نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.
2 دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 استادیار گروه روانشناسی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دبستانی با ضربآهنگ شناختی کند انجام گرفت. پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دبستانی با ضربآهنگ شناختی کند شهر اصفهان در فصل بهار سال 1400 بود. در این پژوهش تعداد 35 کودک دبستانی با اختلال ضربآهنگ شناختی کند با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (17 کودک در گروه آزمایش و 18 کودک در گروه گواه). گروه آزمایش مداخله بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک را طی یک ماه در 8 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ضربآهنگ شناختی کند (مکبرنت و همکاران، 2014) و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی (شیلد و کیکتی، 1998) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری 23SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دبستانی با ضربآهنگ شناختی کند تأثیر معنادار دارد (001/0p<). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که بازیدرمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک با بهرهگیری از انعکاس همدلانه و صمیمی احساسات کودک، تشویق و تقویت والدین و طبیعی جلوه دادن مشکلات ارتباطی با فرزندان میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود خودتنظیمی هیجانی کودکان دبستانی با ضربآهنگ شناختی کند مورد استفاده گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Play Therapy Based on Parent-Child Relationship with a Filial Approach on Emotional Self-Regulation of Primary School Children with Sluggish Cognitive Tempo
نویسندگان [English]
- shiva akhavan 1
- ahmad abedi 2
- Sheida Jabalameli 3
1 PhD Student in General Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
2 Associate Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
چکیده [English]
The present study was conducted to investigate the effectiveness of play therapy based on the parent-child relationship on emotional self-regulation of primary school children with sluggish cognitive tempo. The present study was quasi-experimental with a pretest, posttest, control group, and two-month follow-up period design. The statistical population of the present study included primary school children with sluggish cognitive tempo in the city of Isfahan in the spring of 2021. 35 children with Sluggish Cognitive Tempo were selected through a multi-stage clustered sampling method and they were randomly accommodated into experimental and control groups (17 children in the experimental group and 18 children in the control group). The experimental group received eight seventy-five-minute play-therapy sessions based on parent-child relationship interventions for one month. The applied questionnaires in this study included a sluggish cognitive tempo questionnaire (McBurnet et al, 2014) and an emotional self-regulation questionnaire (Shields & Cicchetti, 1998). The data from the study were analyzed through Mixed ANOVA via SPSS23 software. The results showed that play therapy based on the parent-child relationship has a significant effect on the emotional self-regulation of primary school children with sluggish cognitive tempo (p<0.001). According to the findings of the present study, it can be concluded that play therapy based on the parent-child relationship can be applied as an efficient method to increase the emotional self-regulation of primary school children with sluggish cognitive tempo through employing Empathetic and intimate reflection of the child's feelings, encouragement and strengthening of parents and making communication problems with children natural.
کلیدواژهها [English]
- Sluggish cognitive tempo disorder
- emotional self-regulation
- play therapy based on the parent-child relationship
ابراهیمی، ط.، اصلی پور، ع.، خسروجاوید، م. (1398). تأثیر بازیدرمانی گروهی بر رفتارهای پرخاشگرانه و مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی، فصلنامه سلامت روانی کودک، 6(2)، 40-52.
پیرعباسی، ز.، صفرزاده، س. (1397). اثربخشی بازیدرمانی گروهی بر مشکلات رفتاری و عملکرد حافظه دانشآموزان دبستانی دختر دارای اختلال یادگیری خاص، مجله روانپرستاری، 6(2)، 61-70.
جعفری رنگچی، ص.، فرهادی، ه. (1398). تأثیر فیلیالتراپی مجازی مادران بر مهارتهای اجتماعی و پرخاشگری در کودکان دارای اختلال یادگیری: کارآزمایی بالینی تصادفی، مجله پژوهش در علوم توانبخشی، 15(5)، 23-36.
خلقی، ز.، آقایی، ا.، فرهادی، ه. (1398). اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلر-درایکورس بر تنظیم هیجان و تعامل والد-فرزندی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی، نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 10(4)، 37-49.
عابدی، ا.ر.، سیدقلعه، ا.، بهرامیپور، م. (1396). مقایسه اثربخشی فیلیالتراپی و روش والدگری بارکلی بر کاهش اضطراب و علائم نقص توجه/ بیشفعالی کودکان، فصلنامه کودکان استثنایی، 17(3)، 111-120.
عاشوری، م.، کریمنژاد، ر. (1398). تأثیر آموزش بازیدرمانی با مدل فیلیالتراپی بر مشکلات رفتاری کودکان شنوا و تابآوری مادران ناشنوای آنها، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 5(2)، 11-25.
عدیلی، ش.، کلانتری، م.، عابدی، ا. (1394). تأثیر بازیدرمانی به شیوه فیلیال بر مهارتهای اجتماعی - هیجانی دختران پیشدبستانی 5 تا 6 ساله شهر اصفهان، فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 13(2)، 97-104.
عدیلی، ش.، میرزایی، ر.، عابدی، ا. (1398). اثربخشی بازیدرمانی مبتنی بر روابط والد و کودک بر کیفیت تعاملات والد- فرزند و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کودکان دارای مشکلات رفتاری و هیجانی، فصلنامه کودکان استثنایی، 19(1)، 25-37.
علیمرادی، م.، قربان شیرودی، ش.، خلعتبری، ج.، رحمانی، م.ع. (1397). اثربخشی بازیدرمانی بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری خاص، مطالعات ناتوانی، 8(1)، 10-21.
کریمی لیچاهی، ر.، آذریان، آ.، اکبری، ب. (1398). اثربخشی بازیدرمانی بر عملکرد خواندن، مهارتهای سازشی و مشکلات رفتاری دانشآموزان نارساخوان، فصلنامه سلامت روان کودک، 6(3)، 200-214.
کریمی، ا.، دشتبزرگی، ز. (1399). اثربخشی فیلیالتراپی بر تعامل مادر با کودک و مشکلات رفتاری کودکان با ناتوانی هوشی، مجله مطالعات ناتوانی، 10(1)، 32-41.
Becker, S.P. (2021). Systematic Review: Assessment of Sluggish Cognitive Tempo Over the Past Decade. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(6), 690-709.
Benfer, N., Bardeen, J.R., Clauss, K. (2018). Experimental manipulation of emotion regulation self-efficacy: Effects on emotion regulation ability, perceived effort in the service of regulation, and affective reactivity. Journal of Contextual Behavioral Science, 10: 108-114.
Daniel, S. (2019). Loops and Jazz Gaps: Engaging the Feedforward Qualities of Communicative Musicality in Play Therapy with Children with Autism. The Arts in Psychotherapy, 65, 101-105.
(2014). Structure and validity of sluggish cognitive tempo using an expanded item pool in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of abnormal child psychology, 42(1), 37-48.