دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151720150321The Effectiveness of Couple Communication Patterns Training on thePerformance of Families with ADHD Childrenاثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانوادههای دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی125145710.22054/jpe.2015.1457FAارغوانشریعتکارشناسی ارشد روانشناسیمختارملک پوراستاد گروه روانشناسی افراد استثنایی دانشگاه اصفهانامیرقمرانیاستادیار گروه روانشناسی افراد استثنایی دانشگاه اصفهان0000-0002-0012-0753Journal Article20151006<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">The purpose of this<br />study was to determine the effectiveness of couple communication patterns<br />training on the performance of families with ADHD children.60 parents whose<br />children were suffering from attention deficit hyperactivity disorder were<br />chosen randomly. Then, the samples wererandomly divided into two groups:<br />control group (30 participants) and experimental group (30 participants). The<br />experimental group received 7 treatment sessions. Both groups filled out the<br />Family Performance Questionnaire in thepretest and the posttest. The data were<br />analyzed by statistical methods (covariance analysis).The results showed that<br />the couple communication patterns training leaded to enhancement of family<br />performance and its subtitles such as, emotional involvement, role playing,<br />problem solving, emotional support, behavioral control, and the overall<br />performance (P<0.05). The present study showed that the couple communication<br />patterns training to parents could significantly enhance the performance of<br />families such as emotional involvement, role playing, problem solving,<br />emotional support, behavioral control, and the overall performance</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">.</span>تحقیق حاضر، بررسی اثربخشی آموزش الگوی ارتباطی زوجین بر عملکرد خانوادههای دارای فرزندان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی بود. 60 نفر از والدین که فرزندان آنها دارای علائم اختلال نقص توجه- بیش فعالی بودند، به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای خوشهای انتخاب شدند، سپس نمونهها بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 7 جلسه مداخلات آموزش الگوی ارتباطی زوجین را دریافت کردند. در هر دو گروه آزمایش و کنترل از دو پرسشنامهی عملکرد خانواده و علایم مرضی کودک در مرحلهی پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها نشان داد که برنامهی آموزش الگوی ارتباطی زوجین منجر به افزایش عملکرد خانواده و زیر مقیاسهای آن شامل ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، حل مشکل، همراهی عاطفی،کنترل رفتار و عملکرد کلی خانواده میگردد(05/0p<). در نتیجه علایم اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی در کودکان این خانوادهها کاهش یافت(05/0p<). پژوهش حاضر نشان میدهد آموزش الگوی ارتباطی زوجین به والدین میتواند عملکرد خانواده و زیر مقیاسهای عملکرد خانواده شامل ارتباط، آمیزش عاطفی، ایفای نقش، حل مشکل، همراهی عاطفی،کنترل رفتار وعملکرد کلی آن را به صورت معنیداری افزایش دهد.https://jpe.atu.ac.ir/article_1457_daadca82101bfb8c4fc407e899d05ded.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151720150321LifeExperiences and the Factors Used by the Mothers of Children with Intellectual Disabilities to Forgive Othersتجربههای زندگی و عوامل مورد استفاده مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی برای بخشیدن دیگران2740145810.22054/jpe.2015.1458FAشهروزنعمتیاستادیار دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی0000-0001-6898-9749باقرغباری بناباستادیار روانشناسی آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران.0000-00002-0627-8236Journal Article20151006This study examined the life experiences and the factors that mothers of children with intellectual disabilities used to forgive others.For this purpose, a qualitative method was used. 20 mothers of children with intellectual disabilities, who referred to the Department of Education to complete their children's assessment data, were selected randomly. To gather data,semi-structure interview was used. These mothers were interviewed up to the saturation point. Dataanalysisthroughopencodeanddeterminingthemajor and minorpropositionsshowedthat mothers of children with intellectual disabilities used spiritual resources, internal resources, and social interests and resources to forgive others. These findings indicate that the rich content in the Iranian-Islamic culture help the mothers of children with intellectual disabilities to forgive others.پژوهش حاضر تجربههای زیستی و عواملی که مادران ایرانی دارای فرزند کمتوان ذهنی برای بخشیدن دیگران بهکار میگیرند را مورد بررسی قرار داده است. برای رسیدن به این هدف، روش کیفی و نظریه برخاسته از داده ها مورد استفاده قرار گرفت. 20 نفر از مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی که برای تکمیل پرونده فرزند خود به سازمان آموزش پرورش رجوع کرده بودند، به صورت تصادفی انتخاب و سئوالهای نیمهساختار یافته در مورد بخشش دیگران و عواملی که آنها در این مورد استفاده کردهاند تا رسیدن به مرحله اشباع مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل دادهها از طریق کدهای باز و مشخص شدن گزارههای اصلی و فرعی، نشان داد که در ایران مادران این گروه از کودکان به ترتیب از منابع معنوی، منابع درونی و منابع و علایق اجتماعی برای بخشیدن دیگران استفاده میکنند. این یافتهها نشان میدهد که غنی بودن محتوا و متون مربوط به بخشایشگری در فرهنگ ایرانی – اسلامی به مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی برای بخشیدن دیگران کمک کرده است.https://jpe.atu.ac.ir/article_1458_46583fc38b4797b18f5fe4a9a2f38e97.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151720150321New Findings in Brain Imaging of ADHD in Childhood and Adolescentsیافتههای نوین در تصویربرداری مغزی اختلال نارسایی توجه بیش فعالی درکودکان و نوجوانان4164146110.22054/jpe.2015.1461FAعلیرضامقدساستادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20151013Computed Tomography Scan (CT Scan) was the first neurological imaging equipment used on a large scale which allowed the assessment of structural lesions of the brain such as tumors and stroke. Magnetic Resonance Imaging (MRI) enabled the more precise investigation of smaller lesions of the brain as well as abnormalities of the white matter. In addition to neurostructural imaging by means of CT Scan and MRI which occurred in neurofunctional imaging, it enabled clinical scientists to gain a unique knowledge of the human brain by using Positron Emission Tomography (PET) and Single-Photon Emission Computed Tomography (SPECT). The literature discussed specifically with regard to ADHD is the result of the latest studies and investigations achieved via modern neurological imaging techniques. <br />By using the library method, the latest papers published in the PubMed website, American Journal of Psychiatry (AJP), British Journal of Psychiatry (BJP), and Neuroscience website in this area during a specific period of time from 2007 to 2014 were investigated. <br />The findings of the investigation of damaged areas by means of imaging showed that none of the studies discussed a specific region or part of the brain as the main site of likely damages responsible for ADHD, neither did they make any definite emphasis or have consensus. Each study mentioned a different area or region of the brain as being responsible for such disorder. Despite the willingness and aim of all researchers involved in the areas of psychiatry and other neurological sciences, none of the functions or disorders of the brain has been attributed to a specific part or structure of the brain so far, because the brain functions as a very complex system consisting of billions of intertwined neurons and synaptic structures thus making it impossible to segregate and determine the duties of each part of the brain without investigating the other parts of the brain and their relationships with one another. That is why the general term of ‘minimal brain damage’ was used to explain the cerebral pathology of this disorder in the past, and it has not lost its application despite all the advancements made in this area.--https://jpe.atu.ac.ir/article_1461_4f1d19d79eb1aef2d1b02558b8dae0ee.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151720150321The Mediating Role of Parent-Child Relationship, Locus of Control and Academic Performance in ADHD Children's Depressionنقش میانجی ارتباط بین والد-کودک، منبع کنترل و عملکرد تحصیلی در رابطه بین اختلال نارسایی توجه - بیشفعالی و افسردگی کودکان6586146210.22054/jpe.2015.1462FAنورعلیفرخیدانشیار گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طبایی تهران0000-0002-5941-2750منصورحرفه دوستدانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبایی تهراناسماعیلخیرجواستادیار گروه مطالعات خانوده دانشگاه شهید مدنی آذربایجانمجتبیسلم آبادیاستادیار گروه مطالعات خانوده دانشگاه شهید مدنی آذربایجانزهرافیض الهیکارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه علامه طباطبائی تهرانJournal Article20151013The aim of this study was to investigate the mediating role of environmental variables (parent-child relationship), locus of control, and academic performance to explain the depression of the children with ADHD. After screening the fifth grade elementary school students by Conner's teacher rating scale, through<em>Diagnostic Interview Schedule for Children</em> (according to DSM-IV), 113 children were selected as the clinical group. Behavioral management and parenting stress scales as ADHD symptoms indicators were given to mothers, and academic performance test, parent-child relationship questionnaire,locus of control and depression scale were administrated on the children. Pearson correlation coefficientsindicated positive relationships between depression with inattention dimension.There was also a significant relationship between the three mediating variables with depression and inattention dimension of ADHD. Structural equation modeling indicated the importance of parent-child relationship as a mediator variable for inattention-depression relationship. Academic achievement and locus of control couldn’t beeffective mediators in this model. Results of the current study implied the importance of parent-child relationship in ADHD children's depression. This result should be more considered in counselingwith these children.هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی متغیرهای محیطی (ارتباط والد-کودک)، منبع کنترل و عملکرد تحصیلی به منظور تبیین افسردگی کودکان با اختلالنارسایی توجه - بیشفعالی بود. بعد از غربالگری کودکان مشغول به تحصیل در پایه پنجم ابتدایی مقیاس های مدیریت رفتاری و تنیدگی والدگری به عنوان نشانگرهای مربوط به رابطه والد-کودک و مقیاس اختلالنارسایی توجه - بیشفعالی توسط مادران و آزمون عملکرد تحصیلی محققساخته و پرسشنامه افسردگی و منبع کنترل بر روی کودکان اجرا شد. تحلیل ضرایب همبستگی نشانگر ارتباط مثبت و معنیدار بین اختلال بعد نارسایی توجه و افسردگی بود؛ همچنین بین سه متغیر واسطه با افسردگی و بعد نارسایی توجه ارتباط معنیداری وجود داشت. تحلیل معادلات ساختاری نشانگر اهمیت متغیر ارتباط والد-کودک به عنوان متغیر میانجیگر رابطه بین اختلالنارسایی توجه و افسردگی بود. دو متغیر عملکرد تحصیلی و مکان کنترل نتوانستند به عنوان متغیر میانجی در الگو عمل کنند. یافتههای این پژوهش تایید کننده اهمیت ارتباط والد-کودک و والدگری در اختلال افسردگی کودکان با اختلالنارسایی توجه- بیش فعالیاست که باید در درمان و مشاوره این گروه از کودکان مورد توجه قرار گیرد.https://jpe.atu.ac.ir/article_1462_b7e2204f46c355743d42d3cbb03ac67b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151720150321The Effectiveness of VisualArts Training onEnhancing Creativity in ElementarySchoolChildren Using the Educational Package of "ArtTraining, Advocator of Innovator Child"اثربخشی آموزش هنرهای تجسمی با استفاده ازبستةآموزشی"آموزش هنر، حامی کودک نوآور"بر افزایش خلاقیت کودکان دبستانی87111146310.22054/jpe.2015.1463FAزهرهدرویشیدکتری روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهرانشهریارشهیدیدانشیار گروه روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهرانمحمودحیدریاستادیارگروه روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهرانشهلاپاکدامناستادیارگروه روانشناسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20151013<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">This research was conducted to investigate the<br />effectiveness of visual arts training using "ArtsEducation, Advocator of<br />Innovator Child". The researcher made an educational package for<br />creativity in elementary school children.80 students(40 girls and 40 boys) were<br />selected among the fourth grade students in the cityof Tehran, district3,<br />through multistage cluster sampling and they were randomly assigned into two<br />experimental and control groups. The instruments of the research included </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-fareast-theme-font: minor-fareast;">TorranceTestof<br />Creative Thinkingimage</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">and the researcher made educational package. The<br />experimental groupreceived 15 one-hour sessions of educational interventionand<br />the follow up was done after 6 weeks.The obtained data were analyzed<br />throughcovariance analysis<span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span> The findings<br />showed that educational intervention hadasignificant influence on the total<br />creativity score</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-no-proof: yes;">(p=0.00,p=0.005)<br /></span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">as well as on two components of creativity,<br />originality</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-no-proof: yes;">(p=0.005,<br />p=0.008)</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">andelaboration</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-no-proof: yes;">(p=0.00,p=0.001)</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">. There were no significant differences in<br />fluency scores and flexibility scores between experimental and control groups.<br />It can be concluded that the "Arts Education, Advocator of Innovator<br />Child"educational package, can be used as an appropriate educational tool<br />for developing creativity in elementary school children. </span>پژوهش حاضر با هدف شناخت اثربخشی آموزش هنرهای تجسمی با استفاده از بستة آموزشی محققساختة"آموزش هنر، حامی کودک نوآور" بر افزایش خلاقیت کودکان دبستانی انجام گرفت.80 دانشآموز(40دخترو40 پسر)از میان دانشآموزان پایة چهارم ابتدایی ناحیة 3 شهر تهران به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروهآزمایش 15 جلسة یک ساعته مداخلة آموزشیدریافت کرد وپس از 6 هفته پیگیری به انجام رسید. دادههای بهدست آمده با روشآماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتههانشان دادکه مداخلة آموزشی در پسآزمون و پیگیری در افزایشنمرة کلی خلاقیت(005/0p= ،001/0p=) و دومؤلفة ابتکار(008/0p=،005/0p=) وبسطخلاقیت(001/0p=،001/0p=) تأثیر معنیدارداشته است.تفاوت معنیداری میان نمرههایگروههای کنترل و آزمایش در دو مؤلفةسیّالی و انعطافپذیری یافت نشد. بر ایناساس، میتوان نتیجه گرفت که بستة آموزشی "آموزش هنر، حامی کودک نوآور" میتواند به عنوان یک ابزار آموزشی مناسب در پرورش خلاقیت کودکان دبستانی مورد استفاده قرارگیرد[1]. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />5. بنیاد ملی نخبگان و دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید بهشتی، بخشی از حمایت مالی انجام این پژوهش را عهدهدار بودهاند که جا دارد از این دو نهاد محترم صمیمانه سپاسگزاری شود.https://jpe.atu.ac.ir/article_1463_c0e226e0e2b677f9177c4842ca4de575.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151720150321The Effectiveness of Spatial Relations Perception Training on the Mathematics Performance of Boy Students with Math Learning Disabilityاثربخشی آموزش درک روابط فضایی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی113131146410.22054/jpe.2015.1464FAمسلماصلی آزاددانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اصفهان، ایران.احمدعابدیدانشیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه اصفهان، اصفهان.0000‑0002‑3828‑3419احمدیارمحمدیاندانشیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه اصفهان، اصفهان.Journal Article20151013The present study was to investigate the effectiveness of spatial relations perception training on the mathematics performance of boy students with math learning disability. The research method was experimental with pretest-posttest control group design. The statistical population of the study included elementary students in grade three with mathematics learning disability in the city of Isfahan in year 2011-12. In order to do the study 30 students were selected through cluster random sampling method. The applied instruments included WexlerIntelligence Scale for Children4, dyscalculia diagnosis test, math academic performance test. 30 students were randomly selected and they were put into experimental and control groups among the boy students who had been diagnosed to have math learning disability. The data were analyzed through Covariance method. The results showed that there was a significant difference between groups (P<0.0001). Therefore, the independent variable had made a significant difference in the experimental group and it leaded to the improvement of math academicperformance in male children with math learning disability in elementary school. It is suggested to apply spatial relations perception training in teaching mathematics to students.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش درک روابط فضایی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضیانجام شد. روش پژوهش، آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه سوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی91-1390 بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس هوش کودکان وکسلر4، آزمون تشخیص حساب نارسایی،و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. از میان دانشآموزان پسری که بر اساس این ابزارها دارای ناتوانی یادگیری ریاضی تشخیص داده شدند، 30 نفر به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. دادههای به دست آمده با تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که که بین گروهها تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0>P). بدین ترتیب متغیر مستقل تفاوت معناداری در گروه آزمایش ایجاد کرده، و توانسته به بهبود عملکرد تحصیلی ریاضی کودکان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی در دوره دبستان در مرحله پسآزمون بینجامد. بنابراین پیشنهاد میشود که از آموزش درک روابط فضایی در آموختن ریاضی به دانشآموزان استفاده شود.https://jpe.atu.ac.ir/article_1464_3e3c2069d4ca39454c3ca4ef3acc441d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151720150321The Effectiveness of Stress Reduction Program Training Based on Mindfulness on the Stress Levels of Mothers with Intellectually Disabled Childrenتأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان فشار روانی مادران کودکانِ کمتوانذهنی133148146510.22054/jpe.2015.1465FAنسترنسیداسماعیلی قمیکارشناس ارشد رشتۀ روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطباییفرنگیسکاظمیاستادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطباییشهلاپزشک. استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151013<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: EN-US;">The<br />purpose of this study was to investigate the effectiveness of stress reduction<br />program training based onmindfulness on stress levels of mothers with<br />intellectually disabled children. Research method was quasi-experimental design<br />with pretest-posttest and control group. The statistical population of this<br />study was all the mothers of intellectually disabled preschool children of<br />ShohadaSchool in the city of Marlikin year 2012-2013.Among these mothers, 24<br />mothers whose stress scores were one standard deviation above the mean were<br />selected using simple random sampling and they were assigned randomly into<br />experimental (12) and control (12) groups. The experimental group received 8<br />sessions of stress reduction program training based on mindfulness. To collect<br />data,the 52-item Frederick Stress Resources Questionnaire (QRS-F) was used.<br />Data were analyzed by ANCOVA statistical method. The results showed that the<br />research hypothesis has been approved and the mothers in the experimental group<br />had significantly lower stress than the mothers in the control group in<br />posttest. It can be concluded that stress reduction program training based on<br />mindfulness has a significant impact on reducing stress in mothers with<br />intellectually disabled children.</span>هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان فشار روانی مادران کودکانِ کمتوانذهنی بود. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی مادران کودکانِ کمتوانذهنی دورهی آمادگی شهر مارلیک در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 24 نفر از مادرانی که نمرههای فشار روانیشان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه بود، انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (12 نفر) و گروه کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 8 جلسه برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از فرم 52 سوالی پرسشنامهی منابع فشار روانی فردریک استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که فرضیهی پژوهش مبنی بر تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان فشار روانی مادران کودکانِ کمتوانذهنی مورد تأیید قرار گرفته است و مادران گروه آزمایش نسبت به مادران گروه کنترل در پسآزمون، به طور معناداری فشار روانی کمتری داشتند (01/0>p). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش فشار روانی مادران کودکانِ کمتوانذهنی تأثیر معناداری دارد.https://jpe.atu.ac.ir/article_1465_80cdfb93f263f5cf2f2631583351a93d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151720150321The Role ofMeta-cognitive Beliefs and Emotional Intelligence in Predicting Social Adjustment in the Blind andits Comparison with Normal peopleنقش باورهای فراشناختی و هوش هیجانی نابینایان در پیشبینی سازگاری اجتماعی و مقایسهی آن با افراد عادی151168146710.22054/jpe.2015.1467FAاکبرعطادختاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیعلیشیخ الاسلامیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلیسیده طیبهحسینی کیاسریکارشناسارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه محقق اردبیلینجمهجوکارکارشناسارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20151013<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: EN-US;">This<br />study aimed to investigate the role of meta-cognitive beliefs and emotional<br />intelligence in predicting social adjustment in blind people</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: EN-US; mso-fareast-theme-font: minor-fareast;">and its comparison</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: EN-US;"><br />with normal individuals. The research method was causal comparative and the<br />statistical populations were all the blind persons who were the members of<br />Ardabil Blindness Association in the first 6 months of 2013 and the ordinary<br />people in the age range 20 to40that had no disabilities. 80 subjects (50<br />percent blind persons and 50 percent normal people) were chosen with available<br />sampling method and the data were gathered using Meta-Cognition Questionnaire,<br />Emotional Intelligence Index and Adjustment Index, and they were analyzed by<br />chi-square, ANOVA and multivariate regression. The results showed that there<br />were significant differences between blind persons and normal people with<br />respect to some variables such as self-awareness, self-management, social<br />awareness and cognitive self-awareness. The emotional intelligence of the blind<br />subjects was higher than normal subjects (p<0.05). Regression analysis<br />showed that the related models about the prediction of social adjustment based<br />on emotional intelligence components and meta-cognitive components were<br />significant in the blind persons (p<0.01), but they were not significant in<br />normal subjects (p>0.05).20percent of the total variance of social<br />adjustment in the blind persons was explained by emotional intelligence and<br />meta-cognitive beliefs. These results </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">have </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-fareast-theme-font: minor-fareast;">applications</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;"> for the</span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 11pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'B Zar'; mso-fareast-language: EN-US;"> prevention of social and psychological dysfunctions<br />and are usable in rehabilitation for blind people.</span>این پژوهش با هدف بررسی نقش باورهای فراشناختی و هوش هیجانی در پیشبینی سازگاری اجتماعی افراد نابینا و مقایسه آن با افراد عادی انجام شد. روش پژوهش، از نوع علّیمقایسهای بود و جامعهی آماری آن همهی نابینایانی بودند که در 6 ماههی اول سال 1392، عضو انجمن نابینایان اردبیل بوده و همچنین افراد عادی که در دامنهی سنی 20 تا 40 سال قرار داشته و مشکل نابینایی نداشتند. از بین جامعهی نابینایان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 40 نفر؛ و از بین جامعهی افراد عادی نیز با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 40 نفر انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از فرمکوتاه پرسشنامهی فراشناخت، مقیاس هوش هیجانی و مقیاس سازگاری استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری خیدو، تحلیل واریانس تکعاملی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه نابینا و افراد عادی از لحاظ متغیرهایی مانند خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و خودآگاهی شناختی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P) و هوش هیجانی نابینایان بیشتر از افراد عادی بود (05/0p<). همچنین نتایج نشان داد که مدل پیشبینی سازگاری اجتماعی از روی متغیرهای هوش هیجانی و باورهای فراشناخت در افراد نابینا، معنادار بوده (01/0p<)، ولی در افراد عادی معنادار نبود (05/0p>). 20 درصد از واریانس سازگاری اجتماعی نابینایان به وسیلهی هوش هیجانی و باورهای فراشناخت قابل تبیین بود. این نتایج کاربردهایی را در راستای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و روانشناختی و همچنین استفاده از نتایج در توانبخشی افراد نابینا به دنبال دارد.https://jpe.atu.ac.ir/article_1467_6ada69f003db5ba84428e4953942360d.pdfدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151720150321Effectiveness of spirituality training on stress and general health of mothers of children with mental retardationاثربخشی آموزش معنویت برفشارر وانی وسلامت عمومی مادران کودکان کمتوانذهنی169186146810.22054/jpe.2015.1468FAفاطمهاکبریکارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه اصفهانفریبایزدخواستیدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهانفرحنازشاکه نیاکارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه اصفهانJournal Article20151013The present research was done with the aim of spiritual training effectiveness on the amount of stress and general health of mothers of children with mental retardation.The research type was experimental with control and experimental groups. Population included all mothers ofmental retarded children in Aligoodarz city in 2012. The sample under study here were 30 mothers of children with mental retardation chosen by random sampling who were assigned randomly into 15-person experimental and control groups. Then was done the spiritualitytraining on experimental group in 8 sessions for two months.Reseachinstruments were Malekpoor Stress Questionnaireand General Health Questionnaire (GHQ-28).The results of analysis of covariance showed, that effectiveness of spirituality training on the stress reduction of mothers has significanted (P<0.05(.Effectiveness of training on generalhealth improvement, reduction of physical symptoms and depression symptoms was also significant (P<0.05(, But was no significant effect on social dysfunction and anxiety (P>0.05).According to the effectiveness of spirituality training on stress reduction and general health improvement, it can be used in order to educational and therapeutic planning asa supplement together withotherinterventions related tothe problems of stress and general health threatening.پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش معنویتبرمیزانفشارروانیوسلامتعمومیمادرانکودکانکمتوانذهنی انجام شده است. پژوهش از نوع آزمایشیبا گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری شامل همه مادرانکودکانکمتوانذهنی شهرستان الیگودرز در سال 1391 بود. نمونه مورد بررسی در این پژوهش، 30 نفر از مادران کودکان کمتوان ذهنی بود که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای 15 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس آموزش معنویت در 8 جلسه و به مدت 2 ماه بر روی گروه آزمایش اجرا گردید.ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فشارروانی ملکپور و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) بود. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که اثربخشی آموزش معنویت بر کاهش فشار روانی مادران کودکان کمتوان ذهنی معنیدار بوده است (05/0P<). همچنین اثربخشی آموزش بر بهبود سلامت عمومی، کاهش میزان نشانههای جسمی و نشانه های افسردگینیز معنیدار بود (05/0P<)، اما اثر معنیداری بر میزان اختلال در کارکرد اجتماعی و اضطراب نداشت (05/0<P). با توجه به اثربخشی آموزش معنویت بر کاهش فشار روانی و بهبود سلامت عمومی، میتوان در راستای برنامهریزیهای آموزشی و درمانی، آن را به عنوان مکملی در کنار سایر مداخلات مربوط به مسائل استرس زا و تهدیدکننده سلامت عمومی مورد استفاده قرار داد.