TY - JOUR ID - 1468 TI - اثربخشی آموزش معنویت برفشارر وانی وسلامت عمو‌می مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - اکبری, فاطمه AU - یزدخواستی, فریبا AU - شاکه نیا, فرحناز AD - کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه اصفهان AD - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 17 SP - 169 EP - 186 KW - آموزش معنویت KW - فشار روانی KW - سلامت عمومی KW - کودکان کم‌توان ذهنی DO - 10.22054/jpe.2015.1468 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش معنویتبرمیزانفشارروانیوسلامتعمومیمادرانکودکانکم­توان­ذهنی انجام شده است. پژوهش از نوع آزمایشیبا گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل همه مادرانکودکانکم­توانذهنی شهرستان الیگودرز در سال 1391 بود. نمونه مورد ­بررسی در این پژوهش، 30 نفر از مادران کودکان کم­توان ذهنی بود که بر اساس نمونه­گیری تصادفی ساده، انتخاب و به­صورت تصادفی در گروههای 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس آموزش معنویت در 8 جلسه و به مدت 2 ماه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید.ابزارهای پژوهش شامل پرسش­نامه فشار­روانی ملک­پور و پرسش­نامه سلامت عمومی (GHQ-28) بود. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که اثربخشی آموزش معنویت بر کاهش فشار­ روانی مادران کودکان کم­توان ذهنی معنی­دار بوده است (05/0P<). همچنین اثربخشی آموزش بر بهبود سلامت ­عمومی، کاهش میزان نشانه­های جسمی و نشانه ­های افسردگینیز معنی­دار بود (05/0P<)، اما اثر معنی­داری بر میزان اختلال در کارکرد اجتماعی و اضطراب نداشت (05/0