TY - JOUR ID - 1544 TI - مقایسه تصورات یادگیری و عادت‌های مطالعه در بین دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - همتی علمدارلو, قربان AU - حسین خانزاده, عباسعلی AU - طاهر, محبوبه AU - ارجمندی, محمدصادق AD - نویسنده مسئول: استادیار گروه آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز AD - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان AD - دانشجوی دکتری روان‌شناسی دانشگاه محقق اردبیلی AD - کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیراز Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 18 SP - 45 EP - 69 KW - تصورات یادگیری KW - عادت‌های مطالعه KW - دانشجویان با استعداهای درخشان KW - دانشجویان عادی DO - 10.22054/jpe.2015.1544 N2 - پژوهش حاضر با هدف مقایسه تصورات یادگیری وعادت‌های مطالعه دانشجویان با استعداهای درخشان و دانشجویان عادیانجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعة آماری شامل همه دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از بین آن‌ها نمونه­ای به حجم 242 نفر (141 نفر دانشجوی با استعدادهای درخشان و 141 نفر دانشجوی عادی) به روش هدفمند انتخاب شدند و به پرسش‌نامه­های تصورات یادگیری (پردی و هاتی، 2002) و عادت‌های مطالعه (پالسانی و شارما، 1989) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین دو گروه از نظر تصورات یادگیری کلی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0P>). با وجود این، میانگین نمره دانشجویان عادی در خرده‌مقیاس‌های یادگیری به عنوان به دست آوردن اطلاعات، یادگیری به عنوان یادآوری و استفاده از اطلاعات، به طور معنی‌دار بالاتر از دانشجویان با استعدادهای درخشان بود (05/0P<)، میانگین نمره دانشجویان با استعدادهای درخشان در خرده­مقیاس‌های یادگیری به عنوان تغییر شخصی، یادگیری به عنوان فرآیندی که به زمان و مکان محدود نیست و یادگیری به عنوان رشد قابلیت اجتماعی به طور معنی­دار بالاتر از دانشجویان عادی بود (01/0P<) و در خرده­مقیاس‌ یادگیری به عنوان وظیفه بین دو گروه تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (05/0P>). افزون بر این یافته‌های پژوهش نشان داد که میانگین نمره عادت‌های مطالعه کلی دانشجویان با استعدادهای درخشان به طور معنی­دار بالاتر از دانشجویان عادی است (01/0P<). همچنین در خرده‌مقیاس‌های تقسیم­بندی زمان، وضعیت فیزیکی، توانایی خواندن، یادداشت کردن و انگیزش یادگیری میانگین نمره دانشجویان با استعدادهای درخشان به طور معنی‌دار بالاتر از دانشجویان عادی بود (01/0P<) اما در خرده‌مقیاس‌های حافظه، برگزاری امتحانات و تندرستی بین دو گروه تفاوت معنی­داری دیده نشد (05/0P>). با توجه به یافته‌های به دست آمده می‌توان گفت که عادت‌های مطالعه مناسب مستلزم تصورات یادگیری عمیق‌تر است. بنابراین پیشنهاد می‌شود آموزش و یادگیری کاربردی‌تر شود تا تصورات یادگیری دانشجویان عمیق‌تر شود و از این طریق عادت‌های مطالعه آن‌ها بهبود یابد. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_1544.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_1544_2217ec9179d0fe716d80523e9e87a13a.pdf ER -