منابع
ابوترابی کاشانی، پریسا؛ نادری، فرح؛ صفرزاده، سحر؛ حافظی، فریبا و افتخار، زهرا. (1399). مقایسه تأثیر رفتاردرمانی دیالکتیکی و تنظیم هیجانی بر تحمل پریشانی و اندیشه پردازی خودکشی در نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی. مجله دستاوردهای روانشناختی. 27(2): 88-69.
ارجمندنیا، علی اکبر؛ عاشوری، محمد و جلیل آبکنار، سمیه. (۱۳۹۶). نگاهی جامع بر برنامه فرزندپروری مثبت: اصول، اهداف، سطوح و محتوا. رویش روان شناسی. ۶ (۲): ۵۲-۳۵.
بیانی، علیاصغر؛ محمدکوچکی، عاشور و بیانی، علی (1387). روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران؛ ۱۴ (۲): ۱۵۱-۱۴۶.
بیرامی، منصور. (1388). تاثیرآموزش مهارتهای فرزندپروری به مادران پسران دبستانی مبتلا به اختلالات برونیسازیشده بر بهداشت روانی و شیوههای تربیتی آنها. مجله اصول بهداشت روانی. 11(42): 114-105.
پوراحمدی، الناز؛ جلالی، محسن؛ شعیری، محمدرضا و طهماسیان، کارینه. (1388). بررسی اثر کوتاه مدت آموزش برنامه فرزندپروری مثبت (3P) بر تغییر شیوههای فرزندپروری مادران کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله-ای. خانواده پژوهی. 5(20): 532-519.
تفنگچی، مریم؛ رئیسی، زهره؛ قمرانی، امیر و رضایی، حسن. (1400). تدوین بسته ارتقای تحمل پریشانی و مقایسه اثربخشی آن با درمان مبتنی بر شفقت بر خودانتقادی، ترس از ارزیابی منفی و اضطراب در زنان مبتلا به سردردهای تنشی مزمن. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی. ۲۰ (۱۰۰): ۶۳۴-۶۲۱.
جعفری، بهناز سادات؛ موسوی، رقیه؛ فتحی آشتیانی، علی و خوشابی، کتایون. (1389). اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر سلامت روان مادران کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی/ کمبود توجه. خانواده پژوهی. 6(4): 510-497.
حاتمیفر، خدیجه؛ زارع، حسین و شهریاری احمدی، منصوره. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش والدگری مثبت و مدیریت والدین بر بهبود رابطه والد - کودک. فصلنامه سلامت روان کودک. ۷ (۳): ۳۹-۲۵.
حبیباالهزاده، حسین؛ شفیعآبادی، عبدالله و قمری، محمد. (1399). مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک با زوجدرمانی خودتنظیمی بر کاهش طلاق عاطفی زوجین. پژوهشنامه زنان. 11(1): 63-43.
زارع بهرامآبادی، مهدی؛ گنجی، کامران. (1393). بررسی شیوع اختلال نارساییتوجه/بیش فعالی و همبودی آن با اختلال یادگیری در دانشآموزان دبستانی. ناتوانیهای یادگیری. 3(4): 43-25
طاهری، زهرا؛ رضایی جمالوئی، حسن و زمانی، سعید. (1398). تأثیر آموزش تحمل پریشانی بر توانایی تنظیم هیجانی و بهبود ﻧﺎرسایی ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ مبتلایان به اختلال نیمهبالینی خودارضایی. فصلنامه سلامت روان کودک. ۶ (۱): ۶۹-۵۴.
عربزاده، احمد؛ سودانی، منصور؛ شعاع کاظمی، مهرانگیز و شهبازی، مسعود. (1399). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تابآوری و بهزیستی روانشناختی زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاوره. پژوهشهای مشاوره. ۱۹ (۷۳): ۱۲۱-۹۹.
عربزاده، احمد؛
سودانی، منصور و شهبازی، مسعود. (1399). اثربخشی رویکرد تلفیقی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و رفتاردرمانی دیالکتیکی (DBT) بر تابآوری و بهزیستی روانشناختی زوجهای مراجعهکننده به مراکز مشاوره.
روانشناسی خانواده. 7(1): 54-39
فرشاد، محمدرضا؛ نجارپوریان، سمانه و شنبدی، فرزاد. (1397). تأثیر آموزش والدگری مثبت مبتنی بر رویآورد ساندرز بر شادزیستی و تعارض والد- فرزندی دانش آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. ۵ (۱): ۶۷-۵۹.
کریمزاده، مهرسا؛ خدابخشی کولایی، آناهیتا؛ داوودی، حسین و حیدری، حسن. (1400). اثربخشی برنامه والدگری مبتنی بر روانشناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی، ناگویی هیجانی و بار روانی مادران کودکان با مشکلات رفتاری. مجله پرستاری کودکان. ۷ (۳): ۱۱-۱.
نجارپور استادی، سعید؛ اکبری، بهمن؛ خلعتبری، جواد و باباپور، جلیل. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش فنون درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تحمل پریشانی دانشجویان دختر دارای اعتیاد به گوشیهای هوشمند. مجله دستاوردهای روانشناختی. 27(2): 48-52.
References
American Psychiatric Association(2013). Diagnosticand statistical manual of mental disorders. 5th ed. Arlington: American Psychiatric Association.
Arkan, B., Güvenir, T., Ralph, A., & Day, J. (2020). The efficacy and acceptability of the Triple P: Positive Parenting Program with Turkish parents. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing. 33(3):148–156
Ashori, M., Afrooz, G.h.A., Arjmandnia, A.A., Pourmohamadrez-Tajrishi, M., Ghobari-Bonab, B., Jalil-Abkenar, S.S. (2019). Adaptation of positive parenting program training based on cultural values and evaluation of its effectiveness in psychological health and interaction of mother with slow paced children. J Research & Health. 9(4): 284- 293.
Babinski, D. E., Pelham, W. E., Jr, Molina, B. S., Gnagy, E. M., Waschbusch, D. A., Wymbs, B. T., Sibley, M. H., Derefinko, K. J., & Kuriyan, A. B. (2016). Maternal ADHD, Parenting, and Psychopathology Among Mothers of Adolescents With ADHD. Journal of attention disorders. 20(5): 458–468.
Chou, W. J.,Hsiao, R.C., Chang, C. C., Yen, C. F. (2021). Predictors of Depressive Symptoms in Caregivers of Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A One-Year Follow-Up Study. Int. J. Environ. Res. Public Health. 18, 8835.
Faraone, S.V., Banaschewski, T., Coghill, D., Zheng, Y., Biederman, J., Bellgrove, M.A., et al. (2021). The World Federation of ADHD International Consensus Statement: 208 evidence-based conclusions about the disorder. Neurosci Biobehav Rev. 128: 789–818.
Gordon, C.T., Hinshaw, S.P. (2017). Parenting stress as a mediator between childhood ADHD and early adult female outcomes. J Clin Child Adolesc Psychol. 46(4):588–99.
Hamed, A.M., Kauer, A.J., Stevens, H.E. (2015). Why the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder matters. Front. Psychiatry. 6, 168.
Heckel, L. D., Clarke, A. R., Barry, R. J., McDarthy, R., & Selikowitz, M. (2009).The relationship between divorce and children with AD/HD of different subtypes and comorbidity: Results from a clinically referred sample. Journal of Divorce & Remarriage. 50: 427–443.
Humphreys, K. L., Mehta, N., & Lee, S. S. (2012). Association of parental ADHD and depression with externalizing and internalizing dimensions of child psychopathology. Journal of Attention Disorders. 16: 267-275.
Lee, S., & Mason, M. (2018). Effectiveness of brief DBT-informed group therapy on psychological resilience: A preliminary naturalistic study. Journal of College Student Psychotherapy. 33(1): 25-37.
Linehan,M., Wilks,C. (2015). The Course and Evolution of Dialectical Behavior Therapy.
American journal of psychotherapy. 69(2): 97-109
Moen, Ø. L., Hedelin, B., & Hall-Lord, M. L. (2016). Family Functioning, Psychological Distress, and Well-Being in Parents with a Child Having ADHD. SAGE Open. 6(1): 1–10
Owens, E.B., Zalecki, C., Gillette, P., Hinshaw, S.P. (2017). Girls with childhood ADHD as adults: cross-domain outcomes by diagnostic persistence. J. Consult. Clin. Psychol. 85:723–36.
Peters, K., & Jackson, D. (2009). Mothers’ experiences of parenting a child with attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Advanced Nursing. 65: 62-71.
Piñeiro-Cossio, J., Fernández-Martínez, A., Nuviala, A., Pérez-Ordás, R. (2021). Psychological Wellbeing in Physical Education and School Sports: A Systematic Review. Int. J. Environ. Res. Public Health. 18, 864.
Powell, V., Riglin, L., Hammerton, G., Eyre,O., Martin, J., Anney, R., et al. (2020). What explains the link between childhood ADHD and adolescent depression? Investigating the role of peer relationships and academic attainment. Eur. Child Adolesc. Psychiatry. 29:1581–91.
Robinson, L.J., Freeston, M.H. (2014). Emotion and internal experience in Obsessive Compulsive Disorder: Reviewing the role of alexithymia, anxiety sensitivity and distress tolerance. Clinical Psychology Review. 34: 256–271.
Rubia, K., Westwood, S., Aggensteiner, P. M., Brandeis, D. (2021). Neurotherapeutics for Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): A Review. Cells. 10, 2156.
Ryff C. D. (2018). Well-Being With Soul: Science in Pursuit of Human Potential. Perspectives on psychological science: a journal of the Association for Psychological Science. 13(2): 242–248.
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069.
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of personality and social psychology, 69(4), 719.
Ryff, C.D. (2014). Psychological Well-Being Revisited: Advances in the Science and Practice of Eudaimonia. Psychother. Psychosom. 83: 10–28
Samiei, M., Daneshmand, R., Keramatfar, R., Khooshabi, K., Amiri, N., Farhadi, Y., Farzadfard, S. Z., Kachooi, H., & Samadi, R. (2015). Attention Deficit Hyper Activity Disorder (ADHD) and Stress: A Mutual Relationship between Children and Mothers. Basic and clinical neuroscience. 6(2): 113–121.
Sanders, M. R. (2008). Triple P‐positive parenting program as a public health approach to strengthening parenting. Journal of Family Psychology. 22(4): 506–517
Sanders, M. R. (2012). Development, evaluation, and multinational dissemination of the Triple P‐Positive Parenting Program. Annual review of clinical psychology. 8(11): 1–35
Sanders, M. R., Baker, S., & Turner, K. M. (2012). A randomized controlled trial evaluating the efficacy of Triple P Online with parents of children with early-onset conduct problems. Behaviour research and therapy, 50(11), 675-684.
Sawhney, I., Perera, B., Bassett, P., Zia, A., Alexander, R. T., & Shankar, R. (2021). Attention-deficit hyperactivity disorder in people with intellectual disability: statistical approach to developing a bespoke screening tool. BJPsych open. 7(6): e187.
Schermerhorn, A. C., D'Onofrio, B. M., Slutske, W. S., Emery, R. E., Turkheimer, E., Harden, K. P., & Martin, N. G. (2012). Offspring ADHD as a risk factor for parental marital problems: Controls for genetic and environmental confounds. Twin Research and Human Genetics. 15(6): 700-713.
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion, 29(2), 83-102.
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion. 29(2): 83-102.
Spijkers, W., Jansen, D.E. & Reijneveld, S.A. (2013). Effectiveness of primary care triple P on child psychosocial problems in preventive child healthcare: a randomized controlled trial. Bio Med Central Medicine. 11(240): 1-8
Whalen, C. K., Henker, B., Ishikawa, S. S., Floro, J. N., Emmerson, N. A., Johnston, J. A., & Swindle, R. (2009). ADHD and anger contexts: electronic diary mood reports from mothers and children. Journal of pediatric psychology. 34(9): 940–953.
Wüstner, A., Otto, C., Schlack, R., Hölling, H., Klasen, F., Ravens-Sieberer, U. (2019). Risk and protective factors for the development of ADHD symptoms in children and adolescents: results of the longitudinal BELLA study. PLoS ONE. 14(3):e0214412.
Young, S., Asherson, P., Lloyd, T., Absoud, M., Arif, M., Colley, W.A., et al. (2021). Failure of Healthcare Provision for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in the United Kingdom: A Consensus Statement. Front. Psychiatry. 12:649399.
Young, S., Gudjonsson, G., Chitsabesan, P., Colley, B., Farrag, E., Forrester, A., et al. (2018). Identification and treatment of offenders with attention-deficit/hyperactivity disorder in the prison population: a practical approach based upon expert consensus. BMC Psychiatry. (2018) 18:281.