مظهر بابائی؛ پرستو صالحی
چکیده
ناآگاهی معلمان از چالشها و نیازهای متفاوت آموزشی دانشآموزان با آسیب شنوایی، مانعی برای دستیابی به اهداف آموزشی این گروه از دانشآموزان است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل تجارب زیسته آموزشی معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطهی اول دانشآموزان با آسیب شنوایی از چالشهای پیش روی معلمان این دانشآموزان و راهکارها بود. در این پژوهش از رویکرد ...
بیشتر
ناآگاهی معلمان از چالشها و نیازهای متفاوت آموزشی دانشآموزان با آسیب شنوایی، مانعی برای دستیابی به اهداف آموزشی این گروه از دانشآموزان است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل تجارب زیسته آموزشی معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطهی اول دانشآموزان با آسیب شنوایی از چالشهای پیش روی معلمان این دانشآموزان و راهکارها بود. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل معلمان مدرسه آموزش کودکان با نیازهای ویژه شهرستان سنندج در سال 1401-1402 با روش نمونهگیری هدفمند بود. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته محقق ساخته بود که تا درجهی اشباع یافتگی به تعداد 8 معلم در مقطع ابتدایی و 3 معلم در مقطع متوسطه ادامه یافت. یافتههای پژوهش در دو بخش چالشهای آموزشی معلمان و راهکارهای پیشنهادشده، ارائه شد. بخش چالشها، در سه قسمت: 1. چالشهای مربوط به کتاب، امکانات، روشها و وسایل آموزشی، 2. چالشهای مرتبط با شرایط معلمان و 3. چالشهای ناشی از ویژگیها و شرایط کودکان با آسیب شنوایی و خانوادههای آنها، ارائه شد. بخش راهکارها نیز در دو قسمت: 1. راهکارهای عملیاتی شده توسط معلمان و 2. پیشنهادها بود. نتایج نشان داد که معلمان در هنگام آموزش با چالشهایی متنوع، پیچیده، چندبعدی و فراتر از چالشهای آموزشی دانشآموزان عادی روبهرو هستند. از همین رو، پیشنهاد میشود در هنگام آموزش به دانشآموزان با آسیب شنوایی، از روشها و راهکارهایی متفاوت با دانشآموزان عادی و متناسب با شرایط ویژهی این دانشآموزان، استفاده شود.
احسان طوفانی نژاد
چکیده
استفاده از فناوریهای نوین مانند شبکههای اجتماعی مجازی در محیطهای یادگیری علاوه بر تأثیر بر یادگیری، باعث ارائه راهکارهایی گردیده که تا قبل از آن بهسختی قابلاجرا بود. این مهم در حوزه افراد با نیازهای ویژه از اهمیت دوچندانی برخوردار است. این تحقیق باهدف بررسی اثر شبکههای اجتماعی مجازی بهعنوان یک رسانه غنیساز در مهارتهای ...
بیشتر
استفاده از فناوریهای نوین مانند شبکههای اجتماعی مجازی در محیطهای یادگیری علاوه بر تأثیر بر یادگیری، باعث ارائه راهکارهایی گردیده که تا قبل از آن بهسختی قابلاجرا بود. این مهم در حوزه افراد با نیازهای ویژه از اهمیت دوچندانی برخوردار است. این تحقیق باهدف بررسی اثر شبکههای اجتماعی مجازی بهعنوان یک رسانه غنیساز در مهارتهای ارتباطی دانشآموزان با آسیب شنوایی و همچنین معرفی تکنیک تحلیل شبکههای اجتماعی انجام شد. روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون و جامعه آماری تمام دانشآموزان با آسیب شنوایی پایه نهم در شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 که در مدارس دانشآموزان با آسیب شنوایی ثبتنام کردند، بود. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه مولد نام با روایی و پایایی تأییدشده بود و از روش تحلیل شبکههای اجتماعی جهت تحلیل و بررسی دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد میزان ارتباط تحصیلی دانشآموزان با آسیب شنوایی بعد از حضور و فعالیت آموزشی در شبکههای اجتماعی مجازی تفاوت معنیداری دارد (65/5 =t، 05/0>P). لذا شبکههای اجتماعی مجازی میتوانند تأثیر مثبتی برافزایش تعامل و ارتباط تحصیلی دانشآموزان با آسیب شنوایی داشته باشند.
عباسعلی حسینخانزاده؛ ربابه قلی زاده؛ محبوبه طاهر؛ حسین حیدری؛ فاطمه مبشری
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بازی درمانی گروهی بر بهبود روابط بین فردی و پذیرش اجتماعی در دانشآموزان با آسیب شنوایی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان با آسیب شنوایی دختر کلاسهای چهارم تا ششم شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان رشت در سال تحصیلی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بازی درمانی گروهی بر بهبود روابط بین فردی و پذیرش اجتماعی در دانشآموزان با آسیب شنوایی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان با آسیب شنوایی دختر کلاسهای چهارم تا ششم شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهرستان رشت در سال تحصیلی 94-1393 بودند. از این دانشآموزان نمونهای به حجم 30 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند. برنامه مداخله بازی درمانی گروهی به مدت 12 جلسه 45 دقیقهای برای شرکت کنندگان گروه آزمایشی اجرا شد، درحالیکه شرکت کنندگان گروه گواه چنین مداخلهای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با پرسشنامههای روابط بین همسالان والتر دبلیو هادسون و مقبولیت اجتماعی فورد و رابین ارزیابی شدند. نتایج آزمون t، تفاوت میانگین پیش آزمون با پس آزمون متغیر روابط بین فردی را نشان داد. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بازی درمانی گروهی بر بهبود روابط بینفردی و افزایش پذیرش اجتماعی دانش آموزان با آسیب شنوایی تأثیر دارد. بنابراین در آموزش دانش آموزان با آسیب شنوایی، بازی و بازی درمانی باید بهعنوان یکی از محورهای اصلی توانبخشی توسط متخصصان و معلمان در نظر گرفته شود.