دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141520140923aaاثربخشی مداخله نظریه ذهن و مهارتهای اجتماعی بر کفایت اجتماعی کودکان اتیسم3756296FAزیبابیرانوندکارشناس ارشد روان شناسی وآموزش کودکان استثنایی، تهران، توانبخشیمریمسیف نراقیاستاد تمام دانشگاه علامه طبا طباییکامبیزپوشنهاستادیارگروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزیJournal Article20150120aaدانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141520140923aaبررسی اثربخشی تکرار گفتار بر پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز در میان کودکان اتیستیک5772297FAفرنوشفراهانی سپهر. دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطباییژانتهاشمیهیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییشهلاپزشکو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150120aaازآنجاکه پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز، از مشکلات برجسته کودکان اتیستیک محسوب میشوند، این پژوهش، به بررسی اثربخشی تکرار گفتار بر کاهش پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز کودکان اتیستیک پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع تک آزمودنی با طرح AB است. نمونه آماری، 3 دانشآموز پسر اتیستیک بودند که در مدرسه استثنایی پسرانه بشارت شهر تهران تحصیل میکردند. روش مداخله، در این پژوهش روش تکرار گفتار بوده است که به صورت تکرار پژواک گوییهای نمونهها انجام شده است و تأثیر آن در فراوانی پژواک گوییها و رفتارهای چالش انگیز از طریق ثبت فراوانی رفتار پس از هر جلسه مداخله مورد بررسی قرار گرفت. جلسات، شامل سه جلسه مشاهده جهت ثبت خط پایه و شش جلسه مداخله و سرانجام یک جلسه پیگیری پس از آخرین جلسه ثبت فراوانی در نظر گرفته شد. جداول فراوانی و نمودارهای ترسیمشده، نشاندهنده تأثیر این روش مداخله در کاهش پژواک گوییها و رفتارهای چالش انگیز در نمونهها بودند پیشنهاد میشود که از این روش برای کاهش پژواک گویی و رفتارهای چالش انگیز کودکان اتیستیک استفاده شود.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141520140923aaاثربخشی آموزش بازشناسی هیجانها بر مهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک عملکرد بالا7390298FAصالحهقاسم پورکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطباییاحمدبرجعلیاستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطباییمحمدرضامحمدیاستاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهرانJournal Article20150120aa <br />هدف از پژوهش حاضر بررسیاثربخشیآموزشبازشناسیهیجانهابرمهارتهای اجتماعی کودکان دارای اتیسمباعملکردبالابود.روش پژوهش آزمایشی و دارای طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروهگواهبود. جامعهموردمطالعهراتمامیدانشآموزان اتیستیک شهر تهران تشکیلمیدادند که در سال تحصیلی 91-90 در مدارس مخصوص این کودکان مشغولبهتحصیلبودند. حجم نمونه 20 پسر 6 تا 12 سال با اتیسم عملکرد بالا بودند که به صورت در دسترس انتخاب و به طورتصادفیدردوگروهآزمایشوگواه قرار گرفتند. پرسشنامه اتیسم گیلیامو نیمرخمهارتهای اجتماعی اتیستیک بر روی هر دو گروه اجرا گردید و سپس آموزش بازشناسیهیجانها در 5 مرحله، به مدت 6 هفته و هر هفته 2 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید و در پایان جلسههای مداخله، آزمونهای یادشده به طور مجدد برای هر دو گروه اجرا گردید. نتایجپژوهشنشاندادکهآموزشبازشناسیهیجانها منجر به بهبود مهارتهای اجتماعی (05/0=P)، کاهش نارسایی تعامل اجتماعی (05/0=P) و همچنینکاهشنارساییهایارتباطی (01/0=P) افراد اتیستیک با عملکرد بالا در مقایسه با گروه گواه میگردد (05/0 >P). با توجه به اثربخشی مداخله یادشدهو همین طور اهمیت افزایشمهارتهای اجتماعی کودکان اتیستیک، پیشنهادمیشود این روش در کنار روشهای مرسوم اتیستیک به مربیان و والدین آموزش داده شود. <br /> دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141520140923aaنقش راهبردهای مقابله با تنیدگی و رضایتمندی زناشویی بر سلامت عمومی مادران کودکان اتیستیک91113299FAمهدیقدرتیاستادیار دانشگاه پیام نور، گروه روان شناسیghodratimahdi@gmail.com0000-0003-4392-242Xپرویزشریفی درآمدیدانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسیpr-اسحاقرحیمیان بوگراستادیار دانشگاه سمنان، دانشکده روان شناسیeshaghrahimian@yahoo.comJournal Article20150120aaهدف پژوهش حاضر مطالعه نقش راهبردهای مقابله با تنیدگی و رضایتمندی زناشویی بر سلامت عمومی مادران کودکان اتیستیک بود. پژوهش از نوع کاربردی و شیوهی انجام گرفتن آن همبستگی است. جامعه آماری شامل همه مادران کودکان اتیستیک شهر تهران در سال 1391 بود که از بین آنان 63 نفر از مادران به عنوان شرکتکننده در پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از چهار ابزار پرسشنامه ارتباط اجتماعی (راتر و همکاران، 2003) به منظور تشخیص اختلال اتیستیک، مقیاسهای سلامت عمومی (گلدبرگ،1972)، سیاهه مقابله با موقعیتهای تنیدگی زا اندلر و پارکر (1990) و مقیاس رضایتمندی همسران افروز (افروز و قدرتی، 1390) در پژوهش بهکاربرده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین راهبردهای مقابلۀ مسئله مدار و رضایتمندی زناشویی و داشتن سلامت عمومی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج نشان داد که راهبردهای مسئله مدار و هیجان مدار توانستند سلامت عمومی را به طور معنادار پیشبینی کرده و راهبرد اجتنابی به طور معنادار توان پیشبینی سلامت عمومی را نداشت. همچنین چهار مؤلفه از مقیاس رضایتمندی زناشویی بهترین پیشبینی کنندههای سلامت عمومی مادران بودند. نتایج بیانگر آن است که با وجود آنکه داشتن کودکی با اختلالهای اتیستیک تنشهایی برای والدین آنان و به ویژه مادران دارد، داشتن رضایتمندی زناشویی و بهکارگیری راهبردهای حل مسئله در مقابله با تنیدگی به عنوان متغیرهای تعدیل گر میتواند به سلامت و بهزیستی روانی آنان کمک نماید.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141520140923aaاثربخشی الگودهی ویدئویی بر ارتباط چشمی و تعاملات اجتماعی کودکان با اختلالهای طیف اتیستیک114131301FAوهابمحمدپورکارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوانجلیلباباپور خیرالدیندانشیار روانشناسی دانشگاه تبریزعباسبخشی پوردانشیار روانشناسی دانشگاه تبریزمجیدمحمود علیلواستاد روانشناسی دانشگاه تبریزJournal Article20150120aaهدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی الگودهی ویدئویی بر ارتباط چشمی و تعاملات اجتماعی کودکان با اختلالهای طیف اتیستیک بود. روش پژوهش آزمایشی تک آزمودنی بود. جامعه آماری شامل همه کودکان با اختلالهای طیف اتیستیک شهر تبریز بود. نمونه شامل چهار کودک (2 پسر و 2 دختر) 6 تا 10 سال با اختلالهای طیف اتیستیک بودند که به شیوه در دسترس از مرکز ویژه کودکان اتیستیک انتخاب شدند. از طرح خطوط پایه چندگانه برای هر آزمودنی استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل نموداری استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که روش الگودهی ویدئویی بر ارتباط چشمی و تعاملات اجتماعی آزمودنیها تأثیر دارد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141520140923aaاثربخشی موسیقی درمانی بر رفتارهای کلیشهای، رفتارهای آسیب به خود و رفتارهای پرخاشگرانهی کودکان اتیستیک132149302FAمجتبیگشولکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی تهران و مربی مرکز اوتیسم اصفهانبختیارکرمیکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی تهرانارکانخوشکلامکارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150120aaیکی از مهمترین مشکلات کودکان اتیستیک مشکلات رفتاری این کودکان است. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی موسیقی درمانی بر شدت و فراوانی رفتارهای کلیشهای، رفتارهای آسیب به خود و رفتارهای پرخاشگرانهی کودکان اتیستیک بود. روش پژوهش آزمایشی دارای طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنیهای این پژوهش 24 کودک اتیستیک بودند که از بین 127 نفر از مراجعهکننده به مرکز اتیستیک اصفهان به صورت در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از نمرههای آنها در آزمون تشخیصی اتیستیک (گارز) همتا شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند و سرانجام یکی از گروهها به صورت تصادفی به عنوان گروه آزمایش انتخاب شد. مجموع جلسههای موسیقیدرمانی که در هفته دو جلسه (یک جلسه فردی و یک جلسهی گروهی) بر گزار میشد، 62 جلسه بود. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامهی مشکلات رفتاری جمعآوری شد و با استفاده از آزمون t تحلیل شد. نتایج نشان داد که موسیقیدرمانی بر کاهش فراوانی رفتار خودآزاری اثر معناداری داشت (01/0P<). همچنین موسیقیدرمانی اثر معناداری بر کاهش شدت رفتار خودآزاری، فراوانی و شدت رفتارهای کلیشهای داشت (05/0P<). به نظر میرسد موسیقیدرمانی میتواتد موجب کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک شود و لازم است تمام مراکزی که به این کودکان خدمات ارائه میدهند از موسیقیدرمانی برای کاهش مشکلات رفتاری کودکان اتیستیک استفاده کنند.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141520140923aaاثربخشی روش درمان با کمک حیوانات بر بهبود نشانههای کودکان اتیستیک150169303FAطیبهتازیکیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهرانسعیدحسنزادهعضو هیأت علمی دانشگاه تهرانغلامعلیافروزاستاد ممتاز دانشگاه تهرانباقرغباری بنابدانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه تهرانسوگندقاسمزادهدانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه تهرانJournal Article20150120aaپژوهش حاضر با هدف بررسی<br />اثربخشی روش درمان با کمک حیوانات بر نشانههای کودکان اتیستیک انجام گرفت. در این<br />پژوهش، از حیوانات خانگی با هدف اثربخشی آموزشی<br />و انگیزشیبه منظور افزایش تعامل بین کودک اتیستیک و درمانگر و کاهش اختلال کیفی در تعاملات<br />اجتماعی، ارتباطات و رفتارهای محدود و تکراری استفاده شد. بدین منظور 12 کودک اتیستیک،<br />ساکن در استان گلستان، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل<br />و بعد از اجرای برنامه مداخلهای، فهرست ارزیابی درمان اتیستیک توسط مادران و<br />روانشناس آنها تکمیل گردید. در تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده<br />شد. بنابراین میتوان گفت که درمان با کمک حیوانات سبب رشد مهارتهای ارتباطی،<br />اجتماعی، روابط متقابل عاطفی، و همچنین کاهش رفتارهای کلیشهای و تکراری کودکان اتیستیک میگردد.دانشگاه علامه طباطبائیروانشناسی افراد استثنایی2252-003141520140923aaبررسی تأثیر درمان ویبروآکوستیک موزیک بر کاهش رفتار چالشانگیز افراد با اختلال اتیسم187204306FAالهامشفیعی فرکارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثناییفرنگیسکاظمیاستادیار روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیشیوادولت ابادیاستادیار روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150120aaهدف از این پژوهش، بررسی تأثیر درمان ویبرواکوستیک موزیک<br />بر کاهش رفتارهای کلیشهای، خود جرحی و پرخاشگرانه افراد با اختلال اتیسم و بررسی تأثیر این درمان بر فعالیت سیستم اعصاب خودمختار<br />این افراد بود. روش این پژوهش از نوع تک<br />موردی بوده و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، اعضای نمونه که 3 نفر از نوجوانان<br />افراد با اختلال اتیسم با رفتار چالشانگیز<br />بودند، انتخاب شدند. به این صورت که نخست بهوسیله نتایج حاصل از پرسشنامه مشکلات<br />رفتاری و با استفاده از ثبت نمونهگیری زمانی و ثبت فاصله زمانی که توسط والدین<br />تکمیل شد، خط پایه رسم گردید و سپس روش درمانی ویبروآکوستیک موزیک به مدت 10 جلسه<br />و هر جلسه 20 دقیقه بر روی هر یک از اعضای نمونه اجراء گردید. در حین ارائه متغیر<br />مستقل نیز میزان رفتار چالشانگیز بهوسیله برگه ثبت دادهها ثبت گردید. قبل از<br />شروع درمان، 10 دقیقه پس از شروع درمان و بلافاصله پس از درمان، فشارخون و ضربان<br />قلب افراد با اختلال اتیسم مورد اندازهگیری<br />قرار گرفت. بعد از پایان جلسات درمانی، رفتار چالشانگیز (کلیشهای و قالبی، خود<br />جرحی و پرخاشگرانه) افراد با اختلال اتیسم دوباره بهوسیله پرسشنامه مشکلات رفتاری مورد ارزیابی<br />قرار گرفت. جهت پیگیری نیز بعد از 2 هفته از پایان مداخله پرسشنامه مشکلات رفتاری<br />اجرا گردید. یافتهها حاکی از این بود که رفتارهای چالشانگیز هر سه آزمودنی در ارزیابیهای<br />جلسات درمانی، والدین و اجرای مجدد پرسشنامه مشکلات رفتاری که به منظور بررسی تغییرات<br />احتمالی انجام شد، کاهش یافت و کاهش فشارخون و ضربان قلب در حین جلسات درمانی نشان<br />از اثرگذاری این درمان بر سیستم عصبی سمپاتیک به عنوان شاخهای از سیستم اعصاب<br />خودمختار دارد با توجه به یافتهها میتوان بیان کرد که درمان ویبروآکوستیک موزیک با<br />اثرگذاری بر سیستم عصبی سمپاتیک، رفتار چالشانگیز افراد با اختلال اتیسم را کاهش میدهد.