Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The main purpose of this study isto examine the effect of local and global text cohesion on improving the reading comprehension of students with low and high prior knowledge. The subjects with high prior knowledge consist of 80 senior high school students(61 females, 19 males),and the subjects with low prior knowledge are 80 senior high school students(70 females.10 males), who are randomly selected using multistage sampling method. Participants with high and low prior knowledge are randomly assigned into four groups. The reading materials of the group members consist of texts with low local and high global cohesion, high local and low global cohesion, low local and high global cohesion, and high local and global cohesion. The research instruments are:1)experimental text,2)comprehension test, and 3)prior knowledge test. The subjects should read the text and then answer the questions of reading comprehension test. The collected data are statistically analyzed. The results show that there is interaction between local and global text cohesion and the reader’s prior knowledge. High local and global cohesion text significantly improved comprehension, compared to the low local and global cohesion text. It is also found that readers who know little about the domain of the text benefit more from text with high local and global cohesion, whereas high-knowledge readers benefit from a minimally coherent text

Keywords

تبریزی، م. (1380). اختلالات خواندن.تهران:  نشر گفتمان خلاق. تهران
روشن، ب وآرمیون، م. (1387). بررسی عوامل انسجام زبان فارسی در متون دانشگاهی با تکیه بر متون شیمی آلی.پرتال جامع علوم انسانی.www.ensani.ir.
زندی، ب؛ پورجوادی، ع وآرمیون، م. (1384).ویژگی‏های زبان علم در کتاب‏های شیمی دوره متوسطه ایران. پیک نور. سال سوم. شماره 4 (پیاپی 12).
سیف، علی اکبر. (1387). روان‏شناسی پرورشی نوین، روان‏شناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.
کریمی، ع. (1386). نتایج پرلز 2006 مهم‌ترین یافته ملی و بین‌المللی پرلز 2006 در مقایسه با پرلز 2001. تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
کرانباخ، لی. جی. روان‏شناسی تربیتی. ترجمه‌ مسعود رضوی. (1351). تهران: انتشارات دهخدا
کیان ارثی، ف. (1389). بررسی ساختار متن، بیش سازمان دهنده هدف‏های آموزشی بر درک مطلب، سرعت مطالعه و نگرش به متن دانشجویان دانشگاه‏های تهران. رساله‌ دکتری دانشگاه علامه طباطبائی.
Beck, I. L., McKeown, M.G., Sinatra, G. M., & Loxterman, J.A. (1991). Revising social studies text from a text-processing perspective: Evidence of improved comprehensibility. Reading Research Quarterly, 26, 251-276.
Beck, I.L, McKeown, M.G, Omanson R., & Pople, M. (1984). Improving the comprehensibility of stories: The effects of revisions that improve coherence. Reading Research Quarterly, 19, 263-277.
Britton, B.K., & Gulgoz, S. (1991). Using Kintsch’s computational model to improve instructional text: Effects of repairing inference calls on recall and cognitive structures. Journal of Educational Psychology, 83, 329-345.
Halliday, M.A.K., & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London, England: Longman.
Kintsch,w.(1993). text comprehension,memory,and learning. American psychologist,49,292-303.
Kintsch, E. (1990). Macro processes and micro processes in the development of summarization skill. Cognition and Instruction, 7, 161-195.
Mcnamara.daniells,kintsch.eleen,songer.nancy,butler,kintsch.walter.(1996).Are good texts always better? Interactions of text coherence, backgroundknowledge, and levels understanding in learning from text