شهروز نعمتی؛ رحیم بدری گرگری؛ محمد ارشد طالشمکاییل
چکیده
هدف این پژوهش بررسی نظاممند و ارائه فراترکیبی از پژوهشهای مرتبط با مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی برای دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه بود. پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب با رویکردی سنتز پژوهانه بود. دادههای موردنیاز از طریق جستجوی واژگان کلیدی یادگیری اجتماعی هیجانی، اختلال یادگیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی نظاممند و ارائه فراترکیبی از پژوهشهای مرتبط با مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی برای دانشآموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه بود. پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب با رویکردی سنتز پژوهانه بود. دادههای موردنیاز از طریق جستجوی واژگان کلیدی یادگیری اجتماعی هیجانی، اختلال یادگیری ویژه، اختلال عصب تحولی در منابع کتابخانهای، پایاننامهها و مقالات موجود در پایگاههای اطلاعاتی ERIC،GoogleSchoolar، PubMed، Science Direct، Scopus، springer Magiran، Irandoc در بین سالهای 1990 تا 2021 جمعآوری شد. بهمنظور جستجو در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی بهصورت جداگانه و ترکیبی استفاده شد. پایههای نظری و مضامین اصلی و ترکیبی استخراج، تحلیل مضمون و طبقهبندی شدند. نتایج حاصل از بررسی و تحلیل مطالعات و پژوهشهای انجامشده نشان داد که برنامه مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی در حوزههای مشکلات و اختلالات روانشناختی اثربخش بوده است. یافتههای این پژوهش با مشخص نمودن ماهیت برنامه مداخله از نوع سوم یادگیری اجتماعی هیجانی نشان میدهد که با توجه به پیشینه نظری و تجربی موجود، این ایده بهعنوان یک بسته آموزشی برای دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه قابلطرح است.