TY - JOUR ID - 5280 TI - بررسی توانایی‌های نیمکره راست و چپ مغز دانش‌آموزان تیزهوش با و بدون اختلال یادگیری JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - ترابی, فاطمه AU - هاشمی آذز, ژانت AU - مقدس, علیرضا AU - مانی, آرش AD - دانشجوی دکتری رشته روانشناسی کودکان استثنایی AD - عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی AD - عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی AD - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شیراز Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 21 SP - 23 EP - 58 KW - توانمندی‌های مغز KW - نیمکره راست KW - نیمکره چپ KW - دانش‌آموزان تیزهوش KW - دانش‌آموزان تیزهوش با اختلال یادگیری DO - 10.22054/jpe.2016.5280 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی توانمندی‌های نیمکره راست و چپ مغز دانش‌آموزان تیزهوش با و بدون اختلال یادگیری انجام شد. این پژوهش علی- مقایسه‌ای بر روی 23 دانش‌آموز تیزهوش با اختلال یادگیری (17 دختر و 6 پسر) و 29 دانش‌آموز تیزهوش (16 دختر و 13 پسر) در پایه­های سوم تا پنجم دبستان شهر شیراز انجام شد. به منظور شناسایی شرکت‌کنندگان از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. در این پژوهش نسخه چهارم مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون غربالگری تشخیص اختلال در خواندن، آزمون تفکر خلاق کودکان تورنس، آزمون ریاضیات کی‌مت، آزمون خواندن و نارساخوانی و سیاهه‌ی مشاهده‌ای تیزهوشی کینگور به عنوان ابزارهای رسمی استفاده شدند و در کنار این آزمون‌ها وضعیت پیشرفت تحصیلی، کارپوشه و نظرات مربیان نیز مورد توجه قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که در توانمندی‌های نیمکره راست مغز بین دو گروه در توانمندی‌های خلاقیت، شوخ‌طبعی، سرعت پردازش دیداری، حساسیت‌، هوش سیال و استدلال سیال غیرکلامی تفاوت معناداری وجود دارد و در همه توانمندی‌های مربوط به نیمکره چپ مغز بین دانش‌آموزان تیزهوش و دانش‌آموزان تیزهوش با اختلال یادگیری تفاوت معنادار به دست آمد. با آگاهی از نتایج این پژوهش نظام آموزشی می‌تواند گام مهمی در رسیدن دانش‌آموزان به توانمندی‌های کامل آموزشی بردارد. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_5280.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_5280_22681cb47ca5859d59eab8652f01d46e.pdf ER -