فاطمه نصرتی؛ باقر غباری بناب؛ سارا شریفی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی به کمک تماس تصویری از طریق پیامرسان جهت بهبود روانخوانی دانشآموزان با اختلال یادگیری خواندن بود. از جامعه آماری دانشآموزان ابتدایی شهرستان مریوان که از سوی مدارس، در سال تحصیلی 1400-1399 به مرکز مشکلات یادگیری معرفی شده بودند، (3 پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش ترکیبی به کمک تماس تصویری از طریق پیامرسان جهت بهبود روانخوانی دانشآموزان با اختلال یادگیری خواندن بود. از جامعه آماری دانشآموزان ابتدایی شهرستان مریوان که از سوی مدارس، در سال تحصیلی 1400-1399 به مرکز مشکلات یادگیری معرفی شده بودند، (3 پسر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از نسخۀ چهارم مقیاس وکسلر و آزمون نارساخوانی فلاحچای (1374)، نارساخوان تشخیص داده شدند. آزمودنیها با روش تکآزمودنی و طرح چند خط پایه با استفاده از افراد مختلف در 30 جلسۀ مداخلهای 35 دقیقهای از طریق پیامرسان مورد مداخله قرار گرفتند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات و تحلیل دادهها از روش تحلیل نمودار و شاخص اندازۀ اثر استفاده گردید. یافتههای پژوهش از طریق مقایسۀ عملکرد آزمودنیها در مراحل خط پایه نسبت به مرحلههای مداخله و پیگیری نشان داد که استفاده از روش ترکیبی با بهرهگیری از آموزش برخط (پیامرسان) در بهبود روانخوانی این دانشآموزان مؤثر میباشد و این تأثیر در طول زمان پایدار است. نتیجهگیری: استفادۀ هرچه بیشتر از انواع آموزش برخط و فنآوریهایی مثل تلفن همراه و برنامههای کاربردی آن در ارتقای کیفیت درمان انواع اختلال یادگیری، مؤثر است.
محدثه شفیع پور؛ فاطمه نصرتی؛ باقر غباری بناب
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامهی آموزشی چندرسانهای مبتنی بر داستان اجتماعی و الگوبرداریویدئویی بر مهارت استفاده از قاشق و چنگال در دانش آموزان کمتوانهوشی بود. این پژوهش یک طرح تجربی تکآزمودنی از نوع طرح چند خطپایه با استفاده از آزمودنیهای مختلف بوده و جامعه آماری آن کلیهی دانش آموزان کمتوان هوشی پایه اول دبستان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامهی آموزشی چندرسانهای مبتنی بر داستان اجتماعی و الگوبرداریویدئویی بر مهارت استفاده از قاشق و چنگال در دانش آموزان کمتوانهوشی بود. این پژوهش یک طرح تجربی تکآزمودنی از نوع طرح چند خطپایه با استفاده از آزمودنیهای مختلف بوده و جامعه آماری آن کلیهی دانش آموزان کمتوان هوشی پایه اول دبستان در سال 1398-1397 در آموزشگاه استثنایی باغچهبان شهرستان مینودشت در استان گلستان بودند که با استفاده از مقیاس رفتار سازشی انجمن آمریکایی کمتوانی هوشی و روش نمونهگیری دردسترس 4 دانشآموز (2 دختر و 2 پسر) دارای کمتوانی هوشی با هوشبهر بین 70-50 بهعنوان آزمودنیهای پژوهش انتخابشدند. سپس از پرسشنامه محققساختهی تاریخچهفردی برای بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی و از نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان برای سنجش هوشبهر آنها استفاده شد. ابزار مورداستفاده برای تعیین میزان تسلط آزمودنیها بر مهارتهای استفاده از قاشق و چنگال، چکلیست محققساختهی استفاده از وسایل غذا خوردن بود که با رجوع به مقیاس رفتار سازشی انجمن آمریکایی کمتوانیهوشی و دفترچهی مهارتآموزی دانشآموزان کمتوانهوشی سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور، ساخته شد. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش تحلیل نموداری و ترسیمی استفادهشده و پس از رسم نمودارها با استفاده از نرمافزار R، اثرات متغیر مستقل بر متغیر وابسته از طریق تحلیل روند نمودار بررسی گردید. با توجه به نتایج حاصل به نظر میرسد برنامه آموزشی مورداستفاده در پژوهش حاضر بر یادگیری مهارت استفاده از قاشق و چنگال در دانش آموزان کمتوانهوشی مؤثر بوده و منجر به بهبود این مهارتها در آزمودنیها شده است.