رابطة سبک‏های مقابله‏ای و حمایت اجتماعی ادراک شده با مقیاس‏های بهزیستی روانی در بین والدین با کودکان استثنایی و عادی شهر کرمانشاه در سال 1389*

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف این مطالعه بررسی رابطة سبک‏های مقابله و حمایت اجتماعی با مقیاس‌هایِ بهزیستی روانی در بین والدین است. روشِ پژوهش از نوع کاربردی و شیوۀ انجام گرفتن آن همبستگی است. جامعه کلیۀ والدین بافرزند استثنایی و عادی شهر کرمانشاه بود و نمونه متشکل از 800 نفر والدین بافرزند استثنایی و عادی که به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده و چندمرحله‏ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از ابزارهای سبک مقابله (کوهن،2006)، حمایتِ اجتماعی (زیمت،1988)، رضایت از زندگی (دینر،1985)و برنامة عاطفة مثبت و منفی (واتسون،1988) استفاده گردید و با روش آماری ماتریس همبستگی یافته‌ها نشان داد که در دو گروهِ والدین، رابطة بین نمرة ابعاد حمایت اجتماعی بارضایت از زندگی و عاطفة مثبت، مثبت وبا عاطفة منفی، منفی و معنادار و رابطة بین سبکِ مقابلة مسالۀ‏مدار بارضایت از زندگی و عاطفة مثبت، مثبت وبا عاطفة منفی، منفی و معنادار بودند. همچنین رابطة بین سبک مقابلة هیجان‏مدار بارضایت از زندگی مثبت و غیرمعنادار وبا عاطفة مثبت و عاطفة منفی، مثبت و معنادار بود ورابطة بین سبک مقابلة اجتنابی بارضایت از زندگی و عاطفة مثبت، مثبت و معنادار وبا عاطفة منفی، منفی و غیرمعنادار بود. نتیجه گیری: بین حمایت اجتماعی و سبک مقابلة با بهزیستی روانی والدین رابطه وجود داشت، پیشنهاد می‌گردد سازمانهای مسئول خدمات روان‏شناختی به هنگام و رایگان را برای این والدین فراهم آورند.

کلیدواژه‌ها


شکری، امید،. کدیور، پروین،. زین آبادی، حسن رضا.، غنایی، زیبا.، نقش، زهرا. و طرخان، رضا. علی. (1388). روابط بین روان رنجورخویی، سبک‏های مقابله، تنشگرهای تحصیلی، واکنش‌ها به تنشگرهای تحصیلی و بهزیستی روانی دانشجویان. مجلۀ روان‏شناسی. دورۀ اول. شمارۀ 13. صص 36-53.

سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه .(1380). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه. ص 185.

Abbeduto, L., seltzer, M., shattuck, P., Krauss, M., orsmond ,G. & Murphy, M. (2004). Psychological well-Being and coping in Mothers of Youths with Autism, Down syndrome, or Fragile X syndrome. American Journal on Mental Retardation, 109 (3), pp 237- 254.

Allik,H.Larsson.J.& Smedje, H. (2006). Health related qualitof life in parent of school –age children with asperger syndrome or high functioning autism. Maternal child & health journal,11(1): pp73-79.

Ben-Zur, H.(2009). Coping Styles and Affect. International Journal of Stress Management 16(2), pp87-101.

Benson, p. (2006). Child, parent, and family predictors of latter adjustment in siblings of children with autism. Research in autism spectrum disorder. Elsiver ltd.pages. pp 538-600.

Bruwer, B., Emsley, R., Kidd, M., Lochner, C., & Seedat, S. (2008). Psychometric properties of the multidimensional scale of perceived social support in youth. Comprehensive Psychiatry,49 (2),  pp 195-201

Calvete, E., Connor-Smith, J. K. (2006). Perceived social support, coping, and symptoms of distress in American and Spanish students. Anxiety, Stress & Coping, 19 (1), pp 47-65.

Cohan, S. L., Jang, K. L., & Stien, M. B. (2006). Confirmatory factor analysis of a short form of the coping inventory for stressful situations. Journal of Clinical Psychology, 62 (3), pp 273-283.

Colin G.P, Potti., M,I. (2009). Daily stress, coping, and well-being in parents of children with autism: a multilevel modeling approach. Journal of family psychology, 22(6), pp855-864.

DeLongis, A., & Holtzman, S. (2005). Coping in context: The role of stress, social support, and personality in coping. Journal of Personality, 73 (6), 1-24.

Diener, E., Emmons, R., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49, pp 71–75.

Diener, E., Suh, E.M., Lucas, R.E., & Smith, H.L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), pp276-302.

Endler, N. S., & Parker, J. D. A. (1990). Multidimensional assessment of coping: a critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58, pp 844-854.

Essex, E.L, seltez, M.M., kruss, M.W. (1999). Differences in coping effectiveness and wellbeing among mothers and fathers of mental retardation. Amerrican journal on mental retardation, 104, pp545-563.

Gallagher, E. N., & Vella-Brodrick, D. A. (2008). Social support and emotional intelligence as predictors of subjective well-being. Personality and Individual Differences,44, pp 1551-1561.

Geraldo A. Fiamenghi , Aline G.Vedovato , Maria C.Meirelles & Marcia E . shimoda (2010) . Mother,s interaction with their disabled infants: two case studies. Journal of Reproductive and Infant psychology Vol .28 ,No . 2, pp 191-199 .

Gray, D.E. (2006). Coping ever time: the parents of children with autism. Journal of intellectual disability research, 50, pp 970-976.

Hare, D.J, Burtton, M., Bromley, J., & Emersson, E. (2004). The health and social care needs of family carers supporting adult with autistic disorder , Autism , 8, pp425-444.

Harriette P. McAdoo. Sinead N yonge, Hester  Hughes, Charnessa Handshow, Maresa Murray.(2003). Use of coping resources among African American and Latino parents of children with special needs: implication for interventions. Journal race and society 6. pp125-140.

Hedda meadan, James W Halle, Aaron T Ebata(2010). Families with children who have autism spectrum disorders: stress and support. Social science journals 77.1. pp 7-8.

Heiman,T.,  Berger., O. (2008). Parents of children with asperger syndrome or with learning disabilities: Family enviorment and social support. Research in Developmental Disability 29. pp 289-300

Huver, R., Roy Otten , Hein de Vries , Rutger C.M.E .Engels (2010) . Personality and parenting style in parents of adolescents .Journal of Adolescence 33. pp 395-492.

Jacques,R.(2006). Familly issues . psychiatry, 5, pp 337-340.

John M. Malouff, Einar B. Thorsteinsson, Nicola S. Schutte, Navjot Bhullar and Sally E. Rooke(2009). The Five-Factor Model of personality and relationship satisfaction of intimate partners: A meta-analysis. Journal of Research in Personality .Volume 44, Issue 1, pp124-127 .

Jones, J.(2004). Family Adaptation, Coping and resource: parents of children with developmental Disabilites and behavior problems. Journal of developmental ,11(1), pp124-127.

Lunsky, Yona. Bramston, PA. (2006). A premilinary study of perceived strees in adult with intellectual disability . journal of applied research in intellectual disabilities .50(2), pp151-153.

Moos, R. H., & Holahan, C. J. (2003). Dispositional and contextual perspectives on coping: Toward an integrative framework. Journal of Clinical Psychology, 59 (12), pp1387-1403.

Paster, A., Brand, W & Joanne., W. (2009). A comparison of coping strategies used by parents of children with disabilites and parents of children without disabilities. Research in Developmental Disabilities 30. pp1337-1342.

Patricia, E.Neff. (2010). Fathering an ADHD child: An examination of parental well-being and social support. Sociological inquiry, 80(4). pp 531-543.

Rivers, J.W., & Stoneman, Z. (2003). Sibling relationship when a child has aytism: Marital stress and support coping. journal of Autism and developmental disorders, 33, pp 383-394.

Ryde- Brandt, B. (2006). Defence strategies and anxiety in mothers of disabled children. European Journal of personality, 5 (5), pp 367- 377.

Siklos, S. & Kerns, K.A. (2006). Assessing need for social support in parents of children with autism and down syndrome. Journal of Autism and developmental disorders 36, pp 921-933.

Steel, p., Schmidt, J., & Shultz, J. (2008). Refining the relationship between personality and subjective well-being. Psychological Bulletin, 134 (1), pp 138–161.

Ulla kinnunen, A.D., Vermulst, J.,  Makikangas, A. (2003). Work–family conflict and its relation to well-being: the role of personality as a moderating factor. Personality and individualdifference, 35 . pp1669-1683.

Vivan, I. Bonilla, E. Macpherson, E. (2011). Support networks of single puetro Rican of children with disabilities. Journal of child and family studies. New York: vol. 20. Iss. 1. pp 66-69.

Watson, D, Clark, L & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scale. Journal of Personality and Social Psychology,54, pp 1063-1070.

Yan Zhang, A., Fanchang Kong, J., Lin Wang, M., Hong Chen, H. (2010). Mental health and coping styles of children and adolescent survivors one year after the 2008 chinese earthquake.children and youth services review, 32, pp1403-1409.

Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley,G.K.(1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52 (1), pp 30-41.

Zullig, K. J., Huebner, E. S., Pun, S. M. (2009). Demographic Correlates of Domain-Based Life Satisfaction Reports of College Students. Journal of Happiness Studies, 10, pp 229–238.