نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیارگروه روان‌شناسی، واحد شهربابک، دانشگاه آزاد اسلامی، شهربابک، ایران.

2 استاد ممتاز گروه سنجش و اندازه گیری تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف طراحی پرسشنامه اختلال یادگیری (ارزیابی والد از کودک) در دانش­آموزان پیش‌دبستانی انجام شد. پرسشنامه اختلال یادگیری از دو بخش ادراک (دیداری و شنیداری) تشکیل‌شده و روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید روان‌شناسی تأیید گردید و سپس بر روی یک نمونه 294 نفری از دانش­آموزان پیش‌دبستانی اجرا گردید. سؤالات با روش آماری مناسب تحلیل و میزان روایی و پایایی پرسشنامه تعیین گردید. بر اساس محاسبات انجام‌شده پایایی با استفاده از روش همسانی درونی در عامل ادراک شنیداری 83/0 و دیداری 86/0 می‌باشد روش دو نیمه کردن نیز نشان داد که آزمون محقق ساخته از پایایی مناسبی برخوردار است. برای بررسی روایی افتراقی از تی تست مستقل استفاده شد نتایج نشان داد بین نمرات دانش­آموزان دارای اختلال و عادی تفاوت معنی‌دار وجود دارد. برای بررسی روایی هم‌زمان، از آزمون نارسایی یادگیری غلامی، دلاور و پاشا شریفی (1398) استفاده کردیم. نتایج نشان داد بین دو متغیر پرسشنامه اختلال یادگیری (ارزیابی والد از کودک پیش‌دبستانی) و آزمون نارسایی یادگیری ویژه کودکان رابطه معنی‌دار وجود دارد. روایی سازه با استفاده از روش تحلیل عاملی به شیوه وریماکس انجام شد که مهم‌ترین عامل در بخش شنیداری، درک مطلب و در بخش دیداری، عامل نوشتاری بود. با توجه به میزان پایایی و روایی به‌دست‌آمده، این آزمون می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای سنجش و تشخیص زودهنگام اختلال یادگیری کودکان استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a Questionnaire (parent-child assessment) to Predict Learning Disabilities in Preschoolers

نویسندگان [English]

  • marzieh gholami 1
  • Ali Delavar 2

1 Assistant Professor of Psychology. Shahrbabak unit, Islamic Azad university, Shahr Babak, Iran.

2 Allameh university

چکیده [English]

The aim of this study was to design a questionnaire for learning disability (parent-child assessment) in preschool students. The Learning Disability Questionnaire consists of two parts: perception (visual and auditory). The content validity of the questionnaire was confirmed by psychology professors and then it was performed on a sample of 294 preschool students. The questions were analyzed by appropriate statistical methods and the validity and reliability of the questionnaire were determined. According to the calculations, the internal consistency coefficient in the auditory perception factor is 0.83, and the visual is 0.86. An independent t-test was used to evaluate the differential validity. The results showed that there was a significant difference between the scores of deficient and normal students. We used the learning disability test to assess concurrent validity. The results showed that there is a significant relationship between the two variables of the Learning Disability Questionnaire (Parent Assessment of Preschool Child) and the Special Learning Disability Test for Children. Depending on the obtained reliability and validity, this test can be used as a tool to assess and detect early learning disabilities of preschool students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Construction
  • Learning
  • Visual and Auditory Disability
منابع 
رحیمیان، اسحق. حبیبی، مجتبی. (1391).  حساسیت، ویژگی و نقطه برش مقیاس تجدیدنظرشده هوشی وکسلر کودکان در تشخیص اختلالهای یادگیری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال هجدهم، شماره 3، پاییز
صداقتی، لیلا؛ فروغی، رقیه؛ شفیعی، بیژن و مرآتی، محمدرضا. (1389). بررسی میزان شیوع نارسا خوانی در دانش آموزان طبیعی پایه ی اول تا پنجم دبستانهای اصفهان. شنوایی شناسی. 19(1)،61-44
عابدی، احمد؛ ملک پور، مختار، مولوی؛ حسین؛ عریضی سامانی، حمید رضا؛ امیری، شعله.(1387). مقایسه ی ویژگی های عصب روان شناختی کودکان خردسال با ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/تحولی وعادی پیش از دبستان. فصلنامه ی پژوهش در حیطه ی کودکان استثنایی. 18-1
عزیزیان، مرضیه. عابدی، محمدرضا. (1383).  ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیص خواندن برای دانش آموزان پایه سوم ابتدایی. مقاله پژوهشی اصیل. انتشارات دانشگاه اصفهان
غلامی توران پشتی ، مرضیه. ، دلاور ،علی. ، پاشا شریفی ، حسن. ، شریفی ، نسترن. (2019). شیوع ناتوانی یادگیری و پیش بینی آن بر اساس متغیرهای جنسیت و حافظه. مجله مطالعات ناتوانی، 9و11-11
غلامی توران پشتی، مرضیه. دلاور، علی. پاشا شریفی، حسن. (1398). ساخت و اعتباریابی آزمون تشخیص نارسایی یادگیری در کودکان پیش‌دبستانی. مجله روانشناسی شناختی. سخه 7 شماره 2 
نظری، سمیه. سیاحتی، حیدر. افروز، غلامعلی. (1392). مقایسه ادراک دیداری- حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندر گشتالت.  مجله ی ناتوانی های یادگیری. بهار دوره 2. شماره 3. 135-116
هالاهان، د. پ. لوید، ج. و کافمن، ج. ام. ویش، م. پی، و مهارتینز، ا .ا. (2005). ااختلال های یادگیری (مبانی، ویژگیها و تدریس موثر). ترجمه حمید علیزاده و همکاران (1391).تهران: نشر ارسباران
 
 
Association AP. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®): American Psychiatric Pub; 2013.
Bahari A, Hashemi T. [The evaluation of specific learning difficulties prevalence in the East Azerbaijan province primary school students]. Journal of Learning Disabilities. 2013; 3(1):28-43.
Brueggemann AE. (2014). Diagnostic Assessment of Learning Disabilities in Childhood. New York: Springer
Brunswick, N, Mccrory, E, Price, C, j: Frith, U. (1999). Explicit and Implicit processing of words and pseudowords by adult’s developmental dyslexia: A search for wemicke's wortschatz? Brain, 122, 1901-17.
Gholamitooranposhti, M., Delavar, A., Pasha Sharifi, H., & Sharifi, N. (2019). The prevalence of learning disability and its prediction based on gender and memory variables. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 9, 11-11.
Hallahan, D., & Kauffman, J. (1997). Exceptional Children, 6th. ed. Needham heights, MA: Allyn & Bacon
Kaltner S, Jansen P. Mental rotation and motor performance in children with developmental dyslexia. Research in Developmental Disabilities. American Psychological Association. 2014;35(3): 741–54.
Kirk, S. A. (1977). Specific learning disabilities. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 6(3), 23-26.
Mogasale, V. V., Patil, V. D., Patil, N. M. & Mogasale, v. (2011). Prevalence of specific learning disabilities among primary school children in a south Indian city. Indian journal of pediatrics, 79(3), 1-6.
Mølster, T., & Nes, K. (2018). To What Extent Does Information and Communication Technology Support Inclusion in Education of Students with Learning Difficulties?
Mutumburanzou, P. (2018). Communication Skills for Children with Severe Learning difficulties. European Journal of Educational Sciences, 5(2), 75-83.
Raghubar, K., Cirino, P., Barnes, M., Ewing-Cobbs, L., Fletcher, J., & Fuchs, L. (2009). Errorsin multi-digit arithmetic and behavioral inattention in children with math difficulties. Journal of learning disabilities, 42(4), 356-371.
Wu, T. K., Huang, S. C., & Meng, Y. R. (2008). Evaluation of ANN and SVM classifiers as predictors to the diagnosis of students with learning disabilities. Expert Systems with Applications, 34(3), 1846-1856.