TY - JOUR ID - 7530 TI - اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمّل ناکامی و نگرشهای ناکارآمد مادران دانش آموزان کم توان ذهنی JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - عباسی, حسین AU - کریمی, بهروز AU - جعفری, داود AD - دانشجوی کارشناسی ارشد AD - استادیار روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران AD - استادیار روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 6 IS - 24 SP - 81 EP - 108 KW - کلید واژه‌ها: درمان پذیرش و تعهّد KW - ناکامی KW - تحمّل ناکامی KW - نگرش‌های ناکارآمد KW - دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی DO - 10.22054/jpe.2017.20384.1522 N2 - چکیده هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل ناکامی و نگرش‌های ناکارآمد مادران دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی مادران دارای دانش‌آموز کم‌توان‌ ذهنی دختر یا پسر در مدارس ابتداییِ ویژه دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بودند. نمونه‌ی پژوهش شامل 32 نفر از مادران دارای دانش‌آموز با کم‌توانی ذهنی بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه 16 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. مادران گروه آزمایش درمان پذیرش و تعهد را در جلسات گروهی که شامل 8 جلسه 60 دقیقه‌ای به‌صورت هفته‌ای یک جلسه دریافت کردند و گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. هر دو گروه یک هفته پیش از جلسه اول و یک هفته پس از جلسه‌ی آخر و 45 روز بعد از طریق پرسشنامه‌ی تحمل ناکامی و نگرش‌های ناکارآمد سنجش شدند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری، تک متغیره و تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل ناکامی و نگرش‌های ناکارآمد تاثیر دارد. نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد می‌تواند تحمل ناکامی و نگرش‌های ناکارآمد مادران را تعدیل کند و روش مناسبی برای کاهش مشکلات مادران دارای کودکان کم‌توان ذهنی باشد. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_7530.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_7530_bb8b6c9e688cd375bae9413a864442ce.pdf ER -