Document Type : Research Paper

Authors

1 A M A. Student, Department of psychology, Science and Research branch, Islamic Azad University,Tehran, Iran

2 Faculty of Department of preschool education, Social welfare sciences University,Tehran, Iran.

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between (positive and negative) emotional expression, marital adjustment, and burnout, and its comparison between blind and sighted couples. This study was conducted through two methods of correlation and comparative-causality. The participants of the study, including 180 couples; (90 blinded and 90 sighted couples), were selected by the snowball sampling method. The statistical population was all couples in Tehran. The data were collected using the marital burnout scale (by Pianes), marital adjustment test (by Lock and Wallace), and emotional expressiveness scale (by King and Emmons). The data were analyzed by the Multiple regression and Multivariate analysis of variance using the SPSS-20 software. Findings showed that there was a positive and significant relationship between positive emotional expressiveness and marital adjustment, and also between negative expressiveness with burnout (p<0/01). There was a significant difference between emotional expressiveness, marital adjustment, and marital burnout in blind and sighted couples; blind couples scored lower on positive emotional expressiveness and marital adjustment, higher on negative emotional expressiveness and marital burnout compared to sighted couples. As a result, it is necessary to pay attention to variables of emotion expressiveness and marital adjustment in order to prevent marital burnout in blinded couples.

Keywords

پورسید، س.ر؛ حبیب‌الهی، س؛ و فرامرزی، س. (1389). اثربخشی برنامه آموزش مهارت‌های زندگی بر میزان سازگاری دانشجویان نابینا و کم‌بینا. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۳، (۱): ۳-۴
جاذبی زاده، م؛ میرزایی، خ. (1394). وضعیت وفاداری همسران نابینا و کم‌بینا در شهر تهران. (منتشرنشده) پایان‌نامه کارشناسی ارشد مطالعات زنان. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
حق‌بین طبس، غ. ح؛ تیموری،‌س؛ و پاکدامن، م. (1394). اثربخشی مهارت ارتباط مؤثر بر سازگاری بین فردی نابینایان. منتشرشده در سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری: 3-88.
روستا، س؛ ملازاده، ج؛ گودرزی، م.ع؛ و افلاک، ع. (1398). پیش‌بینی سازگاری زناشویی بر اساس راهبرد شناختی تنظیم هیجان در زوجین نابارور. مجله پرستاری و مامایی. 17، (9): 716-723.
روشن‌نژاد، ن؛ بیان فر، ف؛ و طالع پسند، س. (1398). پیش‌بینی سازگاری زناشویی زوج‌های جوان برمبنای ویژگی‌های شخصیتی تمایزیافتگی خود و سرسختی. روان‌شناسی بالینی. 11، (1): 93-107.
شریفی درآمدی، پ. (1390). بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر سازگاری دانش‌آموزان نابینا. فصلنامه افراد استثنایی، 1، (1): 66-45.
شفیعی، ر؛ صالح زاده، م؛ دهقانی، ف؛ مرتضوی زاده، م.ر (1398). نقش ابرازگری هیجان و ترس از صمیمیت بر کیفیت روابط بین فردی بیماران مبتلا به سرطان. پژوهش در سلامت روان‌شناختی. 13، (2): 31-52.
فتوحی، س؛ میکاعیلی، ن؛ عطادخت، ا؛ و حاج لو، ن. (1396). زوج‌درمانی مبتنی بر فراهیجان بر سازگاری و دلزدگی زناشویی زوج‌های با همسران دارای تعارض. فصل‌نامه فرهنگی، تربیتی زنان و خانواده. 12، (39).
-موید، ف؛ حاج علی اکبری مهریزی، س؛ و باغ، م. (1397). نقش ناگویی هیجان در سازگاری زناشویی زنان متقاضی طلاق زن و مطالعات خانواده. 11، (42): 125-140.
نامنی، م. ر؛ حیات روشنایی، ا؛ ترابی میلانی، ف.(١۳۹۵). تحول روانی، آموزش و توان‌بخشی نابینایان. تهران: نشر سمت، چاپ چهارم.
هادیان، ص؛ و امینی، د. (1398). پیش‌بینی دلزدگی زناشویی براساس هوش عاطفی، مهارت‌های ارتباطی و تعارضات زناشویی زوجین متأهل دانشگاه آزاد همدان. پژوهش‌نامه مطالعات فرهنگی زنان و علوم انسانی. 9، 10، (27): 211-179.
هاردمن، م؛ کلیفورد، ج؛ و وینستون، ا. (2012). روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی (جامعه، مدرسه و خانه). ترجمه علیزاده، ح؛ گنجی، ک؛ یوسفی، م؛ و یادگاری، ف. (1397). تهران: نشر دانژه، چاپ پنجم.
Bagherpour, m. Afrooz,gh. Sh, Ahmadi. Compare the psychological bases of satisfaction in blind couples, sighted couples and blind man or woman couples. International Journal of Fundamenta: l IJFPSS Issn: 2231-9484.4, (3):49-54.
Kirk, S., Gallagher, G. & Coleman, M.R. (2015).Educating exceptional children (14th Ed). Cengage Learning Printed in the United States of America.
Labrecque, T., and Whisman, M. (2019). Extramaritalsex and marital dissolution: Does identity oftheextramarital partner matter? Journal of FamilyProcess, 9, 271-287.
McDonnall, M. C. (2019). Professional’s implicit attitudes about the competence of people who are blind. Journal of visual and blindness. 114(1): 6-17.
Paez, D. (2013). Affect regulation strategies and perceived emotional express and marital adjustment for negative and positive affect.The Journal of Positive Psychology. 8, (3).
Panday, R., Srivastava, P., Fatima, N., Kiran. M. & Kumar, P. (2015). Depression, anxiety and stress among adolescent girls with congenital Visual impairment. Journal of Disability Management and Rehabilitation1 (1), 21-24.
Rani, M. (2016). A study of adjustment of visually impaired and normal students in relation to their parental behavior. Learning community, 7 (3), 231-239.
Shapiro, A. F., Gottman, J., & Fink, B. C. (2015).Short – term change in couples’ conflict followingatransition to parenthood intervention. Coupleand Family Psychology Research and Practice, 4,239-251.
Welch, S., Lachmar, E., & Wittenborn, K. (2019).Establishing safety in emotionally focused coupletherapy: A singlecase process study. Journal of Marital and Family Therapy, 45: 402-415.
Wittenborn, K., Ridenour, A., MitchellRyan, A., &Seedall, B. (2018) Randomized controlled trial ofemotionally focused couple therapy compared totreatment as usual for depression: Outcomes andmechanisms of change. Journal of Marital andFamily Therapy. 45, 395-409.
Yelsma, P., and Marrow, Sh. (2019). An examination of couples’ difficulties with emotional expressiveness and their marital satisfaction. Journal of familycommunication.3(1): 41-62.
Zhaoyang, R., and Martire, L. M., and Stanford, A. M. (2018). Disclosure and holding back: Communication, psychological adjustment and marital satisfaction among couples copping with osteoarthritis. Journal of Family psychology. 32(3): 412-418.