TY - JOUR ID - 7860 TI - تدوین برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی (بازداری‌پاسخ، به‌روز‌‌رسانی، توجه‌پایدار) و ارزیابی میزان اثربخشی آن برکاهش نشانه‌های کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - مدنی, سید سمیرا AU - علیزاده, حمید AU - فرخی, نور علی AU - حکیمی راد, الهام AD - روان شناسی،علوم انسانی،آزاد ساوه،ساوه،ایران AD - روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،علوم انسانی،علامه طباطبائی،تهران،ایران AD - روان سنجی ، علوم انسانی،دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران AD - تربیتی و تحولی، علوم انسانی،شهید بهشتی،تهران،ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 7 IS - 26 SP - 1 EP - 25 KW - کارکردهای‌اجرایی KW - کودکان KW - اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی DO - 10.22054/jpe.2017.24627.1622 N2 - پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزش بازداری پاسخ ، توجه پایدار و به روز رسانی و بررسی تأثیر آن بر نشانه‌های اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی کودکان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در سال تحصیلی 95- 96 مدارس منطقه 1 ، منطقه 4 و کلینیک روان شناسی منطقه3 تهران بود. بعد از انتخاب 30 آزمودنی واجد شرایط به عنوان نمونه پژوهش، به شیوه تصادفی 15 کودک در گروه آزمایش و 15 کودک در گروه گواه قرار گرفتند. به منظور بررسی نشانه های اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی کودکان از پرسش نامه تشخیصی اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی و برای ارزیابی کارکرد های اجرایی کودکان از آزمون های ان بک ، (CPT) ، آزمون برو- نرو استفاده شد. این برنامه توسط پژوهشگران طراحی شد و کودکان گروه آزمایشی در این برنامه16 جلسه ایی شرکت کردند و کودکان گروه گواه هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و آزمون تی نشان داد که بین میانگین نمره های گروه آزمایشی و گواه در نشانه های اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی تفاوت معنی داری وجود دارد. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که برنامه آموزشی بازداری پاسخ، توجه پایدار و به روز رسانی باعث کاهش معنی دار نشانه های اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی در کودکان گروه آزمایشی شده است. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_7860.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_7860_031bf7a0885f9d64a254695643749845.pdf ER -