نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود توجه دیداری و شنیداری کودکان پسر با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کودکان 6ساله پیش از دبستان شهر اصفهان بود. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 نفر کودک  بااختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی از میان جامعه کودکان 6 ساله پیش از دبستان شهر اصفهان به شیوة نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب وبا روش تصادفی به گروه‏های آزمایشی و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15نفر). آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده عبارت از  آزمون نپسی (NEPSY)، مقیاس درجه‏بندی SNAP-IV  و مصاحبۀ بالینی بود. داده‏های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود توجه دیداری و شنیداری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی مؤثر می‌باشد. پیشنهاد می‌شود در کنار سایر شیوه‏های افزایش توجه از ورزش ایروبیک در جهت تقویت توجه دیداری و شنیداری در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of Aerobic Exercises on the Visual and Auditory Attention of Pre-school Boys with ADHD in Isfahan in 2009–2010

نویسندگان [English]

  • Ahmad Abedi
  • Fereshteh Kazemi
  • Mozhgan Shooshtari
  • Fereshteh Golshani Monazzah

چکیده [English]

The aim of this research is to investigate the effect of aerobic exercises on improving the visual and auditory attention of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. In this quasi-experimental study, 30 children with attention-deficit/hyperactivity disorder are selected from among the six year-old preschool children of Isfahan city via random cluster sampling method and are then randomly assigned to experimental and control groups (each group consists of 15 children). The experimental group performed aerobic exercises. The instruments used include the neuropsychological test of NEPSY, (SNAP-IV) parent rating scale and clinical interview. The gathered data are analyzed by multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The findings indicate that aerobic exercise can improve visual and auditory attention of children with attention-deficit/hyperactivity disorder.  
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • aerobic exercise
  • attention-deficit/hyperactivity disorder
  • visual attention
  • auditory attention  
عابدی، احمد (1386). هنجاریابی آزمون عصب روان‏شناختی نپسی (NEPSY) و اثربخشی مداخلة به موقع درکودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری تحولی پیش از دبستان. دانشگاه اصفهان : دانشکدۀ علوم تربیتی وروانشناسی، پایان نامۀ دکتری روان‏شناسی .
عابدی ،احمد و قوام، علی (1388). روان‏شناسی و آموزش کودکان با نقص توجه / بیش فعالی. اصفهان : نشر نوشته.
محمدی الهام. (1388). هنجاریابی مقیاس درجه‏بندی SNAP-IV بر روی کودکان 6-10 ساله شهر اصفهان. دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان: دانشکدۀ علوم تربیتی وروانشناسی، پایان‏نامۀ کارشناسی ارشد روان‏شناسی .
Audiffren,M., Tomporowski,P.D & Zagrodnik,D.(2009) Acute aerobic exercise and information processing: Modulation of executive Control in a Random Number Generation task. Acta Psychologica,132 , 85–95.
Barkley. R. A., Shelton, T. L.l, Grosswait, C. (2000). Multi-method psychoeducational intervention for preschool children with disruptive behavior; preliminary result at post treatment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41: 319:332.
Blumenthal,J.A., & Madden,D,J.(1988).         Effect of earobic exercise training ,age, and physical fitness on memory – search performance.Psychology and Aging,3,280-285.         
Coles,K.,&Tomporowski,P.(2008).Effect of acute exercise on executive processing, short-term and long-term memory. Journal of Sports Sciences, 26(3),333–344.
Crocker,P.R.E.,Eklund,R.C.,&Kowalski,K.C.(2000).Children’s Physical activity  and physical self-perceptions. Journal of Sport   Sciences, 18, 383–394.
Dell Angello.G ,Maschietto. D, Bravaccio .C, Calamoneri .F, Masi.G ,Curatolo .P, Besana. D, Mancini. F, Rossi. A,      Poole. L, Escobar. R, Zuddas.A,(2009). Atomoxetine hydrochloride in the treatment and adolescents with    attention-deficit/hyperactivity disorder and comorbid oppositional defiant disorder:A placebo-controlled Italian  study. Jornal of European Neuropsychopharmacology, 19(11), 822-834.
Dineen .P, Fitzgerald. M,(2010). P01-192 Executive function in routine childhood ADHD assessment. Journal of Europen Psychiatry, 25(1), 402.
Fragala-Pinkham,MA,Haley,S.M,& O,Neil,M.E.(2008).Aquatic Aerobic Exercise for Children with Disabilities. Developmental Medicine& Child Neurology ,50:822–827.
Gregory A . Fabiano ,William E . Pelham Jr , Erika K . Coles ,Elizabet beth M . Gnagy, Andrea C, Briannon C.             Oconner.(2009) . A meta-analysis of behavioral treatment for attention-deficit/hyperactivity disorder. Clinical psychology Review 29 ,129-140.            
Kerns, K. A; Eso, K. & Thompson, J. (1999). Investigation of a direct intervention for improving in young children with ADHD. Developmental Neuropsychology. 16: 2, 273-295.
Kieling, C., Goncaves, R. R., Tannock, R., & castellanos, F. X. (2008). Neurobiology of attention deficit hyperactivity disorder. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America. 17: 285-307.
Mirsky, A. E (1996). Disorders of attention: A neuropsychological perspective. In G. R. Lyon & N. A. Krasnegor (Eds.), Attention, memory, and executive function (pp. 71-95). Baltimore: Brookes.
Penkman, L. (2004). Remediatioon of attention deficits in children: a focus on childhood cancer, traumatic brain injury and attention deficit disorder. Developmental Neurorehabilitation. 7: 2, 11-125.
Pennington, B. F. (2005). Toward a new neuropsychological model of attention-deficit/hyperactivity disorder: Subtypes and multiple deficits.Biological Psychiatry, 57, 1221-1223.
Posner, K., Melvin, A. G., Murray, W. D., Gugga, S. S., Fisher, P., Skrobala, A., Cunningham, C., Vitiello. B., Abikoff, B. H., Ghuman, K. J., Kollins, S., Wigal, R., Davis, M., Chuang, S., Swanson, M. J., Riddle, A. M., Greenhill, L. L. (2007). Clinical presentation of Attention Deficit/ Hyperactivity disorder in preschool children: The preschoolers with Attention-Deficit/Hyperactivity treatment study (PATS). Journal of Child and Adolescent Psychopharmachology, 17: 5, 547-562.
Rueda, M. R; Rothbart, M. K; McCandliss, B. D; Saccomanno, L. & Posner, M. (2005). Unintentional injury in preschool boys with and without early onset of disruptive behavior. Journal of of Pediatric Psychology, 27: 727-737.
Seidman, L. J.(2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clinical Psychology Review 26 (2006) 466–485.
Spencer J, Biderman J, Mick E. (2007). Attention Defecit Hyperactivity Disorder: Diagnosis, Lifespan, comorbidities, and neurobiology. Ambulatory  Pediatric Association . 7, 73-81.
Stephen, E. B., Shane, R. J., & Robin, L. H. (2009). Identifying, Assessing, and Treating ADHD at School. New Yourk: Springer.
Tomporowski,P.D.,&Ganio,M.S.(2006).Short-term effects of aerobic exercise on executive processing,memory,and emotional reactivity. International Journal of Sport and Exercise Psychology,4, 57–72.
Tomporowski,P.,Cureton,K.,Armstrong,L.,Kane,G.,Sparling,P.,&Millard-Stafford,M.(2005).Short-term effects of aerobic exercise on executive processes and Emotional reactivity. International Journal of Sport and Exercise Psychology,3(2),131–146.
Tang, Y. Y., Posner, M. I. (2009). Attention training and attention state treaining. Trends in cognitive sciences. 13, 5, 222-227.
Valera, E., & Seidman, L. J. (2006). Neurobiology of attention-deficit/hyperactivity disorder in preschoolers. Infants and Young Children, 19(2),94-108.
Vander Oord . S, Prins . P.J .M ,Oosterlaan . J, Emmelkamp. P .M.G .(2008) . Efficacy of methylphenidate,   psychosocial treatments and their combination in school-aged children with ADHD: A meta-analysis . Clinical  psychology Review 28 , 783-800 .          
Walters,S.T.,&Martin,J.E. (2000).Does aerobic exercise really enhance self-esteem in children?A prospective evaluation in3rd-5th graders. Journal of Sport Behavior,23, 51–60.
Whitehead,J.R.(1995).A study of children’s physical self-perceptions using an adapted physical self-perception profile questionnaire. Pediatric Exercise Science,7, 132–151