@article { author = {azadi, zahra and Akrami, Nahid and Abedi, Ahmad}, title = {The Effectiveness of Independent Learning Program Training on Reducing of Symptoms in Students with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder}, journal = {Psychology of Exceptional Individuals}, volume = {6}, number = {23}, pages = {129-149}, year = {2016}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2252-0031}, eissn = {2476-647X}, doi = {10.22054/jpe.2016.7370}, abstract = {The objective of the present study was to investigate the effectiveness of independent learning program training on hyperactivity and attention-deficit symptoms among students suffering from ADHD. The research design was quasi-experimental with pretest-posttest and the control group. For this reason, thirty 10 to 12 year-old male students with ADHD were selected in the city of Shahreza through stratified random sampling method. Then, they were randomly divided into experimental and control groups. The students in the experimental group were taught by independent learning program training during twelve 45-minute sessions, but the control group received no training in this regard. Data were collected using the Connors Parent-Teacher Questionnaire to measure symptoms of ADHD and they were analyzed by MANCOVA. Findings indicated that independent learning program was significantly effective on ADHD (p<0.01). Therefore, it can be concluded that independent learning program training can result in improving the symptoms among students with ADHD. Furthermore, it can be used as a method for treating students with ADHD.  }, keywords = {attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD),independent learning program}, title_fa = {تاثیر آموزش یادگیری مستقل بر کاهش نشانه‌ها در دانش‌آموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش یادگیری مستقل بر بهبود علائم بیش‌فعالی و کم­ توجهی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی بود. پژوهش با روش ­آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه اجرا شد. بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 30 دانش‌آموز پسر 10 تا 12 سال شهرستان شهرضا که در نیمسال دوم سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند و تشخیص اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی دریافت کرده بودند، انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکت­کنندگان گروه آزمایش طی 12 جلسه 45 دقیقه‌ای در گروه‌های 5 نفره آموزش برنامه یادگیری مستقل را دریافت کردند؛ اما گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی در این زمینه دریافت نکردند. داده‌های پژوهش به‌وسیله‌ی پرسشنامه کانرز فرم والد و معلم گردآوری و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش یادگیری مستقل بر کاهش علائم بیش‌فعالی و کم توجهی تأثیر معنادار دارد. بر این اساس می‌توان گفت که آموزش یادگیری مستقل می‌تواند علائم اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی را در دانش‌آموزان بهبود دهد و به عنوان روشی برای درمان این گروه از دانش‌آموزان استفاده شود.  }, keywords_fa = {اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی,یادگیری مستقل,دانش ­آموزان}, url = {https://jpe.atu.ac.ir/article_7370.html}, eprint = {https://jpe.atu.ac.ir/article_7370_2800f5ae2bb7eca1d5cf48ac6eb6480a.pdf} }