منابع
احمدی، ج.، صفری، ط.، همتیان، م؛ و خلیلی، ز. (۱۳۹۰). بررسی شاخصهای روانسنجی آزمون تشخیصی اوتیسم (GARS). مجله پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 1(1)87_104.
اسدی گندمانی، ر؛ نسائیان، ع؛ پزشک، ش؛ هاشمی آذر، ژ و صرامی، غ.(۱۳۹۴). تأثیر آموزش ایفای نقش بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان کمتوان ذهنی خفیف. فصلنامهی افراد استثنایی، ۵ (۱۸)، ۱۵۵_۱۳۷.
پیوسته گر، م.، بنی جمالی، ش.، دادخواه، ا؛ و محمدخانی، آ. (۱۳۹۳). اثربخشی روش توانبخشی روانی دوسا بر رفتارهای کلیشهای کودکان با اختلال طیف اوتیسم، مطالعات روانشناختی، ۱۰، (۲).
جعفری، ز.، عشایری، ح.، ملایری، س؛ و علاءالدینی، ف. (۱۳۸۸). پایایی و روایی آزمون سنجش رشد شنوایی، زبان و گفتار نیوشا در کودکان بدو تولد تا ۶ سال فارسیزبان. فصلنامه پایش، ۳ (۸)، ۲۷۱_۲۷۸.
رزمجوئی، م؛ شهیم، س؛ سلمانی خانکهدانی، ل.(۱۳۹۲) رابطهی رشد زبان با پرخاشگری جسمانی در کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر. پژوهش در علوم توانبخشی. ۹ (۶): ۱۱۰۰_۱۱۰۹.
رضایی، س. (1393)، اختلال اوتیسم تبیین، ارزیابی، تشخیص و درمان. تهران، انتشارات آوای نور.
رضایی، س. (1393)، کفایت اجتماعی کودکان با اختلال اوتیسم و نقص توجه/بیش فعالی. تهران، انتشارات آوای نور.
زائر، م؛ آقایی، ح؛ شریفی درآمدی، پ. (۱۳۹۹). اثربخشی برنامه آموزش زبان بدن بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا. مجله علوم پزشکی رازی.۲۷ (۳). ۶۰_۷۴.
زرافشان، ه.، علیزاده، ح.، کاظمی، ف.، سعادت، م؛ و گودرزی، ع. (1390). تأثیر آموزش روش ارتباطی مبادله تصویر (پکس) بر مشکلات ارتباطی کودکان درخودمانده. فصلنامه کودکان استثنایی، ۱۱ (۴): ۳۲۰-۳۰۹
سلطانیان بجنورد، آ؛ و جهانگیری، ع. (1398). طراحی اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر پکس و اثربخشی آن در کاهش نشانگان کودکان طیف اوتیسم. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ۱۱ (۳): ۲۹-۲۲.
لرستانی، س.، مؤمنی، خ؛ و کرمی، ج. (1400). اثربخشی سیستم ارتباطی مبادله تصویر (پکس) بر مهارتهای کلامی و غیرکلامی در کودکان مبتلا به اوتیسم شهر کرمانشاه، هفتمین کنفرانس بینالمللی دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران، ایران.
غلامی، م؛ و البرزی، ش؛ و همتی علمدارلو، ق. (1394). تأثیر آموزش "سیستم ارتباطی مبادله تصویر" (پکس) بر مهارتهای اجتماعی کودکان پسر با اختلالات اتیستیک. پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 5(1 (پیاپی 8) ), 133-146.
محمدی، ش. (1397). اثربخشی تمرینات دستکاری دست برتری بر زبان دریافتی و بیانی کودکان با اختلال طیف اوتیسم. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد.
مقیم اسلام، پ.، پور محمدرضای تجریشی، م؛ و حق گو، ح. (۱۳۹۲). تأثیر آموزش متقابل بر مهارتهای اجتماعی کودکان دارای اوتیسم. فصلنامه توانبخشی، ۱۴ (2S) 59-67.
References
Bondy, A. S., & Frost, L. A. (1998). The picture exchange communication system. Seminars in speech and language, 19(4), 373–424.
Cagliani, R. R., Ayres, K. M., Whiteside, E., & Ringdahl, J. E. (2017). Picture Exchange Communication System and Delay to Reinforcement. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 29(6), 925–939.
Charlop-Christy, M. H., Carpenter, M., Le, L., LeBlanc, L. A., & Kellet, K. (2002). Using the picture exchange communication system (PECS) with children with autism: assessment of PECS acquisition, speech, social-communicative behavior, and problem behavior. Journal of applied behavior analysis, 35(3), 213–231.
Carson, L., Moosa, T., Theurer, J., & Cardy J. (2012). The collateral effects of PECS training on speech development in children with autism. Canadian. Journal of Speech-Language Pathology and Audiology, 36. 182-195.
Curiel, E. S. L., Sainato, D. M., & Goldstein, H. (2018). Matrix Training for Toddlers With Autism Spectrum Disorder and Other Language Delays. Journal of Early Intervention, 40(3), 268–284.
Frampton, S. E., Thompson, T. M., Bartlett, B. L., Hansen, B., & Alice Shillingsburg, M. (2018). The Use of Matrix Training to Teach Color-Shape Tacts to Children with Autism. Behavior Analysis in Practice, 12(2), 320–330.
Frampton, S. E., Wymer, S. C., Hansen, B., & Shillingsburg, M. A. (2016). The use of matrix training to promote generative language with children with autism. Journal of Applied Behavior Analysis, 49(4), 869–883.
Hosseinpanahi, O.,& Zemestani, M. (2020). The effect of Transcranial Direct-Current Stimulation (TDCS) on Neuropsychological indices Associated with Social Skills in Children with Autism.. Journal of Cognitive psychology. 8(1),94-106. [In Persian]
Kohler, K. T., & Malott, R. W. (2014). Matrix Training and Verbal Generativity in Children with Autism. The Analysis of Verbal Behavior, 30(2), 170–177.
Kravits, t., R., Kamps, D., M. Kemmerer, K., Potucek, J. (2002). Brief report:Increasing communication skills for an elementary –aged students withautism using the picture exchange communication system. Autism And Developmental Disorder, 32(30), 225- 230.
Lerna, A., Esposito, D., Conson, M., & Massagli, A. (2014). Long-term effects of PECS on social-communicative skills of children with autism spectrum disorders: a follow-up study. International Journal of Language & Communication Disorders, 49(4), 478–485.
Mohammadi, MR., Ahmadi, N., Khaleghi, A., Zarafshan, H., Mostafavi, SA., Kamali, K., Rahgozar, M., Ahmadi, A., Hooshyari, Z., Alavi, SS., Shakiba, A., Salmanian, M., Molavi, P., Sarraf, N., Hojjat, SK., Mohammadzadeh, S., Amiri, S., Arman, S., Ghanizadeh, A. (2019). Prevalence of Autism and its Comorbidities and the Relationship with Maternal Psychopathology: A National Population-Based Study. Arch Iran Med.1;22(10):546-553.
Nekouei, P., Zolaktaf, V.,& Sadeghi Demneh, E. (2020). The Effect of Kangoo Jump Training on the Balance Function of Autistic Children with High Performance Level. Journal of Motor Learning and Movement. 12(2), 237-253. [In Persian]
Paul, R. (2008). Interventions to Improve Communication in Autism. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 17(4), 835–856.
Pauwels, A. A., Ahearn, W. H., & Cohen, S. J. (2015). Recombinative Generalization of Tacts Through Matrix Training with Individuals with Autism Spectrum Disorder. The Analysis of Verbal Behavior, 31(2), 200–214.
Rush, K. S., Mortenson, B. P., & Birch, S. E. (2020). The Inadvertent Effects of PECS on Vocal Responding of Children with Autism Spectrum Disorder. Advances in Neurodevelopmental Disorders, 4(3), 308–318.
Thompson, M. L. (2014). Matrix training of verbal and nonverbal greetings with primary school students with autism: Presented to the Faculty of the Graduate School. Stephen F. Austin State University
Westwood, P. (2009). What teachers need to know about students with disabilitie.Victoria: Acer press.
Wilson, E. R., Wine, B., & Fitterer, K. (2017). An investigation of the matrix training approach to teach social play skills. Behavioral Interventions, 32(3).