TY - JOUR ID - 1468 TI - اثربخشی آموزش معنویت برفشارر وانی وسلامت عمومی مادران کودکان کمتوانذهنی JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - اکبری, فاطمه AU - یزدخواستی, فریبا AU - شاکه نیا, فرحناز AD - کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه اصفهان AD - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 17 SP - 169 EP - 186 KW - آموزش معنویت KW - فشار روانی KW - سلامت عمومی KW - کودکان کمتوان ذهنی DO - 10.22054/jpe.2015.1468 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش معنویتبرمیزانفشارروانیوسلامتعمومیمادرانکودکانکمتوانذهنی انجام شده است. پژوهش از نوع آزمایشیبا گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل همه مادرانکودکانکمتوانذهنی شهرستان الیگودرز در سال 1391 بود. نمونه مورد بررسی در این پژوهش، 30 نفر از مادران کودکان کمتوان ذهنی بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس آموزش معنویت در 8 جلسه و به مدت 2 ماه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید.ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فشارروانی ملکپور و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) بود. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که اثربخشی آموزش معنویت بر کاهش فشار روانی مادران کودکان کمتوان ذهنی معنیدار بوده است (05/0P<). همچنین اثربخشی آموزش بر بهبود سلامت عمومی، کاهش میزان نشانههای جسمی و نشانه های افسردگینیز معنیدار بود (05/0P<)، اما اثر معنیداری بر میزان اختلال در کارکرد اجتماعی و اضطراب نداشت (05/0