جعفر رحمن زاده مقدم؛ گلاویژ علیزاده؛ محمد رستمی
چکیده
نوجوانان به عنوان یکی از گروههای سنی آسیبپذیر در معرض انواع مشکلات روانشناختی قرار دارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و ویژگیهای شخصیتی با مشکلات رفتاری درونسازی شده و برونسازی شده بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش 362 دانشآموز پسر دوره متوسطه شهر بوکان، با استفاده ...
بیشتر
نوجوانان به عنوان یکی از گروههای سنی آسیبپذیر در معرض انواع مشکلات روانشناختی قرار دارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و ویژگیهای شخصیتی با مشکلات رفتاری درونسازی شده و برونسازی شده بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. در این پژوهش 362 دانشآموز پسر دوره متوسطه شهر بوکان، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای مشکلات رفتاری آخنباخ (1991)، طرحواره یانـگ (1998) و فرم کوتاه نئو (1992) را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. تحلیل رگرسیون نشان داد که به ترتیب 12 و 26 درصد از واریانس مشکلات رفتاری درون سازی و 15 و 20 درصد واریانس مشکلات رفتاری برونسازی شده ناشی از طرحوارههای ناسازگار اولیه و ویژگیهای شخصیتی در دانشآموزان می باشد. نتیجهگیری: طرحوارههای ناسازگار اولیه و ویژگیهای شخصیتی توان پیشبینی کنندگی مشکلات رفتاری درونسازی شده و برونسازی شده در دانشآموزان را دارند.