دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151820150622Studying the Role of Individual and Family Factors on Attention Deficit /Hyperactivity Disorder: AMeta-Analysis of Studies Done in Iranبررسی نقش عوامل فردی و خانوادگی در اختلال نارسایی توجه بیشفعالی: فراتحلیلی بر پژوهشهای انجام شده در ایران225154210.22054/jpe.2015.1542FAعلیدلاوراستاد دانشگاه علامه طباطبائی، گروه سنجش و اندازه گیریآسیهابراهیمیکارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی،مهرانهسلطانیدکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150107: The present study was conducted in order to perform the meta-analytic<br />study of individual and family factors that were effectiveon<br />attention deficit-hyperactivity disorder. Method:For this purpose 25studieswere collected and after entering data into CMA-2 software<br />and sensitivity analysis, one study which was disharmonious with other studies<br />was removed and finally,24 studieswere analyzed. The average effect size<br />(r) in the<br />individual factors was 0.22 and in the<br />family factors it was 0.14. So, according to<br />Cohen's criteria, the effect size of individual factors and family factors were<br />reported below the average.In investigating the separated effect size of<br />factors, the variables ofacademic performance, identity crisis,<br />intelligence, working memory, and behavioralmanagement<br />ofparents were higher than average. Due to the significance of Q<br />statistic based on heterogeneity in these studies, the variables of sex,population, measuring instruments, sampling method and age<br />were entered into the analysis as confounding variables. Results: Z<br />differences test, in the studies related to the individual factors, showed that<br />the effect size was significant for all intervening variables but in examining the<br />family factors, this difference was seen in the variables of sex, population, measuring instruments and sampling method. Conclusion:<br />Due to the obtained average effect size in the above variables, researchers and<br />clinicians should consider the importance of these factors in the evaluation<br />and treatment of attention deficit-hyperactivity disorder. Also, researchers<br />should notice the role of modulators that were listed above in their future<br />studiesپژوهش حاضر به منظور انجام فراتحلیلی بر پژوهشهای انجام شده در زمینه عوامل فردی و خانوادگی مؤثر در اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی انجام شد. روش: بدین منظور 25 پژوهش جمعآوری و پس از ورود اطلاعات به نرم افزار CMA<sub>2</sub>و تحلیل حساسیت، یک پژوهش که نسبت به سایر پژوهشها پرت بود از جمع پژوهشها حذف و 24 پژوهش تحلیل شد. میانگین اندازه اثرr در عوامل فردی 22/0 و عوامل خانوادگی14/0 به دست آمد که با توجه به معیار کوهن پایینتر از متوسط گزارش میشوند. در بررسی اندازه اثر تفکیکی عوامل، متغیرهای عملکردتحصیلی، بحران هویت، هوش، راهبردهای مقابلهای، حافظهکاری و مدیریت رفتاری والدین دارای اندازه اثر بیشتر از متوسط و معنادار بودند. با توجه به معنیداری آمارهQ در پژوهشهای مورد بررسی متغیرهای جنس، جامعه آماری، ابزار پژوهش، روش نمونهگیری و سن به عنوان متغیرهای مداخلهگر وارد تحلیل شدند. در مدل اثرات تصادفی مربوط به عوامل فردی نقش تعدیلکننده متغیر جنس، جامعه پژوهش و ابزار در سطح 05/0 معنی دار شد اما در عوامل خانوادگی فقط متغیر جنس و جامعه پژوهش معنیدار به دست آمد. آزمون تفاوت Z در پژوهشهای مربوط به عوامل فردی نشانگر معنیداری تفاوت اندازه اثر به دست آمده در همه متغیرهای مداخلهگر است که در بررسی عوامل خانوادگی این تفاوت در متغیر جنس، جامعه پژوهش، ابزار و روش نمونهگیری مشاهده شد.با توجه به بالا بودن میانگین اندازه اثر در متغیرهای یاد شده پژوهشگران و درمانگران باید به اهمیت این عوامل در بررسی و درمان اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی توجه داشته باشند. همچنین پژوهشگران در پژوهشهای آینده خود متوجه نقش تعدیلکنندهها باشند.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151820150622The Effectiveness of Educational Computer Games on the Academic Motivation in Third Grade Elementary School Students with Math Learning Disabilityتأثیر بازیهای آموزشی رایانهای برانگیزش تحصیلی مفاهیم ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی2744154310.22054/jpe.2015.1543FAرحیممرادیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیحسنملکیاستاد گروه مدیریت و برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی.Journal Article20141109<span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">The present study was an attempt to investigate the effectiveness of<br />educationalcomputer games on the academic motivation in third grade elementary<br />school students with math learning disability. Method: For this purpose,<br />by implementing a quasi-experimental research, 40 students among all third<br />grade elementary boy schools of Khorramabad city were selected using available<br />sampling and were randomly assigned into experimental and control groups. The<br />research instrument was the 28-item Wolrend’s motivation questionnaire. The<br />construct validity of this questionnaire has been confirmed by Bagheri (2000)<br />using factor analysis and its reliability has been reported to be 0.78 through<br />Cronbach’s Alpha. The researcher administered academic motivation pretest in<br />both groups. In the experimental group, the teacher first presented the lesson<br />(four main operations) and used computer games as a complement for the concept<br />of education. But the teacher in the control group used the conventional method<br />for teaching mathematical concepts. Then, the researcher conducted educational<br />motivation post-test. Results: The results indicated that there was a<br />significant difference in academic motivation of the experimental group in<br />comparison with the control group (p≥ 0.001). Conclusion:<br />Educationalcomputer games for teaching summation, subtraction, multiplication,<br />and division lead to increased academic motivation in students with math<br />learning disability, so it is suggested that modern educational technologies,<br />especially computer games be used in teaching mathematical concepts<span lang="FA" dir="RTL">.</span></span> هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازیهای آموزشی رایانهای بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی بود. به همین منظور با اجرای یک پژوهش آزمایشی از بین تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی مدارس شهر خرم آباد، 40 نفر از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به دوگروه آزمایش وکنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه انگیزشی ولرند بود. پیشآزمون انگیزش تحصیلی در هر دو گروه آزمایش و کنترل توسط پژوهشگر اجرا شد. در گروه آزمایش، نخست معلم درس خود را ( چهار عمل اصلی) به طور کامل به دانشآموزان ارایه داد و از بازی رایانهای به عنوان مکملی برای مفهوم آموزش داده شده استفاده کرد. اما معلم در گروه کنترل برای آموزش مفاهیم ریاضی، به روش مرسوم خود ادامه داد. سپس پسآزمون انگیزش تحصیلی توسط پژوهشگر اجراء شد. تحلیل داده ها با استفاده از اندازهگیری مکرر نشان داد که پس از آموزش تفاوت معناداری در انگیزش تحصیلی گروه آزمایشی درمقایسه با گروه کنترل ایجاد شد(001/0 p<em>≥</em>). نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که استفاده از بازیهای رایانهای آموزشی ریاضی در مفهوم جمع، تفریق، ضرب و تقسیم باعث افزایش انگیزش تحصیلی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی میشود. براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد می شود که در آموزش مفاهیم ریاضی از فناوریهای نوین آموزشی به ویژه بازی های رایانهای استفاده شود.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151820150622Comparing the Conceptions of learning and Study Habits between Talented and Normal Studentsمقایسه تصورات یادگیری و عادتهای مطالعه در بین دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی4569154410.22054/jpe.2015.1544FAقربانهمتی علمدارلونویسنده مسئول: استادیار گروه آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز0000-0002-3088-6442عباسعلیحسین خانزادهدانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان0000-0003-4060-0011محبوبهطاهردانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی0000-0003-1320-3643محمدصادقارجمندیکارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شیرازJournal Article20141108: The aim of this study was comparing the conceptions<br />of learning and study habits between talented and normal students.<br />Method: This research was descriptive and<br />causal-comparative. The population included the wholetalented and normal students in Shiraz University<br />in the academic year of 2010-2011 among them 242 students (141talented<br />and 141normal) were selected through<br />purposeful sampling method. These students completed<br />Conceptions of Learning andStudy<br />Habits Questionnaires. The analysis<br />of data<em>using<br />MANOVA</em> showed that there was no significant difference between talented<br />and normal students in totalconceptions of learning (p><br />0.05). In spite of this, the average score of normal students in two<br />subscales (learning as gaining information and learning as remembering and<br />using information) was significantly higher than talented<br />students (p< 0.05). The average score of talented<br />students in three subscales (learning as personal change,<br />learning as a process that is not limited to time and space and learning as the<br />development of social competence) was significantly higher thannormal<br />students (p< 0.01). And there was no significant difference<br />between talented and normal students in<br />learning as a duty subscale (p> 0.05). Moreover the analysis of data <em>using<br />MANOVA</em> showed that there was a significant difference between talented<br />and normal students in study habits (p< 0.01). Also the results revealed that<br />in the five subscales of study habits the score of talented students was<br />significantly higher than normal students (p< 0.01) and<br />there was no significant difference between talented and normal students in<br />the three subscales of memory, exams and health (p>0.05). Conclusion:<br />It is recommended that teaching and learning<br />become more practical so that the study habitsimproveپژوهش حاضر با هدف مقایسه تصورات یادگیری وعادتهای مطالعه دانشجویان با استعداهای درخشان و دانشجویان عادیانجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعة آماری شامل همه دانشجویان با استعدادهای درخشان و عادی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91-1390 بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 242 نفر (141 نفر دانشجوی با استعدادهای درخشان و 141 نفر دانشجوی عادی) به روش هدفمند انتخاب شدند و به پرسشنامههای تصورات یادگیری (پردی و هاتی، 2002) و عادتهای مطالعه (پالسانی و شارما، 1989) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین دو گروه از نظر تصورات یادگیری کلی تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0P>). با وجود این، میانگین نمره دانشجویان عادی در خردهمقیاسهای یادگیری به عنوان به دست آوردن اطلاعات، یادگیری به عنوان یادآوری و استفاده از اطلاعات، به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان با استعدادهای درخشان بود (05/0P<)، میانگین نمره دانشجویان با استعدادهای درخشان در خردهمقیاسهای یادگیری به عنوان تغییر شخصی، یادگیری به عنوان فرآیندی که به زمان و مکان محدود نیست و یادگیری به عنوان رشد قابلیت اجتماعی به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان عادی بود (01/0P<) و در خردهمقیاس یادگیری به عنوان وظیفه بین دو گروه تفاوت معنیداری مشاهده نشد (05/0P>). افزون بر این یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نمره عادتهای مطالعه کلی دانشجویان با استعدادهای درخشان به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان عادی است (01/0P<). همچنین در خردهمقیاسهای تقسیمبندی زمان، وضعیت فیزیکی، توانایی خواندن، یادداشت کردن و انگیزش یادگیری میانگین نمره دانشجویان با استعدادهای درخشان به طور معنیدار بالاتر از دانشجویان عادی بود (01/0P<) اما در خردهمقیاسهای حافظه، برگزاری امتحانات و تندرستی بین دو گروه تفاوت معنیداری دیده نشد (05/0P>). با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان گفت که عادتهای مطالعه مناسب مستلزم تصورات یادگیری عمیقتر است. بنابراین پیشنهاد میشود آموزش و یادگیری کاربردیتر شود تا تصورات یادگیری دانشجویان عمیقتر شود و از این طریق عادتهای مطالعه آنها بهبود یابد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151820150622The Role of Religiosity and Resilience in Predicting M arital Stress in the Mothers of Children Suffering from Attention Deficit/Hyperactivity Disorderنقش دینداری و تابآوری در پیشبینی استرس زناشویی مادران دارای فرزند پسر با اختلال نارسایی توجه بیشفعالی7178154510.22054/jpe.2015.1545FAسمانهبهزادپورارشد روانشناسی بالینی، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده روانشناسیSamaneh_behzadpoor@yahoo.comزهرا ساداتمطهریکارشناس ارشد خانواده درمانی، دانشگاه علم و فرهنگفرامرزسهرابیدانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسیasmar567yahoo.comJournal Article20150105The purpose of this study was to investigate the role of religiosity and resilience in predicting marital stress in the mothers of children who were suffering from Attention Deficit/Hyperactivity Disorder(ADHD). Method:The method of the research was correlation.The population consisted of mothers who had children withADHD in the city of Tehran. The research sample consisted of 100 mothers who were selected by the available sampling method. ADHD Assessment Scale, Marital Stress Scale, Conner-Davidson Resilience Scale and Religiosity Assessment Scale were used to gather data. Data were analyzed using regression analysis and Pearson correlation coefficient. Results: The results showed that religiosity and resiliencewere negatively correlated with marital stress. The results of regression analysis indicated that religiosity and resilience can negatively predict marital stress. Conclusion: Based on these resultsit can be concludedthat the level ofreligiosityandresilienceareimportantpredictorsof maritalstress.So, to reduce maritalstressit is recommended to considerthe role of religiosityand resilience components.هدف این پژوهش بررسی نقش میزان دینداری و تابآوری در پیشبینی استرس زناشویی درمادران دارای فرزند با اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی بود.روش پژوهش از نوع همبستگی بود.جامعهآماری شامل همه مادران دارای فرزند پسر با اختلال نارسایی توجه- بیشفعالیشهر تهران بودند. نمونهآماری شامل 100 مادر دارای فرزند پسر با اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.از آزمون مقیاس سنجش اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی، مقیاس استرس زناشویی استکهلمتهران، پرسشنامهتابآوریکانرودیویدسون و مقیاس سنجش دینداری برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل رگرسیون چندمتغیره و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان داد که بین استرسزناشویی با دینداری و تابآوری رابطه منفی معنیداری وجود دارد ( 01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که دینداری و تابآوری میتوانند استرس زناشویی را به طور معکوس پیشبینیکنند. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که میزان دینداری و تابآوری نقش مهمی در پیشبینی استرس زناشویی دارند.در نتیجه آموزش مؤلفههای تابآوری و تأکید بر افزایش دینداری میتواند به کاهش استرس زناشویی کمک کند.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151820150622The Relationship between Religiosity and Social Support with Coping Styles in the Mothers of Children with Special Needsرابطه دینداری و حمایت اجتماعی با شیوههای مقابله با تنیدگی در مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه8999154610.22054/jpe.2015.1546FAعیسیجعفریاستادیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور، نویسنده مسئولEsa_jafary@yahoo.comعلیاسماعیلیاستادیار روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائیdresmaeili49@yahoo.comاکبرعطادختاستادیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی Atadokht@uma.ac.irJournal Article20141128<span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-no-proof: yes;">:</span><span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-no-proof: yes;"> Studying factors associated with coping resources of mothers<br />of exceptional children who are exposed to stress is very important. This study<br />examined the role of religiosity and social support and coping styles in<br />mothers of exceptional children. Methods: This was a<br />descriptive-correlational study and its population were all mothers and<br />children from the city of Astara. Data were collected from 67 patients who were<br />selected by convenience sampling. To collect data, the Religiousness, Coping Strategies<br />and Social Support questionnaires were used. The collected data were analyzed through<br />Pearson correlation and multiple regression. Results: The results showed<br />that there was a relationship between religiosity and coping with stress. Also,<br />the relationship between social support and coping strategies was significant.</span><span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;"> Both<br />variables could predict coping styles of mothers who had exceptional children<br />as well.</span><span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-no-proof: yes;"> Conclusion:</span><span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">Coping with stress styles of mothers of exceptional<br />children can be predicted by social support and religiosity variables. So, to<br />reduce stress and to improve coping strategies in this population, it is<br />recommended that the role of religiosity and social support be considered</span><span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-no-proof: yes;">.</span>بررسی عوامل مرتبط با منابع مقابلهای مادران کودکان استثنایی به علت در معرض تنیدگی بودن این افراد واجد اهمیت است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش دینداری و حمایت اجتماعی با شیوههای مقابله با تنیدگی در مادران کودکان استثنایی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و جامعه آماری آن همه مادران کودکان استثنایی شهرستان آستارا بود. دادههای پژوهش از 67 نفر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، جمعآوری گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای عمل به باورهای دینی، شیوههای مقابله با استرس و حمایت اجتماعی استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین دینداری و راهبردهای مقابله با تنیدگی رابطه وجود دارد و رابطه بین حمایت اجتماعی با شیوههای مقابلهای نیز معنادار بود. همچنین هر دو متغیر قادر به پیشبینی شیوههای مقابلهای در مادران کودکان استثنایی بودند. شیوههای مقابله با تنیدگی مادران کودکان استثنایی توسط متغیرهای دینداری و حمایت اجتماعی بهخوبی قابل پیشبینی است. بنابراین، پیشنهاد میشود جهت کاهش تنیدگی و نیز ارتقاء شیوههای مقابلهای در این افراد، نقش دینداری و حمایت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151820150622The Effectiveness of Interpersonal Communication Skills and Social Problem Solving Training on Social Adjustment and Academic Achievement of Mental Retard Studentsاثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بینفردی و حلمسئله اجتماعی بر بهبود رفتار سازگارانه و عمکرد تحصیلی دانشآموزان دختر باکمتوانیذهنی102121154710.22054/jpe.2015.1547FAلیلافریس آبادیکارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان،معصومهخسرویاستادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنانپرویزصباحیاستادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان،p_sabahi@yahoo.comJournal Article20141030: The aim of this research was to study the effectiveness of interpersonal communication skills and social problem solving training on social adjustment and academic achievement of mentally retarded female students of elementary schools in the city of Qom. Method: The method of the research was a quasi-experimental one based on the pre-post-Follow tests with a control group. The method for collecting data wasrandom sampling. In order to select samples, at first 2 schools from the special schools were randomly selected, then 30 students who had necessary criteria, were put in control and experimental groups. The tools used in this research were Wechsler Intelligence Scale for Children-IV, Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY), Vineland Adaptive Behavior Scales (Revised), and UNISEF program for communication skills and social problem solving training. In order to analyze data, multivariate analysis of variance with repeated measures was used. Results: The results showed significant differences on social adjustment (F=8.46, p<0.05) and academic achievement between the experimental and the control groups (F=13.48, p<0.05). Teaching these skills reduced inappropriate behaviors of educable mentally retarded students and increased their social adjustment in all subscales of Social Adjustment Scale Vineland (communication skills and social skills), it also improved their academic performance. Conclusion: The findings showed considerable impact of improving life skills. Communication skills training and social problem solving can be helpful in improving students’ social adjustment and their academic achievement.پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بینفردی و حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر با کمتوانیذهنی دوره ابتدایی شهر قم انجام شد .روش این پژوهش، آزمایشی از نوع پیشآزمون _ پسآزمون _ پیگیری با گروه کنترل بود. نمونهگیری به روش در دسترس انجام شد. نخست از همه مدارس استثنایی موجود، 2 مدرسه به صورت در دسترس انتخاب، سپس 30 نفر از دانشآموزانی که ملاکهای ورود را داشتند، انتخاب گردیدند و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل آزمون هوش وکسلر، مقیاس سازگاری اجتماعی واینلند، فهرست اجتماعی ماتسون، و اجرای برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی بینفردی و حلمسئله اجتماعی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و تکمتغیره با اندازهگیری مکرر استفاده شد.نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری در میانگین سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی (05/0p<)، بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد. آموزش مهارتهای ارتباطی موجب کاهش رفتارهای نامناسب دانشآموزان دختر با کمتوانیذهنی و افزایش سازگاری اجتماعی آنها در تمامی خرده آزمونهای سازگاری اجتماعی و نیز بهبود عملکرد تحصیلی آنها شده بود. این برنامه آموزشی بیشترین تأثیر را بر بهبود مهارتهای زندگی نشان داد. میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ارتباطی بینفردی و حلمسئله اجتماعی موجب بهبود سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با کمتوانیذهنی میشود.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151820150622The Effectiveness of Social-Comparative Feedback on the Performance of Power Generation Task in Educable Mentally Retard Girlsاثر بازخورد تطبیقی- اجتماعی بر عملکرد تکلیف تولید نیرو در دختران با کمتوانی ذهنی123139154810.22054/jpe.2015.1548FAربابهرستمیاستادیار گروه تربیت بدنی عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول)مونارضاییدانشجوی دکتری رشد و یادگیری حرکتی دانشگاه علوم تحقیقات تهرانسوسنجباریاستادیار گروه آموزش کودکان استثنایی عضو هیأت علمی دانشگاه شیرازJournal Article20141217<span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">The goal of this study was to determine the effectiveness of<br />social-comparative feedback on the performance of power generation task in<br />educable intellectual disability girls. Method: The present research is<br />an experimental study with pre-test and post-test with experimental and control<br />groups.</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: AdvP4DF60E; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;"> Among all elementary special schools in Shiraz<br />city, 46 mentally retarded girl students were selected through purposeful<br />sampling. The participants were divided into experimental and control groups<br />(22 inthe experimental group and 24 in the control group). </span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">Results</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 14pt; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;">: Analysis of covariance showed that the<br />experimental group achieved significantly higher scores than the control group.<br />The results of this study provide evidence for the importance of motivational<br />feedback.Conclusion: Since the social-comparative feedback had a special<br />effect on the performance of power generation task in mentally retarded<br />individuals, it is recommended that this method be used as an effective<br />training strategy in the field of special education</span>هدف این پژوهش تعیین اثر بازخورد تطبیقی- اجتماعی بر<br />اجرای تکلیف تولید نیرو در دختران با کمتوانیذهنی بود. روش پژوهش، آزمایشی با طرح<br />پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. از بین دانشآموزان دختر با کمتوانیذهنی<br />شهرستان شیراز46 دانشآموز دختر به روش<br />نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان بر اساس آزمون بیشترین انقباض ارادی<br />که در نخستین جلسه به وسیله دینامومتر دستی از آنها به عمل آمد به دو گروه<br />آزمایشی 22 نفری در گروه بازخورد (هنجاری مثبت) و 24 نفری در گروه کنترل (بدون<br />دریافت بازخورد) تقسیم شدند. تحلیل کواریانس، عملکرد بهتر گروه آزمایشی را در<br />تکلیف تولید نیرو نسبت به گروه کنترل نشان داد. یافتههای این پژوهش شواهدی را<br />برای اهمیت نقش انگیزشی بازخورد فراهم میآورد. بنابراین به علت تأثیر ویژهای که<br />بازخورد تطبیقی- اجتماعی بر عملکرد تکلیف تولید نیرو در دانشآموزان با کمتوانیذهنی<br />دارد، به عنوان یک راهکار آموزشی مؤثر در زمینه آموزش مهارتها به مربیان دانشآموزان<br />آموزش ویژه توصیه میگردد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151820150622The effect of role playing training on social skills in student with mild intellectualDisabilityتأثیر آموزش ایفای نقش بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کمتوانذهنی خفیف136155166710.22054/jpe.2015.1667FAرقیهاسدی گندمانیاستادیار دانشگاه بجنوردعباسنسائیاناستادیار دانشگاه بجنوردشهلاپزشکاستادیار دانشگاه علامه طباطبائیژانتهاشمی آذراستادیار گروه روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیغلامرضاصرامیاستادیار دانشگاه تربیت معلممرضیهسیناکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20141103The present study was designedfor investigate the effect of role playing on social skills in students with mild intellectual disability. This was a quasi-experimental research with pre- post test. 14 student 14-16 years old with mild intellectual disability were selected using convenience sampling method. The subjects were randomly assigned into two control and experimental groups. Research instrument was Gresham and Elliott Social Skills Rating system (1990). Parents and teachers completed questionnaire of social skills for all subjects. The experimental group participated in a training program during 20 sessions. In this program 10 social skills were taught through role playing method. After this stage, social skills questionnaires were completed again for all subjects (control and experimental group). Data obtained from the pre- test and post -test were analyzed using Covariance Analysis. Results showed that role playing training had not significant effect on social skills in student with mild intellectual disability. Findings can be used to develop social skills training program for children with mild intellectual disability.پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر آموزش ایفای نقش بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کمتوانذهنی خفیف انجام شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش 14 دانشآموز کمتوانذهنی خفیف 16-14 ساله به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (1990) بود. والدین و معلمان، پرسشنامه مهارت اجتماعی را برای آزمودنیها تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش در یک برنامه آموزشی 20 جلسهای شرکت کرد. در این برنامه آموزشی 10 مهارت اجتماعی از طریق ایفای نقش به دانشآموزان آموزش داده شد. پس از این مرحله، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی دوباره برای همه آزمودنیها (گروه آزمایش و کنترل) تکمیل شد. دادههای بهدستآمده از پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که باوجود تفاوت میانگین پیشآزمون–پسآزمون در گروه آزمایش، آموزش ایفای نقش به لحاظ آماری تفاوت معناداری در مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کمتوانذهنی خفیف ایجاد نکرد. یافتههای این پژوهش میتواند در تدوین برنامههای آموزشی برای دانشآموزان با کمتوانذهنی مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003151820150622On the behavioral problems of mentally retarded children
Using fuzzy regression approachنقش خودکارآمدی، تحول زبانی و مهارتهای اجتماعی در مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی با رهیافت رگرسیون فازی157175166810.22054/jpe.2015.1668FAشهرامرنجدوستاستادیار گروه آموزش پزشکی دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. (نویسنده مسئول)شهرامیزدانیدانشیارگروه آموزش پزشکی دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیJournal Article20140828Behavioral problems of<br />mentally retarded childrenare one of the most important human issues<br />and the most complex and difficult problems of children and young adults which<br />remain to the age of adulthood. On the<br />other hand, studies of behavioral problems are primarily done within<br />statistical classical models; while the relationship between psychological<br />variables is not so accurate. So the present paper examines the role of<br />self-efficacy, language development,<br />and social skills on behavior problems of mentally<br />retarded children as reported by teachers using flexible procedures. For so doing, all the mentally retarded boy students of East Azerbaijan in the academic year 1391-92<br />formed the statistical population of this research;<br />from among whom 28 students were selected by cluster sampling and the pertinent teacher filled four questionnaires for each student (General<br />Self-Efficacy of Sheerer & et al.; Language Development of Newcamber & Hamyl; Social Skills of Gresham & Elliot; and Behavioral<br />Problems of Rutter). In this study, the content validity was confirmed by the experts in the field using Delphi method, and also the rate of Chronbach alpha for all the variables was reported to be above 85% which suggests a good reliability for the instruments. The results of fuzzy linear regression analysis<br />showed that language development has almost no role in the behavioral problems of the students; but<br />the general self-efficacy<br />and social skills reduce<br />behavioral problems of<br />mentally retarded students. Findings of<br />this research might be helpful in solving the behavioral problems of children with mental<br />retardation.مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی یکی از عمدهترین مسائل جوامع بشری و از پیچیدهترین و دشوارترین مشکلات در کودکان و نوجوانان میباشد که تا سن بزرگسالی نیز باقی میماند. از سوی دیگر پژوهشهای مربوط به مشکلات رفتاری به طور عمده در قالب الگوهای کلاسیک آماری انجام گرفته است؛ درحالی که رابطهی بین متغیرهای روانشناختی یک رابطهی نادقیق است. مقاله حاضر به بررسی نقش خودکارآمدی، تحول زبانی و مهارتهای اجتماعی در مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی براساس گزارش معلم برپایه روشهای منعطف انجام شده است. بدین منظور همه دانشآموزان پسر کمتوانذهنی استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 92-91 به عنوان جامعهآماری پژوهش حاضر انتخاب شد و از بین آنها 28 دانشآموز پسر به صورت نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و معلم مربوطه چهار پرسشنامه (خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران، تحول رشد زبان نیوکامبر و هامیل، مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت و مشکلات رفتاری راتر) را برای هر دانشآموز تکمیل کرد. نتایج رگرسیون خطی فازی پژوهش نشان داد که تحول زبان به طور تقریبی نقشی در مشکلات رفتاری دانشآموزان ندارد اما متغیر خودکارآمدی عمومی و مهارتهای اجتماعی به طور تقریبی سبب کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان کمتوانذهنی میشود. از این یافتهها میتوان در زمینهی رفع مشکلات رفتاری دانشآموز کمتوانذهنی استفاده کرد.