TY - JOUR ID - 10319 TI - تاثیر یک دوره برنامه تمرینی منتخب تحت شرایط تکلیف دوگانه و منفرد بر انعطاف پذیری شناختی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - جهانبخش, حمیده AU - سهرابی, مهدی AU - صابری کاخکی, علیرضا AU - خداشناس, عزت AD - دانشجوی دکتری رشد حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. AD - استاد رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. AD - دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. AD - استادیارکودکان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 34 SP - 31 EP - 49 KW - تکلیف دوگانه KW - تکلیف منفرد KW - انعطاف‌پذیری شناختی KW - اختلال هماهنگی رشدی DO - 10.22054/jpe.2019.43185.2003 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر یک دوره برنامه تمرینی منتخب تحت شرایط تکلیف دوگانه و منفرد بر انعطاف­پذیری شناختی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی انجام شد. روش پژوهش، نیمه­آزمایشی و از نوع طرح پیش­آزمون- پس­آزمون- قالوآپ با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش­آموزان پسر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شهر اهواز بود. از جامعه مذکور، نمونه­ای به حجم 39 نفر که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند،  به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شد و پس از انجام آزمون ساخت دنباله به عنوان پیش­آزمون، به صورت تصادفی به 3 گروه: تمرین تکلیف دوگانه (13 نفر)، تمرین تکلیف منفرد (13 نفر) و  کنترل (13 نفر) تقسیم شدند.  سپس دو گروه تجربی، برنامه تمرینی منتخب با شرایط متفاوت را به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه­ای انجام دادند. در انتها از همه افراد با استفاده از آزمون ساخت دنباله پس­آزمون و دو ماه بعد نیز آزمون فالوآپ به عمل آمد. تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس یکراهه و همچنین آزمون تی­وابسته نشان داد که در پس­آزمون، انعطاف­پذیری شناختی در گروه تکلیف دوگانه برتر از هر دو گروه تکلیف منفرد و کنترل بود (P<0.05). در آزمون قالوآپ، این برتری تنها نسبت به گروه کنترل باقی ماند. همچنین، گروه تکلیف منفرد در پس­آزمون تنها از گروه کنترل برتر بود (P<0.05). در مقایسه با رویکردهای تکلیف منفرد، تمرینات مبتنی بر رویکردهای تکلیف دوگانه می­تواند منجر به بهبود بیشتر انعطاف­پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شود، لذا بهره­گیری از این روش در  برنامه­ریزی کلاس­های فعالیت­بدنی برای این گروه از کودکان پیشنهاد می­ شود.  UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_10319.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_10319_c4b7b8f081cf9b31a6019eb93332a52e.pdf ER -