سمیه محمدی کشکا؛ عباس ابوالقاسمی؛ سید موسی کافی ماسوله
چکیده
طبق شواهد پژوهشی کودکان با اختلال اضطراب جدایی رفتارهای خودتنظیمی ضعیفتری دارند و در تنظیم هیجانات و رفتارها مشکلات بیشتری دارند. هدف پژوهش تعیین تأثیر آموزش بازیدرمانی گروهی مبتنی بر نقاشی بر مهارتهای هیجانی کودکان با اختلال اضطراب جدایی بود. در این پژوهش نیمه آزمایشی، از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. ...
بیشتر
طبق شواهد پژوهشی کودکان با اختلال اضطراب جدایی رفتارهای خودتنظیمی ضعیفتری دارند و در تنظیم هیجانات و رفتارها مشکلات بیشتری دارند. هدف پژوهش تعیین تأثیر آموزش بازیدرمانی گروهی مبتنی بر نقاشی بر مهارتهای هیجانی کودکان با اختلال اضطراب جدایی بود. در این پژوهش نیمه آزمایشی، از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم با اختلال اضطراب جدایی شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 1399 بود. نمونه پژوهش 30 کودک با اختلال اضطراب جدایی بود که بهصورت در دسترس شناسایی و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب جدایی (مارچ و همکاران، 1997) و پرسشنامه مدیریت هیجان (زیمن، 2001) استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقهای بازیدرمانی گروهی مبتنی بر نقاشی را دریافت کردند و برای گروه کنترل مداخلهای ارائه نشد. دادههای پژوهش با تحلیل کوواریانس یک و چند متغیری تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش بازیدرمانی گروهی مبتنی بر نقاشی موجب بهبود مهارتهای هیجانی کودکان با اختلال اضطراب جدایی شد (001/0 > P). با توجه به این نتیجه میتوان از بازیدرمانی گروهی مبتنی بر نقاشی بهعنوان روش درمانی مؤثر برای ارتقاء سلامت روانی و پیشگیری از مشکلات روانشناختی کودکان با اختلال اضطراب جدایی استفاده کرد.
سپیده نایبزاده؛ عباس ابولقاسمی؛ سید موسی کافی ماسوله؛ مهناز خسروجاوید
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر رفتارهای انطباقی/ اجتماعی نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش 20 نوجوان دارای اضطراب جدایی بودند که از میان نوجوانان مشغول به تحصیل در پایههای متوسطه اول و دوم مدرسه هنر ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر رفتارهای انطباقی/ اجتماعی نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. شرکتکنندگان در پژوهش 20 نوجوان دارای اضطراب جدایی بودند که از میان نوجوانان مشغول به تحصیل در پایههای متوسطه اول و دوم مدرسه هنر و ادبیات تهران در سال تحصیلی 99-1398 شناسایی و بهصورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل جایدهی شدند. گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان مدل گراس را در 8 جلسه 90 دقیقهای بهصورت تکنفره دریافت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای نگرفت. برای گردآوری دادهها در پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامههای اضطراب جدایی مارچ و همکاران (1997) و پرسشنامه عملکرد انطباقی/ اجتماعی اسپنس و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس یک و چند متغیری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش تنظیم هیجان در افزایش رفتارهای انطباقی/ اجتماعی در نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی مؤثر بوده است (001/0>ρ). با توجه به یافتهها به نظر میرسد میتوان از آموزش تنظیم هیجان بهمنظور مدیریت اضطراب و افزایش رفتارهای انطباقی نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی بهعنوان برنامه آموزش تکمیلی در کنار سایر روشهای درمانی استفاده کرد.