Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

 
The purpose of this research was conducting a comparison of achievement motivation rate in students with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), consumers and non-consumers of Ritalin, as well as normal students. in this causal-comparative research, the samples were recruited from the students who were studying in the 5th and 6th grades of elementary public schools in district 8 of Tehran. These students were chosen based on the cluster sampling method and they were divided into three different groups. The Hermans’s Achievement Motivation Questionnaire was applied, and the results were analyzed by ANOVA. The results indicated that there were significant differences in the achievement motivation rate among these three groups. It was revealed that the normal students had the most achievement motivation rate. The students with ADHD who took Ritalin had a higher achievement motivation level than those with ADHD who did not take Ritalin. It can be inferred that consuming Ritalin can lead to an increase in theachievement motivation in the students with ADHD.
 

Keywords

اسلاوین،ر. (2006)‌.روانشناسی تربیتی. (ترجمه سیدمحمدی،ی. 1385). تهران:انتشارات روان.
ریو، ج. م. (­2005).انگیزش ­و ­هیجان. (ترجمه سیدمحمدی، ی. 1389). تهران: ‌نشر ویرایش.
جدیدی، م.شمسایی، م. مظاهری، م. خوشایی، ک.­فرخی،ن.(1391). تا­چه­اندازه­هر­یک­ازمداخلات­آموزش مدیریت والدین، نروفیدبک­وریتالین بر بهبود­اختلال­نارسایی­توجه/بیش­فعالی وشاخص استرس والدین تأثیر دارند.فصلنامه خانواده پ‍ژوهی،­ سال هشتم، شماره 29، 101.
سیف­، ع. الف. (1386). روانشناسی پرورشی (ویرایش ششم). تهران: ‌نشر دوران.
علیزاده­، ح.­(1385).­رابطهکارکردهایعصبی-­شناختیاجرایی­با­اختلال‌هایرشدی.­فصلنامه شناختی، شماره­4­، 57-7.
علیزاده،­ح.­­(1384).­تبین­­نظری­اختلال­نارسایی­توجه/­بیش­فعالی:­الگوی­بازداری­رفتاری­وماهیت­خودکنترلی.­­پژوهش­در حیطهکودکان استثنایی 17،­­سال پنجم،شماره 3،348-323.
فاکر، ح.داوریآشتیانی، ر. عربگل،ف.راجزی،س.حیدریان،ط؛وعصاریان،ف.(1387). مقایسهاثربخشیریتالین واستیمدیت در درمان اختلالات بیش­فعالی–کم توجهی درکودکان 12-6 ساله. فصلنامه علوم مغزو اعصاب ایران،سال هفتم،شماره 24، 303 – 297.
کرمی، الف.(1386).پرسشنامه انگیزهپیشرفت هرمنس. تهران: مرکز نشر روان‌سنجی.
هاشمی نصرت­آباد،ت.­محمود­علی­لو، م. نعمتی، ف؛و رستمی،ح.(1389).مقایسه­اجرایی خودتنظیمیهیجان­­و­­انگیزش­در­­زیر­­مجموعه­های­اختلال­کمبود­توجه­-­بیش­فعالی براساس مدل­بارکلی.فصلنامهتازه­هایعلومشناختی، سال دوازدهم،شماره 1، 16-1.
هومن،­ح.­(­1379­).­تهیه­­و­­استانداردکردن­آزمون­انگیزهپیشرفت.­مجله­پژوهش­های­روانشناختی،­شماره­11، 32-9.
یعقوبی، الف. علیزاده، ح؛ومرادی امین، ف.(1389).مقایسهمیزانسلامتروان،انگیزهپیشرفت­وعملکرد تحصیلی­در­دانش­آموزان دارای اختلال نارسایی­توجه/بیش فعالی و دانش­آموزان عادی. فصلنامه ­روان­شناسی تربیتی، سال ششم، شماره 16، 163-147.
Atkinson,­J. W.(1981).Studingpersonality­in the context of an advancemotivational­psychology.American psychologist,36,117-128.
American Psychiatric Association.(2000).­Diagnostic and statical manual ofmental Disorder.(4thed.Revised). Washington, Dc:­Author.
Barkley, R.A.(1997).­Behavioral inhibition, Sustained attention, & executive functions:Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.
Biederman,J.& Rohde,L.A.(2007).the World wide prevalence ADHD:A systematic reviewand meta- regression analysis.American Journal ofpsychiatry,164(6), 942-948.
Evans. T.D.(2005).The tools of encouragement.the international child andyauthcarenetwork.Issue.
Hunter. M.(2010).Synergy between behavioral and­pharmacologic interventionsfor­­ADHD.Science­Daily.­RetrivedSeptember11,­2010,­From­http:www Sciencedaily.com/releases2010/04/10040125719.htm.
Karen,L.Rutler,B.smitt,­H.(2005).The effects of gender of grade level on­themotivational-need ofAchievement. Journal of family and consumer sciencesEducation.­23(2):19-26.
Liu.­Y.& Laang,­Y. (2002). Cognitive functions of children with Attention deficit/ Hyperactivity
Disorder.­Journal Zhonghud Yi exu Za Zhi, 82, 389-92. [English abstract­fromwww.pubmed.com]
Madelein, J.Scerif, G.Liddele, P.F.Batty, ­M.J.Liddle,K.L.Cahill,J.D. Liotti, M.andHillis, C.(2009).Effects of motivation and medication on ElectrophsiologicalMarkers of Response Inhibition in children with Attention – Deficit/ HyperactivityDisorder.society of BiologicalPsychiatry,67(7):624- 631.
McClelland.D,C.(1987).Characteristics of successful entrepreneurs.The Journal of creativeBehavior,21,219-233.
Swanson,J.M.(2003).Role of executive function in ADHD.Journal of clinical psychiatry,64(14),35-39.
Volkow,ND.Wang,J.H.kollins,SH.Wigal,T.L.Telang,F.Fowler,J.S.Goldstein,R.Z. klein,N.Logan,L.Wang,C.Swanson.J.M.DepartmentBrookhaven NationalLaboratory, Upton,NY,USA.(2010).Motivation deficit in ADHD is associated withdysfunction ofthe dopamine reward pathway.Molecular psychiatry,16(11):1147-54.
Wehmeier, pm. Schacht, A. Barkley, RA.(2010). Social and emotional impairment inChildren and adolescents with ADHD and the impact on quality of life. Journal ofAdolesc Health, 46: 209-217.
Westby,G.&Watson, S.(2004). Perspectives on Attention–deficit/ Hyperactivitydisorder:exective Functions, Working memory & Language disabilities.Semin Speech language, Aug: 25(3): 247-54.
Wickens, J.R. Tripp,E.G.(2005). ALtered Sensitivity to reward in children withADHDDopamine timing is off. Behav Brain Sci,28:445-446.
Wender, E. H. (1998). Attention-deficit hyperactivity disorder on adolescence.Journal ofDevelopmental and Behavioral, 29, 108-117.