احمد یارمحمدیان؛ مجید اکبری؛ امیر قمرانی؛ سنایت مرادی
چکیده
چکیده : آسیبدیدگیهای جسمی- حرکتی بهعنوان یک آسیب که یک یا بیش از یکی از فعالیتهای عمدهی زندگی فرد را محدود میکند، تعریفشده است، این نوع آسیبدیدگیها مانع بروز کارآمد تواناییهای بدنی یا روانی در فرد میشوند. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی در پیشبینی بهزیستی ...
بیشتر
چکیده : آسیبدیدگیهای جسمی- حرکتی بهعنوان یک آسیب که یک یا بیش از یکی از فعالیتهای عمدهی زندگی فرد را محدود میکند، تعریفشده است، این نوع آسیبدیدگیها مانع بروز کارآمد تواناییهای بدنی یا روانی در فرد میشوند. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان آسیبدیده جسمی- حرکتی بود. روش بررسی به این صورت بود که نمونهای آماری مشتمل بر 200 نفر از دانشآموزان با اختلال جسمی– حرکتی که به شیوهی نمونه در دسترس انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پرسشنامههای ابعاد هویت (AIQ-IV)(چیک، اسمیت و تروپ، 2003)، بهزیستی روانشناختی (کارول ریف،1980) و مقیاس نیازهای بنیادی روانشناختی (گاردیا، دسی و ریان، 2000) استفاده شد. دادهها با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیهوتحلیل شدند. تحلیل دادهها نشان داد که هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی می تواند بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با آسیبدیدگی جسمی – حرکتی را پیشبینی کند (001/0P<)، (005/0P<). در آخر میتوان نتیجه گرفت که مؤلفههای هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی عامل اثرگذاری در ایجاد بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با آسیبدیدگی جسمی– حرکتی است.