TY - JOUR ID - 813 TI - افزایش سازگاری دانش‌آموزان نابینا از راه مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی ـ عاطفی ـ رفتاری JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - ناهیدپور, فرزانه AU - علی حمیدی, منصور AU - زمانلو, خدیجه AU - قلخانی, مجید AD - عضو هیات علمی مدعو دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج AD - استادیار دانشگاه الزهرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی AD - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اردبیل AD - کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه آزاد واحد کرج Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 3 IS - 10 SP - 61 EP - 74 KW - دانش‌آموزان نابینا KW - سازگاری عمومی KW - سازگاری عاطفی KW - سازگاری اجتماعی KW - سازگاری آموزشی KW - رویکرد عقلانی- عاطفی-رفتاری DO - N2 - یکی از مهمترین مشکلات افراد نابیناعدم سازگاری آن‌ها با ناتوانی‌شان است. اگر فرد نابینا نتواند با شرایط خود و محیطش سازگار شود، احساس عدم امنیت و ناکامی خواهد کرد که همین امر می‌تواند باعث بروز رفتارهای ناسازگارانه در او شود. از این‌رو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی- عاطفی- رفتاری بر افزایش سازگاری دانش آموزان نابینا بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با یک گروه بود. به همین‌منظور، با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 7 نفر از دانش‌آموز نابینا که با استفاده از پرسشنامه سازگاری نابینایان، ناسازگار تشخیص داده شده بودند، انتخاب گردیدند و در 10 جلسه مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی- عاطفی- رفتاری شرکت کردند. پس از پایان جلسه‌های مشاوره گروهی، شرکت‌کنندگان دوباره به پرسش نامه سازگاری پاسخ دادند. تحلیل یافته‌ها با استفاده از آزمون تی برای گروه‌های وابسته نشان داد که مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی- عاطفی- رفتاری در افزایش سازگاری عمومی، عاطفی، اجتماعی، و آموزشی دانش‌آموزان نابینا سودمند بوده است(01/0 P<). با توجه به یافته‌های پژوهش می توان گفت رویکرد عقلانی-عاطفی-رفتاری روشی کارآمد در افزایش سازگاری دانش‌آموزان نابینا است. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_813.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_813_c97dc63bdeab4672180ec9d5ea08d6e1.pdf ER -