TY - JOUR ID - 8233 TI - اثربخشی آموزش حس عدد بر بهبود مهارت‌های عدد کودکان در خطر مشکلات ریاضی در دوره پیش‌دبستان JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - قاسمی, مسعود AU - درتاج, فریبرز AU - سعدی پور, اسماعیل AU - دلاور, علی AU - سرابی, صدیقه AD - عضو هیئت علمی،گروه روانشناسی دانشگاه آزاد واحد مرکزی تهران AD - روانشناسی تربیتی/دانشکده روانشناسی/ دانشگاه علامه طباطبائی/تهران/ایران AD - روانشناسی تربیتی/ روانشناسی/ علامه طباطبائی/تهران ایران AD - سنجش و اندازه گیری/ روانشناسی/دانشگاه علامه طباطبایی/تهران/ایران AD - بهداشت/پزشکی/یو کی ام/سلانگور/مالزی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 7 IS - 27 SP - 1 EP - 29 KW - آموزش حس عدد KW - مهارت‌های عدد کودکان KW - مشکلات ریاضی KW - دوره پیش‌دبستان DO - 10.22054/jpe.2018.24136.1609 N2 - این مطالعه اثربخشی یک برنامه آموزش حس عدد را بر روی کودکان در خطر مشکلات ریاضی در سنین پیش از دبستان بررسی کرده است. این برنامه بر اساس مولفه های بنیادی حس عدد (شمارش، عملیات عدد، دانش عدد) و با رویکردی تحولی برای سنین پیش از دبستان طراحی شد. در ابتدا، تعداد 424 کودک پیش از دبستان از طریق دو پرسشنامه غربالگری (فرم مربی و فرم والدین) مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس با اجرای آزمون حس عدد جردن و دانش عدد از بین این کودکان،90 کودک در خطر مشکلات ریاضی تشخیص داده شدند. با بهره گیری از یک طرح شبه آزمایشی و با روش تصادفی آزمودنیها در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند گروههای آزمایشی به مدت 4 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش مداخله ای حس عدد قرار گرفتند. سپس مجددا هم گروهای آزمایشی و هم کنترل توسط آزمون حس عدد جردن مورد سنجش قرار گرفتند. نتایج توسط روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تفاوت معنی دار بین پیشرفت دانش آموزان گروه آزمایشی (تحت تاثیر آموزش مداخله ای حس عدد) در مولفه های شمارش، عملیات عدد و دانش عدد در پس آزمون با گروه کنترل نشان داد. نتایج دلالت بر این دارد که آموزش حس عدد با بهبود مهارتهای حساب کودکان دارای مشکلات ریاضی، نقش پیشگیرانه ای در اختلالات ریاضی سنین بعدی خواهد داشت. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_8233.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_8233_5d84d96a230619f400b0f4b5d15a7db3.pdf ER -