منابع
ابوالقاسمی، عباس؛ رضایی جمالویی، حسن؛ نریمانی، محمد و زاهد بابلان، عادل. (1390). مقایسهی شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پائین، متوسط و بالا. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1 (1)، 23-6.
اسدی، سمانه؛ امیری، شعله و مولوی، حسین. (1398). بررسی تحول شناخت اجتماعی و رابطه آن با طراز تحول شناختی کودکان. فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، 8 (1)، 154-137.
درزی، محمد؛ یعقوبی، ابوالقاسم و رشید، خسرو. (1400). رابطه پیوند با مدرسه و شایستگی اجتماعی با قلدری دانشآموزان با نقش میانجی همدلی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 16 (62)، 17-1.
راحمی، نوشآبادی. (1393). تأثیر برنامه خودآموزی کلامی بر مؤلفههای شایستگی اجتماعی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
صالحی، سعید. (1396). مقایسهی شایستگی اجتماعی و مولفههای آن در دانشآموزان پسر دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان عادی مدارس متوسطهی دوره اول شهرستان باشت. پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد گچساران.
ضیایی، حسام؛ رضایی، علیمحمد؛ طالعپسند، سیاوش و محمدیفر، محمدعلی. (1400). اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی روانشناختی شکوفایی بر شادکامی، شایستگی و مشارکت اجتماعی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 7 (1)، 34-19.
عابدی، احمد؛ شمسی، عبدالحسین؛ یارمحمدیان، احمد؛ عمرانی، امید و محمدی، مریم. (1392). بررسی رابطه بین الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی با علائم مشکل نافرمانی مقابلهای در دانش آموزان مقطع ابتدایی. دو فصلنامه علمی پژوهشی شناخت اجتماعی، 2 (2)، 61-54.
قمرانی، امیر؛ یارمحمدیان، احمد؛ معصومی، سمیه و
مستاجران، مریم. (1394). اثربخشی آموزش الگوی پردازش اطلاعات اجتماعی بر کیفیت دوستی، احساس تنهایی و صمیمیت اجتماعی دانش آموزان نارساخوان.
فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 18، 74-56.
کادوسون، هیدی جرارد و شافر، چارلز ای. (1398). 101 تکنیک بازیدرمانی. ترجمهی الهه محمد اسماعیل. تهران: انتشارات دانژه.
مکرم، فاطمه؛ کاظمی، رضا و تکلوی، سمیه. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانی-اجتماعی بر شایستگی هیجانی/ اجتماعی و بهزیستی روانشناختی دختران تکوالد، رویش روانشناسی، 10 (1)، 154-145.
ملکی، محبوبه. (1391). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر شایستگی اجتماعی کودکان پیشدبستانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
نعیم، مهدی؛ رضایی شریف، علی؛ رستم اوغلی، زهرا و دیدار، فرداد. (1399). مقایسهی نارسایی هیجانی، خودآگاهی شناختی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان با و بدون اختلالهای یادگیری خاص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 9 (4)، 132-114.
ویسی، نصرالله؛ ارجمندنیا، علیاکبر؛ وکیلی، سمیرا وغلامعلی لواسانی، مسعود. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی هیجانی و والدگری بارکلی بر بهبود شایستگیاجتماعی، عملکرد تحصیلی و کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری با همبودی کمبود توجه/ فزون کنشی، مجله علوم روانشناختی، 20 (101)، 780-769.
Aarkrog V, Wahlgren B. (2017). Developing schemas for assessing social competence among unskilled young people.IJRVET, 4(1), 47-68
Bocos, D., & Shivhon-Sherf, Y. (2016). Integration Between Social Information Processing and Social-Emotional Competence. Selection and peer-review under responsibility of the Organizing Committee of the conference, 7, 59-65.
Crick, N., & Ladd, G. (1991). Children's perccptions of the consequences of aggressi ve behavior: do the ends justify being mean? Development Psychology, 26, 612-20.
Dodge, K. (1993). Social Cognitive Mechanisms in the Development of Conduct Disorder and Depression. Annual Review of Psychology, 44(1), 559–584.
Domitrovich, C., Durlak, J., Staley, K., Weissberg, R. (2017). Social-Emotional Competence: An Essential Factor for Promoting Positive Adjustment and Reducing Risk in School Children. Child Development, 88(2), 408–416.
Flener, R. Lease, A., & Philips, R. (1990). Social Competence and the Language of Adequacy as a Subject Matter for Psychology: A Quadripartite Travel Framework. the Development of Social Competence, 254-264.
Gottlieb, B., Gottlieb, J., Berkell, D., & Levy, L. (1986). Sociometric Status and Solitary Play of LD Boys and Girls. Journal of Learning Disabilities, 19(10), 619–622.
Gresham, F., & MacMillan, D. (1997). Social competence and affective characteristics of students with mild disabilities. Review of Educational Research, 67(4), 377–415.
Guralnick, M. (1994). Social competence with peers: Outcome and process in early childhood special education. In P.L. Safford (Ed.), Yearbook in early childhood education: Early childhood special education , 5, 45-71.
Kavale, K., & Forness, S. (1996). Social skill deficits andlearning disabilities: A meta-analysis. Journal of LearningDisabilities, 29(3), 226 –237.
Luna, P., Guerrero, J., Rodrigo-Ruiz, D., Losada, L., Cejudo, J. (2020). Social Competence and Peer Social Acceptance: Evaluating Effects of an Educational Intervention in Adolescents. Frontiers in Psychology, 11, 1-12.
Michael, j. (1977). Research Perspective on social competence. merrill- palmer quarterly, 23(1), 29-44.
Namara, M., & John K. (1999). Social Information Processing in Students with and without Learning Disabilities. Social Information Processing.1-24.
Semrud-Clikeman. (2007). Social Competence in Children with Learning Disabilities In: Social Competence in Children. Springer, Boston, MA, 71–88.
Şenol, F. (2021). Social Information Processing in Preschool Children: Relations to Social Interaction. Participatory Educational Research, 8(4), 124-138.
Stichter, J. O’Connor, K., Herzog, M., Lierheimer, K., & McGhee, S. (2012). Social competence intervention for elementary students with aspergers syndrome and high functioning autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(3), 354-366.
Tur-Kaspa, H. & Bryan, T. (1994). Social Information: Processing Skills of Students with Learning Disabilities. Learning Disabilities Research and Practice, 9(1), 12-23.
Verhoef, R., Dijk, A., & De Castro, B. (2021). A Dual-Mode Social-Information-Processing Model to Explain Individual Differences in Children’s Aggressive Behavior, Clinical Psychological Science, 1-17.
Wight, M., & Chapparo, C. (2008). Social competence and learning difficulties: Teacher perceptions. Australian Occupational Therapy Journal, 55(4), 256–265.