Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD student Exceptional Children Psychology, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran

2 Hamid Alizadeh, Professor in Psychology and exceptional children education Allameh Tabataba'i University Tehran - IRAN

3 Associate professor ,University of tehran

4 Associate professor , University of Tehran

Abstract

The purpose of this research is to provide family-centered educational software for assess its effectiveness the reading skills of elementary students with specific learning disability. The population of this research includes all students in third grad of elementary schools in Mashhad learning disabilities who were enrolled in 2018. The sample of 32 patients (group 16) form according to ten Learning Disorders Center at Mashhad systematic random sampling from the list of students from third basic learning disability centers (N = 215) 32 people selected randomly in two experimental and control groups were located. Data collection for this study by examining the cursor (Karami& Moradi, 2005), respectively. The results showed that family-based education software on children's reading performance with reading bakery (F=540/41,P<0/001 ) it is affect. This means that the content of the application as well as the training that was given to families to use it at home were able to improve reading difficulties and disabilities, students with disabilities accelerated reading up.

Keywords

باعزت، ف. (1388). نقش پردازشگر کلمه همراه با راهبردهای خودپرسشی بر بهبود مشکلات املای دانش‌آموزان پایه سوم دبستان دچار اختلال نوشتن. فصلنامه‌ی روان شناسی کاربردی، 4 (14)، 71-58.
افروز، غ. (1390). مقدمه‌ای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رستم اوغلی، ز؛ جویباری، م؛ و پرزور، پ. (1395). مقایسه سبک‌های اسنادی و تاب‌آوری در دانش‌آموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 4 (3) 55-39.
پورحنیفه، ح. (1392). اثربخشی مداخلات حسی - کلامی - حرکتی خانواده‌محور در تقویت مهارت‌های خواندن دانش‌آموزان آهسته گام دبستانی با نشانگان داون. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
دالوند، ح؛ رصافیانی، م؛ و باقری، ح. (1393). مروری بر رویکرد خانواده‌محور. توانبخشی نوین. ۸ (۱)، ۱-۹.
سورسوری، ن. (1389). طراحی و تولید رسانه آموزشی املا بر اساس مدل چندحسی فرنالد و بررسی تأثیر آن بر کاهش اشکالات املایی. پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.
شکوهی­یکتا، م، و پرند، ا. (1385). ناتوانی‌های یادگیری. تهران: تیمورزاده.
علیزاده، ح. (1389). اختلال‌های یادگیری غیرکلامی: چشم اندار بالینی. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 10 (2)، 36.
کرمی نوری، ر؛ و مرادی، ع. (1384). بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی(نما). تازه‌های علوم شناختی. ۱۸ (۱)، ۲۲-۳۴
کریمی، ی. (1387). اختلال‌های یادگیری. تهران: ساوالان.
قره‌خانی، ا؛ افروز، غ؛ و معصومیان، م. (1389). استفاده از فناوری رایانه برای توان‌بخشی و آموزش کودکان درخود مانده. مجله‌ی تعلیم و تربیت استثنایی، 4 (1)، 31-21.
هالاهان، دانیل. پی؛ لوید، جان. و؛ کافمن، جیمز. ام؛ ویش، مارگارت. پی، و مارتینز، الیزابت. ا. (2013). اختلال­های یادگیری (مبانی، ویژگی­ها و تدریس موثر). ترجمه حمید علیزاده، دهنوی و همتی (13۹۱). تهران: نشر ارسباران.
تیموری، م.ح. (1386). یاددهی-یادگیری برنامه‌ای. تهران، انتشارات اساطیر. 
عابدی، ا؛ پیروز ایجردی، ز؛ و یارمحمدیان، ا. (1391). اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 2 (1) : 92-106.
احدی، ب؛ ستوده، م. ب؛ و حبیبی، ی. (1391). مقایسه بهزیستی روانشناختی و مکانیزم‌های دفاعی در دانش آموزان لکنت زبان و عادی. مجله روانشناسی مدرسه، 1 (4): 6-22.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition. Washington DC, American Association.
Catts, H. W., Hogan T. P., Fey. M.E.(2003). Subgrouping poor readers on the basis of individual differences in reading- related abilities. Journal of Learning Disabilities, 36 (2): 151-64.
Kibby M., Marks W., Morgan S., Long C. (2004). Specific impairment in developmental reading disabilities: a working memory approach. Journal of Learning Disabilities, 37: 349–63.
Karande, S., Mahajan, V. & Kulkarni, M. (2009). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian Journal of Medical Sciences, 63: 382-391.
Lima, R. F. D., Azoni, C. A. S., & Ciasca, S. M. (2011). Attentional performance and executive functions in children with learning difficulties. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24(4): 685-691.
Landerl, K., & Willburger, E. (2010). Temporal processing, attention, and learning disorders. Learning and individual differences, 20(5): 393-401.
Sterr, A. M. (2004). Attention performance in young adults with learning disabilities. Learning and individual differences, 14(2): 125-133.
Shipstead, Z., & Broadway, J. M. (2013). Individual differences in working memory capacity and the Stroop effect: Do high spans block the words? Learning and Individual Differences, 26, 191-195.
Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2007). Learning disabilities from identification to intervention. NewYork: Guilford. ‌
Ehri, L. C. (2005). Learning to read words: Theory, findings, and issues. Scientific Studies of Reading, 9(2), 167-188.
Fitzpatrick, E., McLaughlin, T. F., & Weber, K. P. (2004). The Effects of a First Day and Second Day Reads on Reading Accuracy with “Reading Mastery III Textbook B” for a Fifth Grade Student with Learning Disabilities. International Journal of Special Education, 19 (1), 8.
Spaulding, L. S. (2009). Best practices and interventions in special education: How do we know what works? Teaching Exceptional Children Plus, 5 (3), 1-14.
Spaulding, L. S. (2010). Determining Best Practices and Interventions in Special Education. Faculty Publications and Presentations, 144.
Tarver, S. (2004). Direct instruction: A theoretically complex approach that produces success, after success, after success. Direct Instruction News, 4(1), 1-3.