TY - JOUR ID - 2593 TI - دقیق‌آموزی: مداخله‌ای رفتاری برای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خواندن JO - روانشناسی افراد استثنایی JA - JPE LA - fa SN - 2252-0031 AU - علیزاده, حمید AU - پیرزادی, حجت AU - غباری بناب, باقر AU - پزشک, شهلا AU - کاظمی, فرنگیس AD - استاد دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه AD - استاد دانشگاه تهران AD - استادیار دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 20 SP - 1 EP - 38 KW - روش‌های رفتاری KW - اختلال یادگیری خواندن KW - روش‌های مداخله KW - دقیق‌آموزی DO - 10.22054/jpe.2015.2593 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مداخله‌های موثر برای اختلال یادگیری خواندن با تاکید بر رویکرد رفتاری و معرفی روش دقیق‌آموزی به‌عنوان نمونه‌ای از روش‌های مبتنی بر این رویکرد بود. روش: بدین منظور با روش مروری متون اصلی شامل کتاب‌ها و مقاله‌های علمی معتبر در این زمینه بین سال‌های 1954 تا 2015 از پایگاه‌های اطلاعاتیِ Google Scholar, ERIC, Science Direct و Pub Med استخراج و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. جستجو در این پایگاه‌ها با کلید واژه‌هایEvidence-based methods/intervention, Best practices, Special education, Learning disability/disorder, Effectiveness, Precision teaching بود. همچنین، از برخی منابع فارسی موجود در این زمینه استفاده شد. یافته‌ها: مرور ادبیات پژوهش نشان داد مداخله‌های موثر در اختلال یادگیری خواندن بر دیدگاه رفتاری مبتنی هستند و در این بین دقیق‌آموزی مداخله‌ای است که با رویکرد پاسخ به مداخله هماهنگی دارد. دقیق‌آموزی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند ارزیابی مداوم عملکرد، ثبت و نمایش عملکرد روی نمودار و تصمیم‌گیری بر مبنای چگونگی عملکرد یادگیرنده است که می‌تواند استفاده از آن برای افراد با اختلال یادگیری خواندن را اثربخش ‌سازد. نتیجه‌گیری: بر اساس مرور ادبیات پژوهش می‌توان گفت دقیق‌آموزی مداخله‌ای رفتاری در اختلال یادگیری است که به خاطر ویژگی‌هایی که در خود جای داده، توجه بیشتری را از سوی پژوهشگران و متخصصان بالینی این حوزه می‌طلبد. تعاریف، ویژگی‌ها، اصول و مراحل دقیق‌آموزی در متن مقاله به‌تفصیل بیان شده‌اند. UR - https://jpe.atu.ac.ir/article_2593.html L1 - https://jpe.atu.ac.ir/article_2593_8e83579aed079f86ddd57575c9b8136d.pdf ER -