منابع فارسی
امیری نیا، صمد. (1375). بررسی و مقایسه نیازهاو صفات شخصیتی بیماران مضطرب و افراد عادی. دانشگاه فردوسی مشهد پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
پیری، لیلا. شعر آرای، مهر ناز. (1384). بررسی رابطه میان سبکهای هویت، ابراز وجود، و سبکهای مقابله. مجله مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا دوره 1، شماره 2 و 3.
حق شناس، حسن. (1385). طرح پنج عاملی ویژگیهای شخصیت. شیراز: دانشگاه علوم پزشکی.
ساراسون، ایرون جی؛ ساراسون، باربارا. (1987). روانشناسی مرضی (ترجمه بهمن نجاریان و همکاران،1377).تهران: رشد.
سانتراک، جان دبلیو. (2003). زمینه روانشناسی (ترجمه مهرداد فیروزبخت، 1383). تهران: رسا.
شهسواری، سهیلا. (1383). مقایسه ابعاد مختلف خود ادراکی دانشآموزان دختر و پسر ناشنوا، نابینا و عادی در مقطع راهنمایی شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روا نشناسی، دانشگاه شیراز.
کهدویی، جلیل. (1384). بررسی نقش عزت نفس و کانون کنترل در شیوههای مقابله با استرس در افراد افسرده، مضطرب و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز.
محمودی، سیروس. (1385). بررسی رابطه هسته کنترل با پیشرفت تحصیلی و برخی متغیرهای جمعیت شناختی در دانش آموزان نابینا و عادی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
نامنی، محمدرضا؛ حیات روشنایی، افسانه و ترابی میلانی، فریده. (1381). تحول روانی آموزش و توانبخشی نابینایان. تهران: سمت.
نیسی، عبدالکریم و شهنی ییلاق، منیجه. (1380). تأثیرآموزش ابراز و جود بر عزت نفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم سال هشتم.
هالاهان، دانیل پی؛ کافمن، جمیزام .(1378).کودکان استثنایی، مقدمهای بر آموزشهای ویژه (ترجمه مجتبی جوادیان)، مشهد: آستان قدس رضوی.
هرمزی نژاد معصومه، شهنی ییلاق منیجه، نجاریان بهمن. (1380). رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی وکما لگرایی با ابراز وجود در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
هیبتی، خلیل. (1381). بررسی شیوههای فرزندپروری والدین و رابطه آن با شیوههای مقابله با استرس دانشآموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستانهای شهر زرقان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
منابع لاتین
Bloks, H.Spinhoven , p.,Callewaert,l ., Willemseـ koning, c.,& Turksma, A.(2001). changes in coping styles and recovery after in patient treatment for severe eating disorder. European Eating Disorders Review.9.397 – 415.
Costa, P.T. & McCrae, R.R. (1989).Personality assessment.in H.S.Friedman (Ed.), Encyclopedia of mental health (VOL.3).San Diego: Academic Press.22.
Costa, P.T. & McCrae, R.R. (1990) the NEO PI/NEOFFI Manual supplement.Odesa, FL: Psychological Assessment Resources.VOL.4, 36ـ39.
Eksi, H.( 2004).Personality and coping: a multidimensional research on situational and dispositional coping.Educati Sciences: Theory & Practice, 4, 94 – 98.
Endler, N.S., & Parker J.D.A. (1990).Multidimensional assessment of coping: a critical evaluation.j pers soc psychol.58: 844ـ854.
Fisher, P, H.Carrie MasiaـWarner, and Rachel G.Klein (2004).Skill for social and academic success: A schoolـBased intervention for social anxiety disorder in adolescents.Clinical Child and Family Psychology Review, 7, 241 – 249.
Iowenfeld, B.(1980) psychological problems of children with severly impaired vision. In M.cruick.
Kashdan,T.and James D.H Herbert.(2003). Social anxiety disorder in childhood and adolescence: Current status and future direction.Clinical Child and Family Psychology Review, 4, 37ـ 61.
Kenji, K., & Pedersen, N.L. (2005) personality and coping: A study of Twins Reared Apart and Twins Reared Together. Behavior Genetics, vol.35 (2).
Kessler,R.C.,McGonagle,K.A.,Zhao,S.,Nelson,C.B.Hughes,M., Eshelman,S.,et al.(1994).Lifetime and 12ـ month prevalence of DSMـIIIـR psychiatric disorders in the United States.Archives of General Pychiatry, 51, 8ـ19.
Lazarus, R.S. (1993).Coping theory and research: Past, Persent and Future Psychosomatic Medicine 55: 234 – 247.
Leary, M.R.(2001).Shyness and the self : Attentional, motivational and cognitive self – proceses in social anxiety and inhibition.In W.R.crazier & L.E.Alden (Eds), International hand book of social anxiety (PP.217 – 234).New York: wiley.
Liveneh, W., Sheldon, M, & Kaplan, J. (1991) The relationship between anxiety and coping modes. Journal of Human Behaviour. 36. (3) , P.1369 – 9.
Lowenfeld, B. (1980) psychological problems of children with severely impaired vision. In W.M.cruick shank (E.D.) Psychology of Exceptional children and youth (4th Ed.) Englewood Cliffs, N.J, Prentice Hall, pp.255ـ341.
Mc Guire, L.L.,& Meyers, C.E.(1971).Early personality in the congenitally blind child, New outlook for the Blind, 65, 137 – 143.
Moore, K.A, & Baker – smith, K.O. (2003) the impact of social anxiety on quality of life: A biopsychosocial model. Combined abstracts of Psychology conferences.
Park, C.L.(1998).Stress – related growth and thriving through coping: the roles of personality and cognitive processes. Journal of Social Issues, 54, 267 – 277.
Pizzarello, L., Abiose, A., Ffytche, T., Duerkson R, Thulasiraj, R, Taylor H, et at. Vision (2004) : The right to sight Arch Ophtalmol, 122: 615 – 620.
Rapee, R.M., & Heimberg, R .B. (1997). A cognitive behavioral model of anxiety in social phobia. Behavior Research and therapy, 35, 741 – 756.
Ratsep, T., Kallasmaa, T.Pulver, & Gross – Paju, k.(2000). Personality as a predictor of coping efforts in patients with multiple sclerosis.Multiple sclerosis 6, 397 – 402.
Schnittjer, C.J., and Hirshoren, A.(1981).Factors of behavioral problems in visually impaired chidrlen.Journal of Abnormal Child Psychology 9(4) , 517 – 522.
shank (E.d.) Psychology of Exceptional children and youth (4th ed.) Englewood cliffs, N.J, prentice Hall, pp.255ـ341.
Uptron, L.R., Bush, B.A.& Taylor, R.E.(2002).Stress, coping, and adjustment of adventitiously blind male veterans with and without diabetes mellitus. Journal of Visual Impairment And Blindness,98,1ـ8.
Vassilopoulous, S.(2005).Anticipatory processing plays a role in maintaining social anxiety. Anxiety, Stress, and Coping, 18, 321 – 332.
Vertue, F.(2003).From adaptive emotion to dysfunction: An attachment perspective on social anxiety disorder, Personality and Social Psychology Review, 7, 170ـ191.
Vollrath, M., Alnaes, R., & Torgerson, S.(1998).Coping styles predict change in personality disorders Journal of Personal Disorder 12: 198 – 209.
Watson, D. & Friend, R. (1969). Measurement of social evaluation anxiery. Journal of Consulting and Clinical psychology, 33,. 448 – 454.
Wittchen, H.U., Stein, M.B., & Kessler, R.C.(1999).Social fears and social phobia in a community sample of adolescents and young adults: Prevalence, risk factors and co – morbidity. Psychological Medicine, 29, 309 – 323.