Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Objective: The objective of this study is to compare the rates of depression and aggression among healthy siblings of 6-12 years old children with autism and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Method: The study is a survey. The statistical population consists of all healthy siblings of 6-12 years of age of the children with autism and Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Tehran city. Seven siblings were chosen from each group, so the total sample size was 14. The research tool was the ASEBA test. Data were collected through the Child Behavior Checklist. T (p= 0/05) test was used for data analysis.
 Results:  The results showed that the rate of depression and aggression in siblings of autistic children is more than the siblings of the children with attention deficit hyperactivity disorder.
Conclusion and recommendations: Given the fact that the amount of aggression and depression were higher among siblings of autistic children in comparison to the other group, training and consulting services should be available to the  parents of autistic children in order to reduce or prevent aggression and depression  among their not effected  children.

Keywords

منابع فارسی
ایمان زاده، حمیرا. (1377). مقایسه ویژگی‏های شخصیتی مادران پسران اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی و مادران پسران عادی مقطع ابتدایی شهر تهران77-1376. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
حبرانی، پریا و بهدانی، فاطمه و علاقبند راد، جواد. (1384). ارتباط خانوادگی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه با اختلال افسردگی اساسی در مبتلایان به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه مراجعه کننده به درمانگاه روان‏پزشکی اطفال بیمارستان دکتر شیخ مشهد در نیمه دوم سال 1382. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان. دوره هفتم، شماره 2.ص 36-31
دادستان، پریرخ. (1388). روان‏شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. تهران: انتشارات سمت.
رافعی، طلعت. (1387). اتیسم، ارزیابی و درمان. چاپ دوم. تهران: نشر دانژه.
رسولی، سهیلا. (1386).بررسی ویژگی‏های زیستی، شناختی، روانی- اجتماعی والدین کودکان خودمانده و درخودمانده(14-6) شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
سیف نراقی، مریم و نادری، عزت‏الله. (1389). روش‏های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی(با تأکید بر علوم تربیتی). تهران: نشر ارسباران.
شریفی درآمدی، پرویز. (1381). روان‏شناسی کودکان استثنایی، جلد دوم. تهران: انتشارات روان‏سنجی.
شیخ­پور، محمود و درویش­کوهی، محمود. (1386). مهارت‏های مواجهه با هیجانات و عواطف در کودکان. تهران: انتشارات تندیس علم.
علیزاده، حمید. (1386). اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی: ویژگی‏ها، ارزیابی و درمان. تهران: انتشارات رشد.
کاپلان، سادوک. (1382). خلاصه روان پزشکی، علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی.(ترجمه حسن رفیعی، فرزین رضاعی).جلد اول. تهران: نشر ارجمند.
مش، اریک جی. و وولف، دیوید ای. (1389). روان‏شناسی مرضی کودک. (مترجم: محمد مظفری مکی آبادی، اصغر فروع الدین عدل). تهران: انتشارات رشد.
مینایی، اصغر. (1384).انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی 19، سال ششم، شماره 1. بهار 85/ 558- 829.
ناصح، هما. (1388). همراه با اتیسم، از تشخیص تا درمان. چاپ اول. تهران: نشر دانژه.
نریمانی، محمد و آقامحمدیان، محمدرضا و رجبی، سوران. (1386). مقایسه سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی مادران کودکان عادی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال نهم. شماره 33 و 34. ص 24-15.
هاردمن. مایکل ام، درو.کلیفورد جی، اگن. ام.وینستون. (2004). روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی(ترجمه حمید علیزاده، کامران گنجی، مجید یوسفی لویه، فریبا یادگاری، 1389). تهران: نشر دانژه.
منابع لاتین
Aronson ,S (2009).Am I my brothers keeper? Challenges for the sibling of autistic children. Journal of infant, child and adolescent psychotherapy, 49- 56.
Farber, Susan.A (2010).Effect of sibling in Children with Autism.university of California
Huber, Jessica Sarah(2010). The Mediating Effect Of Sibling Warmth on Parental Stress in Families With Children Who Have Attention Deficit Hyper Activity Disorder.
Mascha, K., & Boucher, J. (2006). Preliminary investigation of a qualitative method of examining siblings’ experiences of living with a child with ASD. The British Journal of Developmental Disabilities, 52, 19-28.
Mikami. Amori Yee & Pfiffner.Linda J(2008). Sibling Relationship Among Children with ADHD. Journal of Attention Disorders.
Orsmond, G.I., & Seltzer, M.M. (2009).Adolescent siblings of individuals with an autism spectrum disorder: Testing a diathesis-stress model of sibling well-being.Journal of Autism and Developmental Disorders, 39, 1053-1065.
Rivers, W. & Stoneman, Z. (2008). Child temperaments, differential parenting, and the sibling relationship of children with autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorder, 38, 1740 -1750
Rivers, J.W., & Stoneman, Z. (2003). Sibling relationships when a child has autism: Marital stress and support coping. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33, 383-394
Kua, H. Y, Orsmond, G. I , & Seltzer, M. M (2009). Sibling of individual with on autism spectrum disorder. Autism 59- 80.
Ross, P. & Cuskelly, M. (2006). Adjustment, sibling problem and coping stratrgies of brothers and sisters of children with autistic spectrum disorder. Journal of intellectual & Developmental Disability, 77- 86.