TY - JOUR ID - 5286 TI - عامل‌های بنیادی در اختلال‌های کودکان بر پایه سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - قمری کیوی, حسین AU - خشنودنیای چماچائی, بهنام AD - دانشیار مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی AD - کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 21 SP - 153 EP - 167 KW - عامل‌های بنیادی KW - اختلال‌های کودکان KW - سیاهه رفتاری کودک DO - 10.22054/jpe.2016.5286 N2 - هدف پژوهش حاضر تعیین عامل­های بنیادی در اختلال‌های کودکان بر پایه سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به مراکز درمانی و مشاوره شهرستان اردبیل در شش ماهه دوم سال 1391 بودند. گروه نمونه شامل 200 نفر از کودکان و نوجوانان (88 پسر و 112 دختر) مراجعه کننده به کلینیک­های درمانی بودند که به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار بود. تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که سه عامل برون­ریزی، درون­ریزی (اضطرابی) و جسمانی­شده قابل استخراج است. همچنین، نتایج نشان داد که دو اختلال مشکلات تفکر و توجه به علت حضور در دو عامل 1 و 3، بیشتر به‌عنوان یک عامل مشترک در آسیب­شناسی روانی کودک و نوجوان عمل می­کنند. بر این اساس می­توان گفت که سه عامل اختلال‌های برون­ریزی، درون­ریزی و جسمانی­شده به‌عنوان اختلال‌های محوری هستند که به‌وسیله سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار قابل شناسایی هستند. مشکلات تفکر، اجتماعی و توجه به‌عنوان عوامل مشترکِ قابل طبقه­بندی محسوب می­شوند. با توجه به نتایج پژوهش می­توان گفت سیاهه رفتاری کودک ابزار مناسبی برای استفاده در موقعیت­های بالینی و پژوهشی است.   UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_5286.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_5286_f249c9f2c313d117e216fdcfc1aed506.pdf ER -