TY - JOUR ID - 2032 TI - بررسی و مقایسۀ رابطۀ مهارت خودمختاری با کیفیت زندگی در دانش‏آموزان پسر باآسیب‏های شنوایی و عادی مقطع راهنمایی شهر تهران سال تحصیلی 88-89 JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - حسن پور خیرآبادی, امین AU - سیف نراقی, مریم AU - جعفری, مسعود AU - موسوی, امیرحسین AD - Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 1 IS - 2 SP - 49 EP - 72 KW - دانش آموز با آسیب شنوایی KW - خودمختاری KW - کیفیت زندگی DO - N2 - هدف: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه رابطه میان ابعاد دو متغیر مهارت خودمختاری (آگاهی از خود- قدرت انتخاب)و کیفیت زندگی(رضایتمندی،کفایت،استقلال و یکپارچگی اجتماعی) در دو گروه از دانش آموزان پسر دارای آسیب شنوایی و دانش آموزان عادی دورۀ راهنمایی انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‏آموزان پسر با آسیب شنوایی و عادی دوره راهنمایی هستند که در سال تحصیلی 89-88 در مدارس تهران مشغول به تحصیل هستند. نمونه آماری، حجم آن و چگونگی گزینش آن: نمونه‏گیری به صورت نمونه دردسترس بوده است که شامل 18 دانش‏آموز پسر با آسیب شنوایی و 15 دانش‏آموز عادی می‏باشد و آنان را به لحاظ ویژگی‏هایی مانند سن، هوش و طبقه اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر همتا شده‏اند.روش جمع آوری داده‏ها و ابزارهای آن: ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو مقیاس خود مختاری (SDS) و همچنین پرسشنامه کیفیت زندگی (QOL) که در سال 1992 توسط اسکالاک و کیت تهیه شده است، می‏باشد. محقق ابتدا این دو پرسشنامه را بر روی دو گروه اجرا کرده و سپس به جمع آوری اطلاعات پرداخته است، روش آماری: اطلاعات به دست آمده براساس این دو پرسشنامه در این دو گروه با آزمون z فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: براساس نتایج به دست آمده تنها در میزان همبستگی بین دو بعد قدرت انتخاب و استقلال بین دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد و در میزان همبستگی بین سایر ابعاد در دو گروه تفاوت معناداری یافته نشد. پیشنهاد: بر این اساس پیشنهاد می‏گردد به منظور ارتقای کیفیت زندگی دانش آموزان دچار آسیب شنوایی به مقوله خودمختار بودن آنان توجه شود و صرف معلول بودن آنان نباید اراده و اختیار را از آنان سلب نمود. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_2032.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_2032_80aa0aab8f9ba88dcacdb29073c42ff6.pdf ER -