نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای تابآوری روانشناختی در ارتباط بین ذهن آگاهی و خودکارآمدی خلاق معلمان مدارس استثنایی شهرستان 1400-1399 یزد بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی است که در آن روابط میان متغیرهای پژوهش در قالب بررسی مسیرهای یک مدل علّی مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه مورد پژوهش تمامی معلمان مدارس استثنایی شهر یزد بود، از این جامعه تعداد 200 معلم به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون CD-RISC، پرسشنامه ذهن آگاهی لانگر برای معلمان و پرسشنامه خودکارآمدی خلاق (CSEQ) بود. جهت بررسی مدل پیشنهادی پژوهش، از نسخه 22 نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. نتایج نشان داد که تابآوری روانشناختی در ارتباط بین ذهن آگاهی و خودکارآمدی خلاق معلمان مدارس استثنایی نقش واسطهای دارد. ذهن آگاهی هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم و با نقش واسطهگری تابآوری خودکارآمدی خلاق را در معلمان مدارس استثنایی پیشبینی میکند. همچنین، ذهن آگاهی به صورت مستقیم تابآوری را در معلمان مدارس استثنایی پیشبینی کرده و تابآوری نیز مستقیم خودکارآمدی خلاق را در معلمان مدارس استثنایی پیشبینی میکند. میتوان نتیجه گرفت که تابآوری روانشناختی در ارتباط بین ذهن آگاهی و خودکارآمدی خلاق معلمان مدارس استثنایی شهرستان یزد نقش واسطهای را دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Mindfulness and Creative Self-efficacy in School Teachers with Special Needs: The Mediating Role of Psychological Resilience
نویسندگان [English]
- roya Ebrahimi Asadabadi 1
- Kazem Barzegar Bafroee 2
1 Master of Educational Psychology, Yazd University, Yazd, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Science, Yazd University, Yazd, Iran.
چکیده [English]
The aim of this study was to determine the mediating role of psychological resilience in the relationship between mindfulness and creative self-efficacy of teachers in exceptional schools in Yazd in the academic year 2020-2021. The present study is a correlational study in which the relationships between research variables were analyzed in the form of examining the paths of a causal model. The study population was all teachers of exceptional schools in Yazd. The available sampling method was used to select 200 teachers from the population. The research instruments are Connor and Davidson Resilience Questionnaire (CD-RISC), Langer Mindfulness Questionnaire for teachers, and Creative Self-Efficacy Questionnaire (CSEQ). The results showed that the psychological resilience hypothesis has a mediating role in the relationship between mindfulness and creative self-efficacy of teachers in exceptional schools in Yazd city. Mindfulness also, directly and indirectly, predicts creative self-efficacy in exceptional school teachers through its mediating role. Mindfulness also directly predicts resilience in exceptional school teachers, and resilience directly predicts creative self-efficacy in exceptional school teachers. It can be concluded that psychological resilience has a mediating role in the relationship between mindfulness and creative self-efficacy of teachers in exceptional schools in Yazd.
کلیدواژهها [English]
- Psychological resilience
- Mindfulness
- Creative self-efficacy
- Exceptional school teachers