ویدا شریفی؛ سالار فرامرزی؛ سارا آقابابایی
دوره 4، شماره 14 ، تیر 1393، ، صفحه 39-62
چکیده
پژوهش حاضربا هدف بررسی محتوای کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی با تأکید بر میزان توجه به آموزش مهارتهای هوشهای چندگانه گاردنر انجام گرفت. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری تمام شمار کلیه کتابهای دوره پیشحرفهای دانشآموزانکمتوانذهنی (27 جلد کتاب) تحلیل ...
بیشتر
پژوهش حاضربا هدف بررسی محتوای کتابهای درسی دوره پیشحرفهای دانشآموزان کمتوانذهنی با تأکید بر میزان توجه به آموزش مهارتهای هوشهای چندگانه گاردنر انجام گرفت. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری تمام شمار کلیه کتابهای دوره پیشحرفهای دانشآموزانکمتوانذهنی (27 جلد کتاب) تحلیل شدند. برای جمعآوری دادههااز سیستم مقولهبندی و رمزگذاری متغیرها و خرده متغیرها که دارای روایی و اعتبار تأییدشده است، استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی وروش مجذور خی تجزیهوتحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین پایههای تحصیلی و کتابهای مختلف دوره پیشحرفهایازنظر میزان توجه به هوشهای چندگانه تفاوت معنادار وجود دارد (01/0>.(P با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که میزان توجه به آموزش هوشهای چندگانه گاردنر در کتابهای متفاوت دوره پیشحرفهای از روند نظامداری برخوردار نمیباشد.
مختار ملک پور؛ سارا آقابابایی؛ احمد عابدی؛ مژگان شوشتری
دوره 3، شماره 9 ، فروردین 1392، ، صفحه 1-20
چکیده
دراین پژوهش، اثربخشی آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد مطالعه قرار گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای به ناتوانی یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی 90 - 1389 بود. به منظور انجام پژوهش، 30 دانشآموز با ناتوانی ...
بیشتر
دراین پژوهش، اثربخشی آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد مطالعه قرار گرفت. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دختر پایۀ سوم ابتدایی دارای به ناتوانی یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی 90 - 1389 بود. به منظور انجام پژوهش، 30 دانشآموز با ناتوانی یادگیری املا به شیوة نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای، انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از آزمون عصب ـ روانشناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان وکسلر، چک لیست شناسایی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا، مصاحبه بالینی وآزمون عملکرد تحصیلی املا بود. آموزش حافظه کاری به صورت گروهی در گروه آزمایش انجام گرفت. برای آزمون فرضیهها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که تأثیر آموزش حافظه کاری بر کارکردهای اجرایی و عملکرد املای دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا به لحاظ آماری معنادار است. آموزش حافظه کاری میتواند به عنوان یک روش مداخله ای در بهبود کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری املا مورد استفاده قرار گیرد.