TY - JOUR ID - 1547 TI - اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بینفردی و حل‌مسئله اجتماعی بر بهبود رفتار سازگارانه و عمکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر باکم‌توانی‌ذهنی JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - فریس آبادی, لیلا AU - خسروی, معصومه AU - صباحی, پرویز AD - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان، AD - استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان AD - استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان،p_sabahi@yahoo.com Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 18 SP - 102 EP - 121 KW - مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی KW - حل‌مسئله KW - سازگاری اجتماعی KW - پیشرفت تحصیلی KW - کم‌توانی ذهنی DO - 10.22054/jpe.2015.1547 N2 - پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی و حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌ آموزان دختر با کم‌توانی‌ذهنی دوره ابتدایی شهر قم انجام شد .روش این پژوهش، آزمایشی از نوع پیش‌آزمون _ پس‌آزمون _ پیگیری با گروه کنترل بود. نمونه‌گیری به روش در دسترس انجام شد. نخست از همه مدارس استثنایی موجود، 2 مدرسه به صورت در دسترس انتخاب، سپس 30 نفر از دانش‌آموزانی که ملاک‌های ورود را داشتند، انتخاب گردیدند و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل آزمون هوش وکسلر، مقیاس سازگاری اجتماعی واینلند، فهرست اجتماعی ماتسون، و اجرای برنامه آموزشی مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی و حل‌مسئله اجتماعی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس چند‌متغیره و تک‌متغیره با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد.نتایج نشان داد که تفاوت معنی‌داری در میانگین سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی (05/0p<)، بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد. آموزش مهارت‌های ارتباطی موجب کاهش رفتارهای نامناسب دانش‌آموزان دختر با کم‌توانی‌ذهنی و افزایش سازگاری اجتماعی آن‌ها در تمامی خرده آزمون‌های سازگاری اجتماعی و نیز بهبود عملکرد تحصیلی آن‌ها شده بود. این برنامه آموزشی بیشترین تأثیر را بر بهبود مهارت‌های زندگی نشان داد. می‌توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های ارتباطی بین‌فردی و حل‌مسئله اجتماعی موجب بهبود سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی می‌شود. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_1547.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_1547_6bb1c1ec6ff55ce559f9d284051d6a23.pdf ER -