راهنمای آماری و تشخیص اختلالات روانی، جلد یک، تألیف انجمن روانپزشکی آمریکا (2003)، ترجمۀ نوریان، احمد؛ نائینیان، محمد رضا؛ اللهیاری، عباسعلی؛ مداحی، محمد ابراهیم. (1389). تهران ، انتشارات شاهد.
سیف نراقی، مریم، نادری، عزت ا.... (1389). روانشناسی کودکان عقبماندۀ ذهنی و روشهای آموزش آنها، تهران، انتشارات سمت.
سیف نراقی، مریم، نادری، عزت ا.... (1389). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، انتشارات ارسباران.
سیف نراقی، مریم، نادری، عزت ا.... (1389). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسان، تهران، انتشارات ارسباران.
کاپلان، هارولد، سادوک، بنیامین و کرپ، جک. (1994). خلاصۀ روانپزشکی و علوم رفتاری، ترجمۀ پورافکاری، نصرا...، 1386، تهران، انتشارات شهرآب.
میلانی فر، بهروز، (1389)، روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی، چاپ نهم، تهران، قومس.
کافمن، هالاهان. (1944). مقدمه ای بر آموزشهای ویژۀ کودکان استثنایی ، ترجمۀ جوادیان، معینی، 1386، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
Cheseldine , S.E., & Jeffree ,D., M. (1981). Mentally handicapped adolescents: their use of leisure, Journal of Mental Deficiency Research, 25, 49-5
GArdner,J.F., & Carra , D.T. (2005). Attainment of personal outcomes by people with developmental disabilities, mental retartdation 43, 147 -171
Gilson , B.B , & Gilson , S.F. (1998). Making friend and building relationship. In . P. Wehman & J.Kregel (Eds.) more than a job: scuring satisfying careers for people with disabilities, (pp 301-318). Baltimore : books publishing.
Goldetein,H., & morgan ,L. (2002) . Social interaction and models of friendship development.In H.Goldetein, L.A. kaczmarek , & English (Eds). Promoting social communicaton . children with developmental discabilities from birth to adalescene.(pp.5_55). paltimore:Bookes Publishing.
Heiman T (2000) friendship quality among children in three educational settins. Journal in intellectual and developmental disability, 25(1),1-12.
Hill,B.K., Rotegard, L.L., & Bruiniks , R, H. (1984). The quality of life of mentally retarded people in residential care. Social works , 29 , 275-281
Kasari , c., & Beauminger , N. (1998). social and emotional development in children with mental retardation. In J.A burack in J.A bruack , R.M . Hodapp , & E. Zilger (Egs) Hand Book of mental reatardation and development (pp. 411-436). Cambridge NY: Cambridge university press.
Kaufman , S (1984). Friendship , coping system and community adjustment of mildly retarded adults . in R.B. Edgerton (Ed). live in process: medley related adults in a large city (pp.13-19)
Landesman - Dwyer, S. Berson , G. & Romer , D. (1979). - Affiliation and friendship of mentally retarded residents in group homes . American journal of mental Deficiency, 83, 571, 580. Lut fiyya , center, on human Policy (1997), importance of friend shipes Between people with and without mental retardation .NICHD
Roger W . Byard MBB , MD . (2007). -Forensic issues in Down syndrome fatalities.Journal of forensic and legal medicine , 14 , 475 – 481
Warren , S. F. , yoder , P . J . , & Leew , S . V . (2002) Promoting social – communicative development in infants and toddlers . in H . Gohdstein , L . A . Kaczmarek ,& K . M . English ( Eds) promotion social communication : children with developmental disabilities from birth to adolescence .( Pp . 128 – 149 ) . Balitimore : books publishi
Wiltz, J (2003). Measuring relationship strength in roomates with MR/D: the developmental disabilities , 24,359-367.
Wiltz , j. & Reiss , S. (2003) . compatibility of housemantes with mental retardation . American journal on mental restardation , 108 , 173-180 .
Wiltz james , M.A . (2005) . Identifyinng factors associated with friend ship in individuals with mental retardation. the ohio state univeisity .
Community of sant , E gidio – Solidarity -(2007) mentally disabled mentally disabled : friends without limits .
Zetlin , A, G. & murtagugh , M (1988) . freidnship pattern of mildly learning handi copped and nonhandicappel high school students , American journal on mental retardation , 92, 447-457