نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس سلامت کودکان استثنایی. دانشجوی ترم 3 ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد
2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه علوم انتظامی امین
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای ذهن آگاهی در روابط بین مهارتهای ارتباطی با تواناییهای شناختی، حل مسئله و آسایش روانشناختی مادران دانشآموزان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم بود. روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ روش توصیفی- همبستگی با طرح معادلات ساختاری است. جامعه پژوهش را 571 نفر مادری بودند که فرزند دانشآموز مبتلا به اختلال طیف اُتیسم آنها در مدارس مختص اختلال طیف اُتیسم (11 مدرسه) و مدارس پذیرای اختلال طیف اُتیسم (5 مدرسه) در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند و نگهداری آنها را برعهده داشتند. از بین مدارس فوق تعداد 7 مدرسه (5 مدرسه مختص اختلال طیف اُتیسم و 2 مدرسه پذیرای اختلال طیف اُتیسم) به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخابشده و مادران تمام دانشآموزان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم این مدارس که تعدادشان 230 نفر بود بهعنوان گروه نمونه در نظر گرفته شدند و به پرسشنامههای تواناییهای شناختی نجاتی (1392) سبکهای حل مسئله کسیدی و لانگ (1996) آسایش روانشناختی ریف (1989) مهارتهای ارتباطی کوئین دام (2004) و ذهن آگاهی براون و رایان (2003) پاسخ دادند. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهش از برازش خوبی برخوردار است. علاوه به راین، مهارتهای ارتباطی هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم و بهواسطه ذهن آگاهی با تواناییهای شناختی، حل مسئله و آسایش روانشناختی مادران دارای دانشآموز مبتلا به اختلال طیف اُتیسم رابطه مثبت و معنیدار دارد (05/0P<). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، لازم است بهبود مهارتهای ارتباطی و مهارت ذهن آگاهی مادران دانشآموزان اختلال طیف اُتیسم، موردتوجه ویژه قرار گیرند. در جهت رسیدن به این مهم، پیشنهاد میشود برنامههای آموزشی و دورههای توانمندسازی با هدف بهبود تواناییهای شناختی، مهارت حل مسئله و آسایش روانشناختی این مادران با استفاده از پروتکلها و روشهای مجزا و تلفیقی، بستههای آموزشی خودیاری و یا جلسات آموزشی مناسب اجرا در مدارس، مؤسسات و مراکز مربوطه در اختیار جامعه هدف پژوهش حاضر قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Mindfulness in the Relation between Communication Skills with Cognitive Ability, Problem Solving, and Psychological Well-being in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorders
نویسندگان [English]
- Fatemeh Mashhadi gholamali 1
- Leila Zoghi 2
1 کارشناس سلامت
2 Assistant Professor
چکیده [English]
Aim: The aim of this study was to investigate the relationship between communication skills with cognitive abilities, problem-solving, and psychological well-being and the mediating role of mindfulness in these relationships as a model for mothers of students with autism spectrum disorders. Method: For this purpose, applied research of descriptive-correlation type with structural equation design was conducted. The study population consisted of 571 mothers whose children with autism spectrum disorders were studying in special schools for autism (11 schools) and schools for autism spectrum disorders (5 schools) in Tehran and were responsible for the birth and maintenance of their children. Among the above schools, 7 schools were selected by random cluster sampling method and the mothers of all students with autism spectrum disorders in these schools, whose number was 230, were considered as a sample group and were given the Cognitive Abilities Questionnaire of Nejati (1392), problem-solving style of Cassidy & Lang (1996), psychological wellbeing of Ryff (1989), communication skills of Queen Dam (2004), and mindfulness of Brown & Ryan (2003). Results: The results of data analysis using the structural equation statistical method showed that the research model has a good fit. In addition, communication skills, both directly and indirectly through mindfulness, have a positive and significant relationship with the cognitive abilities, problem-solving, and psychological wellbeing of mothers of students with autism spectrum disorders (P <0.05).
کلیدواژهها [English]
- Communication Skills
- Mindfulness
- Mothers