نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران
2 دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 استادیار گروه روانشناسی تربیتی و شخصیت ، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
4 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل الگوی شایستگیها و صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس استثنایی متوسطه اول مناطق 23 گانه دولتی شهر تهران در نیمه اول سال تحصیلی 98-99 بر اساس هوش مدیریتی و هوش موفق با نقش واسطه ای هوش شخصیتی انجام شد.
روششناسی: پژوهش از لحاظ روش در زمره پژوهشهای آمیخته (کمی –کیفی) از نوع اکتشافی بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی از پژوهش، خبرگان جامعۀ علمی دانشگاهی و متخصصان آموزش و پرورش بود. 15 نفر برای انجام بخش کیفی پژوهش انتخاب شدند و در فرآیند مصاحبه با استفاده از روش دلفی شرکت کردند، روش نمونهگیری در بخش کیفی بهصورت هدفمند بود. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه مدیران مدارس استثنایی بودند نمونه بهدست آمده از این جامعه براساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر بود که در این پژوهش 100 نفر در نظر گرفته شد. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس تحلیل محتوا و کدگذاری نظری بود. مراحل کدگذاری مورداستفاده در این تحقیق شامل کدگذاری باز، محتوایی و محوری بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه هوش موفق، هوش تجاری، هوش شخصیتی و هوش مدیریتی استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که هوش موفق، ویژگیهای شخصیتی، منافع دیگران، اصول بنیادین، اگاهی و دانش، تفکر انتقادی، ویژگیهای تجاری، اصول بنیادین زندگی، زیرساخت شایستگی و ساختار فیزیکی مدارس به ترتیب بالاترین بار عاملی و وزن عاملی را بر روی عامل مرتبه دوم مدل نه عاملی الگوی شایستگیها و صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس دارند
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Developing a model of professional competencies and competencies of school principals based on successful managerial intelligence with the mediating role of personality intelligence
نویسندگان [English]
- Mohammad Reza Ghayebi Mehmandoost 1
- Majid Ghadami 2
- Aboutaleb Seadatee Shamir 3
- sadegh rezaei 4
1 PhD student in Philosophy of Education, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Philosophy of Education, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Psychology and Personality, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
4
چکیده [English]
Purpose: The aim of this study was to present a model of professional competencies and competencies of primary school principals in 23 public districts of Tehran in the first half of the 98-99 academic year based on managerial intelligence and successful intelligence with the mediating role of personality intelligence.
Methodology: In terms of method, the research was among the mixed (quantitative-qualitative) exploratory research. The statistical population in the qualitative part of the research consisted of experts from the academic community and specialists in education. Fifteen people were selected to conduct the qualitative part of the research and participated in the interview process using the Delphi method. The sampling method in the qualitative part was purposeful. The statistical population of the quantitative section included all managers. The sample obtained from this population based on Krejcie and Morgan table was 384 people and 100 people were considered in this study. The data analysis method in the qualitative part of the questionnaire was researcher based on content analysis and theoretical coding. The coding steps used in this research included open, content and axial coding. Successful intelligence, business intelligence, personality intelligence and managerial intelligence questionnaires were used to collect information.
Findings: The results showed that successful intelligence, personality traits, interests of others, basic principles, awareness and knowledge, critical thinking, business characteristics, basic principles of life, competency infrastructure and physical structure of schools have the highest factor load and factor weight on the factor, respectively
کلیدواژهها [English]
- model of professional competencies and competencies of school principals
- managerial intelligence
- successful intelligence
- personality intelligence