آمالی، ش. (1377). مقایسه تأثیر جرأتآموزی و جرأتآموزی توأم با بازسازی شناختی در کاهش اضطراب اجتماعی. فصلنامۀ اندیشه و رفتار، 1(4): 29-18.
آزاد، ح. (1386). آسیبشناسیروانی (چاپ هشتم). تهران: بعثت.
استوار، ص. و رضویه، ا. (1392). بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A) جهت استفاده در ایران. روشها و مدلهای روانشناختی، 3(12): 78-69.
انجمن روانپزشکی آمریکا (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی DSM-5. ترجمه فرزین رضاعی و همکاران (1393). تهران: ارجمند.
بولتن، ر. (بیتا). روانشناسی روابط انسانی (مهارتهای مردمی). ترجمه حمیدرضا سهرابی (1391). تهران: رشد.
بهراد، ب. (1384). محتوای آموزشی و آمادهسازی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر در زمینۀ مهارتهای زندگی مستقل از دیدگاه معلمان و والدین. پژوهش در حیطۀ کودکان استثنایی 17، 5(3): 294-271.
حسنوندعموزاده، م. (1391). رابطۀ کمرویی، عزت نفس، خودکارآمدی و جرأتورزی با اضطراب اجتماعی. یافتههای نو در روانشناسی، 7(24): 56- 35.
حسنوندعموزاده، م؛ عقیلی، م. م. و حسنوندعموزاده، م. (1392). اثربخشی آموزش گروهی شناختی- رفتاری عزت نفس بر اضطراب اجتماعی و سلامت روان نوجوانان مضطرب اجتماعی. دانشوپژوهشدرروانشناسیکاربردی، 14(2): 37- 26.
خواجهیوسفی، ل. (1387). اثربخشی اجرای واقعیتدرمانی گروهی بر کاهش هراس اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستانی شهرستان کازرون. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ مشاوره. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
دربانیان، م. (1386). بررسی و مقایسه میزان اضطراب دانشجویان پسر دانشگاه تبریز قبل از امتحانات و در ایام امتحانات در سال تحصیلی 86-1385. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی.
دهستانی، م. (1390). مهارتهای زندگی 4. قم: نشر میم.
رحیمی، ج؛ حقیقی، ج؛ مهرابیزاده هنرمند، م. و بشلیده، ک. (1385). بررسی تأثیر آموزش جرأتورزی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانشآموزان پسر سال اول مقطع متوسطه. مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دوره سوم، 13(1): 124-111.
رمضانی، ح. (1373). تأثیر انواع تکنیکهای آموزش ابراز وجود بر قاطعیت و کمرویی دانشجویان پسر دانشگاه مشهد. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی.
زراعتی ایدهلو، ر. (1390). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش سطح سلامت عمومی دانشآموزان سال اول دبیرستانهای استان بوشهر. طرح پژوهشی شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر.
زرگر، ی؛ بهساکنژاد، س؛ اخلاقی جامی، ل. و زمستانی، م. (1393). مقایسۀ تأثیر آموزش گروهی مهارت اجتماعی و گروهدرمانی شناختی- رفتاری در کاهش اضطراب اجتماعی دانشجویان. مجلۀ پزشکی ارومیه، دورۀ 25(3): 181-172.
سیف، ع. ا. (1393). روانشناسی پرورشی نوین (روانشناسی یادگیری و آموزش)، ویرایش هفتم. تهران: آگاه.
سیمیاریان، ک؛ سیمیاریان، ق. و تدریس تبریزی، م. (1393). بر تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش اضطراب اجتماعی و بهبود روابط بین فردی دانشآموزان دختر رشتۀ ریاضی فیزیک پایه سوم دبیرستانهای شهر تهران. پژوهشهای کاربردی در روانشناسی تربیتی، 1(2): 45-33.
ضرغامی، م؛ نیسی، ع. و اکبریپور، ر. (1387). بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر اکتساب سرویس والیبال، اضطراب وجود و ابراز وجود دانشآموزان هنرستانهای پسرانه شهرستان اهواز. مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دوره 3، 15(1): 136-121.
عاشوری، م؛ جلیلآبکنار، س. س؛ غباری بناب، ب. و حبیبپور، س. (1392). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود عزت نفس نوجوانان با کمتوانی ذهنی. پژوهش در علوم توانبخشی، 9(6): 968-956.
طاهری، م؛ قاسمی، خ؛ صدرجهانی، س؛ پورمحمدرضایتجریشی، م؛ اکبر بیاتیانی، ع. و عرشی، ب. (1391). ارتباط سبک دلبستگی مادر با مهارتهای ارتباطی فرزندان پسر عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر. دوماهنامۀ علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 16(2): 173-165.
فتی، ل؛ موتابی، ف؛ محمدخانی، ش. و کاظمزاده عطوفی، م. (1391). راهنمای عملی برگزاری کارگاههای آموزش مهارتهای زندگی: کتاب راهنمای مدرس. تهران: میانکوشک.
کایوند، ف؛ شفیعآبادی، ع. و سودانی، م. (1388). اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزان پسر سال اول متوسطه ناحیۀ 4 آموزش و پرورش شهر اهواز. دانشوپژوهشدرروانشناسیکاربردی، 11(42): 22-1.
کلینکه، ک. ال. مجموعۀ کامل مهارتهای زندگی: تکنیکهای مقابله با اضطراب افسردگی، تنهایی و ... . ترجمه شهرام محمدخانی (1391). تهران: رسانۀ تخصصی.
کیخایفرزانه، م. م. (1390). اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر اضطراب اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، 2(1): 116-103.
مهرابیزاده هنرمند، م؛ تقوی، س.ف. و عطاری، ی. ع. (1388). تأثیر آموزش جرأتورزی بر مهارتهای اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر. مجلۀ علوم رفتاری، دوره 3(1): 64-59.
نیسی، ع. و شهنیییلاق، م. (1380). تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز. مجلۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دورۀ سوم، 8(1 و 2): 30-11.
وکیلیان، س. و قنبری هاشمآبادی، ب. ع. (1388). بررسی اثربخشی تلفیق گروهدرمانی شناختی- رفتاری و آموزش مهارتهای اجتماعی بر ترس از ارزشیابی منفی و اجتناب اجتماعی. مجلۀ روانشناسی بالینی، 1(2): 28-11.
وکیلیان، س؛ قنبری هاشمآبادی، ب. ع. و طباطبایی، س. م. (1387). بررسی تأثیر افزودن آموزش مهارتهای اجتماعی بر گروهدرمانی شناختی- رفتاری در درمان هراس اجتماعی دانشجویان.مجلۀعلمیپژوهشیاصولبهداشتروانی، 10(2): 97-87.
هارجی، اُ.، ساندرز، ک. و دیکسون، د. (1994). مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میانفردی. ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت (1392). تهران: انتشارات رشد.
همتیمنش، ا؛ اخلاقی جامی، ل. و جباری، م. (1392). مقایسۀاثربخشیآموزشگروهیمهارتهایاجتماعیبادرمانگروهیشناختی- رفتاریدرکاهش اضطراباجتماعیدانشآموزانمقطعمتوسطه شهر اهواز. ارائه شده در ششمین کنگرۀ بینالمللی روانپزشکی کودک و نوجوان. دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز.
Bogels, S. M., Alden, L., Beidel, D. C., Pine, D. S., Clark, L. A., Stein, M. B., & Voncken, M. (2010). Social anxiety disorder: Questions and answers for the DSM-V. Depression and Anxiety, 27: 168-189.
Cowden, P. A. (2009). Communication and conflict: Social anxiety and learning. Proceedings of the Academy of Organizational Culture, Communications and Conflict, 14(2): 16-18.
Dam-Baggen, R., & Kraaimaat, F. (2000). Group social skills training or cognitive group therary as the clinical treatment of choice for generalized social phobia. Journal of Anxiety Disorders, 14(5): 437-451.
Greco, L., & Morris, T. (2005). Factors influencing the link between social and anxiety and peer acceptance: contibutions of social skills and close friendships during middle childhood. Behavior Therapy, 36(2): 197-205.
Haller, S. P. W., Kadosh, K. C., Scerif, G., & Lau, J. Y. F. (2015). Social anxiety disorder in adolescence: How developmental cognitive neuroscience findings may shape understanding and interventions for psychopathology. Developmental Cognitive Neuroscience, 13: 1-10.
Halls, G., Cooper, P. J., & Creswell, C. (2015). Social communication deficits: specific associations with Social Anxiety Disorder. Journal of affective disorders, 172, 38-42.
Hanifi, Mohammad, S., Haghtalab, T., & Zoghipaidar, M, R (2015). The effect of communication skills training on reducing physical symptoms and fear and avoidanc of social anxiety disorder among high school male students susceptible to social anxiety disorder in hamedan. Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences, 5(53): 1657-1669.
Herbert, J. D., Gaudiano, B. A., Rhingold, A. A., & Myers, V. H. (2005). Social skills training augments the effectiveness of cognitive behavioral group therary for social anxiety disorder. Behavior Therapy, 36(2): 125-138.
Lin, Y., Shiah, S., Chang, Y. C., Lai, T., Wang, K. Y., & Chou, K. R. (2004). Evaluation of an assertiveness training program on nursing and medical student's ussertiveness, self-esteem, and interpersonal communication satisfaction. Nursing Education Today, 24(8): 656-665.
Strahan, E. (2002). The effects of social anxiety and social skills on academic performance. Personality and Individual Differences, 34(2): 347-366.
Wenzel, A., Graff-Dolezal, J., Macho, M., Brendle, J. R. (2005). Communication and social skills in socially anxious and nonanxious individuals in the context of romantic relationships. Behaviour Research and Therapy, 43(4): 505-519.
Palea, A., Ciobanu, G., & Kilyeni, A. (2012). Educational Skills in Training Landscape Architecture Students: Developing Communication Skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 4672-4677.
Manesh, R. S., Fallahzadeh, S., Panah, M. S. E., Koochehbiuki, N., Arabi, A., & Sahami, M. A. (2015). The Effectiveness of Assertiveness Training on Social Anxiety of Health Volunteers of Yazd. Psychology, 6(6), 782.
Wild, J., Clark, D. M., Ehlers, A., & Mcmanus, F. (2008). Perception of arousal in social anxiety: effects of false feedback during a social interaction. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 39(2): 102-116.