نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد دانشگاه علامه طباطبائی، گروه سنجش و اندازه گیری
2 کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی،
3 دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
پژوهش حاضر به منظور انجام فراتحلیلی بر پژوهشهای انجام شده در زمینه عوامل فردی و خانوادگی مؤثر در اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی انجام شد. روش: بدین منظور 25 پژوهش جمعآوری و پس از ورود اطلاعات به نرم افزار CMA2و تحلیل حساسیت، یک پژوهش که نسبت به سایر پژوهشها پرت بود از جمع پژوهشها حذف و 24 پژوهش تحلیل شد. میانگین اندازه اثرr در عوامل فردی 22/0 و عوامل خانوادگی14/0 به دست آمد که با توجه به معیار کوهن پایینتر از متوسط گزارش میشوند. در بررسی اندازه اثر تفکیکی عوامل، متغیرهای عملکردتحصیلی، بحران هویت، هوش، راهبردهای مقابلهای، حافظهکاری و مدیریت رفتاری والدین دارای اندازه اثر بیشتر از متوسط و معنادار بودند. با توجه به معنیداری آمارهQ در پژوهشهای مورد بررسی متغیرهای جنس، جامعه آماری، ابزار پژوهش، روش نمونهگیری و سن به عنوان متغیرهای مداخلهگر وارد تحلیل شدند. در مدل اثرات تصادفی مربوط به عوامل فردی نقش تعدیلکننده متغیر جنس، جامعه پژوهش و ابزار در سطح 05/0 معنی دار شد اما در عوامل خانوادگی فقط متغیر جنس و جامعه پژوهش معنیدار به دست آمد. آزمون تفاوت Z در پژوهشهای مربوط به عوامل فردی نشانگر معنیداری تفاوت اندازه اثر به دست آمده در همه متغیرهای مداخلهگر است که در بررسی عوامل خانوادگی این تفاوت در متغیر جنس، جامعه پژوهش، ابزار و روش نمونهگیری مشاهده شد.با توجه به بالا بودن میانگین اندازه اثر در متغیرهای یاد شده پژوهشگران و درمانگران باید به اهمیت این عوامل در بررسی و درمان اختلال نارسایی توجه-بیشفعالی توجه داشته باشند. همچنین پژوهشگران در پژوهشهای آینده خود متوجه نقش تعدیلکنندهها باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the Role of Individual and Family Factors on Attention Deficit /Hyperactivity Disorder: AMeta-Analysis of Studies Done in Iran
نویسندگان [English]
- ali delavar 1
- asyeh Ebrahimi 2
- mehraneh soltani 3
چکیده [English]
: The present study was conducted in order to perform the meta-analytic
study of individual and family factors that were effectiveon
attention deficit-hyperactivity disorder. Method:For this purpose 25studieswere collected and after entering data into CMA-2 software
and sensitivity analysis, one study which was disharmonious with other studies
was removed and finally,24 studieswere analyzed. The average effect size
(r) in the
individual factors was 0.22 and in the
family factors it was 0.14. So, according to
Cohen's criteria, the effect size of individual factors and family factors were
reported below the average.In investigating the separated effect size of
factors, the variables ofacademic performance, identity crisis,
intelligence, working memory, and behavioralmanagement
ofparents were higher than average. Due to the significance of Q
statistic based on heterogeneity in these studies, the variables of sex,population, measuring instruments, sampling method and age
were entered into the analysis as confounding variables. Results: Z
differences test, in the studies related to the individual factors, showed that
the effect size was significant for all intervening variables but in examining the
family factors, this difference was seen in the variables of sex, population, measuring instruments and sampling method. Conclusion:
Due to the obtained average effect size in the above variables, researchers and
clinicians should consider the importance of these factors in the evaluation
and treatment of attention deficit-hyperactivity disorder. Also, researchers
should notice the role of modulators that were listed above in their future
studies
کلیدواژهها [English]
- individual factors
- Fa mily Factors
- attention deficit-hyperactivity disorder
- Meta-analysis