نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

2 استادگروه روان شناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

3 استاد گروه روان‌شناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

4 دانشیارگروه روان‌شناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر رفتارهای انطباقی/ اجتماعی نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی انجام شد. روش پژوهش نیمه‌ آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. شرکت‌کنندگان در پژوهش 20 نوجوان دارای اضطراب جدایی بودند که از میان نوجوانان مشغول به تحصیل در پایه‌های متوسطه اول و دوم مدرسه هنر و ادبیات تهران در سال تحصیلی 99-1398 شناسایی و به‌صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. گروه آزمایش، آموزش تنظیم هیجان مدل گراس را در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به‌صورت تک‌نفره دریافت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخله‌ای نگرفت. برای گرد‌آوری داده‌ها در پیش‌آزمون و پس‌آزمون از پرسشنامه‌های اضطراب جدایی مارچ و همکاران (1997) و پرسشنامه عملکرد انطباقی/ اجتماعی اسپنس و همکاران (2002) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس یک و چند متغیری استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش تنظیم هیجان در افزایش رفتارهای انطباقی/ اجتماعی در نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی مؤثر بوده است (001/0>ρ). با توجه به یافته‌ها به نظر می‌رسد می‌توان از آموزش تنظیم هیجان به‌منظور مدیریت اضطراب و افزایش رفتارهای انطباقی نوجوانان دارای اختلال اضطراب جدایی به‌عنوان برنامه آموزش تکمیلی در کنار سایر روش‌های درمانی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect Emotional Regulation Training on Adaptive Social Behaviors of Adolescent with Separation Anxiety Disorder

نویسندگان [English]

  • Sepideh Nayebzadeh 1
  • Abbas Abolghasemi 2
  • seyyed mosa Kafi Masooleh 3
  • mahnaz khosrojavid 4

1 M.A, Psychology and Education of Exceptional Children, University of Guilan, Rasht, Iran.

2 Professor, Department of Psychology, University of Guilan, Rasht, Iran.

3 Professor, Department of Psychology, University of Guilan, Rasht, Iran.

4 Associate Professor, Department of Psychology, University of Guilan, Rasht, Iran.

چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of emotion regulation training on adaptive/social behaviors of adolescents with separation anxiety disorder. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with a control group. Participants in the study were 20 adolescents with separation anxiety who were identified among the adolescents studying in the first and second grades of Tehran School of Art and Literature in the academic year 2019-2020 and were randomly assigned to two experimental and control groups of 10 adolescents. The experimental group received the Gross model emotion regulation training in 8 sessions of 90 minutes individually, but the control group did not receive any intervention. Data were collected using March et al.'s (1997) Separation Anxiety Inventory and Spence et al.'s (2002) Adaptive / Social Performance Questionnaire, in pretest and post-test. Research data were analyzed by univariate and multivariate analysis of covariance. The results of the analysis of covariance showed that emotion regulation training was effective in increasing adaptive/social behaviors in adolescents with a separation anxiety disorder (ρ <0.001). According to the findings, it seems that emotion regulation training can be used to manage anxiety and increase adaptive behaviors in adolescents with separation anxiety disorder as a complementary education program along with other treatment methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adaptive Social Behaviors
  • Emotion regulation
  • Separation Anxiety Disorder
منابع
بیرامی، م؛ هاشمی، ت و عاشوری، م. (1396). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری اجتماعی و حساسیت بین‌فردی دانش‌آموزان مقطع متوسطه. پژوهش‌هایی روان‌شناسی اجتماعی، 7(27)، 14-1.
پارسی، س (1399). آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس بر خودپنداره تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان مقطع متوسطه. فصلنامه ایده‌های نوین، 5(9)، 11-1.
پیرزادی، ح (1397). اختلال اضطراب جدایی: ویژگی‌ها، سبب‌شناسی و راهکارهای درمانی. تعلیم و تربیت استثنایی، 18(4)، 39-33.
ترازی، ز؛ خادمی‌اشکذری، م و اخوان‌تفتی، م. (1397). اثربخشی باز‌آموزی اسنادی و تنظیم هیجانی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و بهبود سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 16(2)، 161-151.
تقوی، م. (1387). هنجاریابی مقیاس اضطراب کودکان. مجله علوم اجتماعی و انسانی شیراز، 22(4)؛ 88-79.
حاجبی، ا؛ متولیان، ع؛ امین اسماعیلی، م، رحیمی‌موقر، ا؛ شریفی و؛ حسینی، ل؛ شادلو، ب و مجتبایی، ر (1398). انطباق و اعتبار سنجی ارزیابی‌های کوتاه برای ارزیابی پریشانی روانی در ایران: کا 10 و کا 6. مجله بین‌المللی روش‌ها در تحقیقات روان‌پزشکی، 27(3)، 9-1.
دهاقین و؛ عاطف‌وحید، م و اضغرنژادفرید، ع (1393). اثر‌بخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش اضطراب و افسردگی افراد با ناتوانی جسمی. فصلنامه روان‌شناسی استثنایی، 3(13)، 22-1.
دهقانی، ی؛ حکمتیان فرد، ص و کامران، ل. (1398). اثربخشی تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری و کفایت اجتماعی دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 13(2)، 250-229.
رضایی‌پور، ف؛ جباری‌فر، ت و برزگربفرویی، ک (1398). بررسی مقایسه‌ای ابعاد دلبستگی، ترس از ارزیابی منفی، سازگاری اجتماعی و تحصیلی بر اساس پیشرفت تحصیلی در دانشجویان با آسیب بینایی. فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی، 9(35)، 232-215.
زواشکیانی، ی و مجتبایی، م. (1398). اثربخشی درمان بهبود رابطه والد کودک بر کاهش علائم اختلال اضطراب جدایی در کودکان طلاق. پژوهش‌هایی روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 9(1)، 121-114.
سادوک، ب و سادوک و. (1394). خلاصه روان‌پزشکی علوم رفتاری/ روان‌پزشکی بالینی. ترجمه فرزین رضایی (1395). تهران: نشر ارجمند.
شمس‌الدینی‌لری، س؛ دوکانه‌ای‌فرد، ف و شفیع‌آبادی، ع (1396). پیش‌بینی اختلالات عاطفی- رفتاری دانش‌آموزان پسر 8-12 سال بر اساس مهارت‌های اجتماعی و اضطراب مادران. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 18(2)، 43-35.
صرامی، ن؛ یزدخواستی، ف و عریضی‌سامانی، ح (1396). اثربخشی سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل بر تنظیم هیجانی و عملکرد اجتماعی انطباقی دختران نوجوان بدسرپرست، 9(4)، 94-83.
طلایی‌نژاد، ن؛ قنبری، س؛ مظاهری، م و عسگری، ع (1395). ویژگی‌های مقدماتی مقیاس اضطراب جدایی (فرم والدین). روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 12(47)، 235-225.
غلامی، ف؛ رنجبر، م؛ کریمیان‌پور، غ و دولتی، ح. (1394). اثر‌بخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر سازگاری نوجوانان. کنفرانس ملی روان‌شناسی علوم تربیتی و اجتماعی، 7-1.
قزلسفلو، م و همتی‌پویا (1397). اثربخشی آموزش نظم‌بخشی هیجانی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی پسرهای 10 تا 14 سال دچار اختلال سلوک. فصلنامه علمی- پژوهشی روان‌شناسی کاربردی، 12(2)، 202-183.
کاظمی، ا؛ پیمان، ع؛ کاظمی رضایی و صالحی، ا. (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش اضطراب و خشم دانش‌آموزان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، 25(4)، 465-451.
گل­ پور، ر و ترخان، م. (1396). نقش تعدیلی افسردگی و اهمال‌کاری در تأثیر خوددلسوزی بر عملکرد اجتماعی- انطباقی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 18(2)، 101-92.
لطفی، م؛ امینی، ا و شیاسی، ی (1399). اثربخشی گروه‌درمانی آموزش تنظیم هیجان بر علائم اضطراب و افسردگی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 30(184)، 60-50.
مشهدی، ع؛ سلطانی‌شال، ر؛ میردورقی، ف و بهرامی، ب. (1391). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 6(1)، 87-70.
مؤمنی، ف. (1395). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر افسردگی، اضطراب و مشکلات تنظیم هیجانی دختران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 14(1)، 71-64.
میرصادقی، س؛ سهرابی، ف؛ اسکندری، ح؛ برجعلی، ا و فرخی، ن (1397). مقایسه سبک‌های فرزندپروری و کیفیت روابط موضوعی مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی و مادران کودکان عادی. فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی، 8(29)، 212-201.
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
Bassi, G., Mancinelli, E., Di Riso, D., Lis, A., & Salcuni, S. (2021). Separation anxiety in a community sample of Italian emerging adults and its relationship with dimensions of borderline personality. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process, and Outcome24(1),22-30.
Byramy, M., Hashemy, T., & Ashory, M. (2017). Effectiveness of Emotional Regulation Training on Students Social Adaptation and Interpersonal Sensitivity. Quarterly Social Psychology Research7(27), 1-14.
Dehaghian, V., Atefeh Vahid, M., & Asgharnejad farid, A. (2014). The effectiveness of life skills training on reducing anxiety and depression in people with physical disabilities. Exceptional Psychology Quarterly, 3 (13), 1-22.
Dehghani, Y., Hekmatian Fard, S., & Kamran, L. (2019). Effectiveness of Emotional Regulation Training in improving adaptability and social adequacy of students with learning disabilities. Quarterly of Applied Psychology, 13 (2): 229-250.
Eres, R., Lim, M. H., Lanham, S., Jillard, C., & Bates, G. (2021). Loneliness and emotion regulation: Implications of having social anxiety disorder. Australian Journal of Psychology73(1), 46-56.
Garcia, I., & O’Neil, J. (2021). Anxiety in adolescents. The Journal for Nurse Practitioners17(1), 49-53.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire. European Journal of Psychological Assessment23(3), 141-149.
Ghezelsfloo, M., & Hemmatipouya, S. (2018). The effectiveness of emotional regulation training on emotional, social and educational adjustment of boys aged 10 to 14 years with conduct disorder. Journal of Applied Psychology, 12 (2), 202-183.
Gholami, F., Karimian Poor, G., & Dolati, H. (2015). The effectiveness of group emotion regulation training on adolescent adjustment. National Conference on Psychology of Educational and Social Sciences,1-7.
Golpoor, R., & Tarkhan, M. (2018). The moderating role of depression and procrastination in the effects of self-compassion on adaptive social functioning in high school students. Knowledge & Research in Applied Psychology18(4), 92-101.
Graczyk, P. A., & Connolly, S. D. (2008). Anxiety disorders in childhood. In T.Gullotta (Ed.), Handbook of child behavioral issues: Evidence-based approaches (pp. 215-238).New York: Taylor and Francis, Publishers.
Gross, J. J. (1998). Antecedent-and response-focused emotion regulation: divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of personality and social psychology74(1), 224.
Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology39(3), 281-291.
Hajebi, A., Motevalian, A., Amin‐Esmaeili, M., Rahimi‐Movaghar, A., Sharifi, V., Hoseini, L., & Mojtabai, R. (2018). Adaptation and validation of short scales for assessment of psychological distress in Iran: The Persian K10 and K6. International journal of methods in psychiatric research, 27(3), 1-9.
Hayward, J. I. (2018). A Latent Profile Analysis of Baseline Difficulties in Emotion Regulation and Experiential Avoidance on Depression and Anxiety in a Psychiatric Inpatient Sample: A Person Centered Approach (Doctoral dissertation, University of Toledo),132p.
Hoffman, N., Sterkenburg, P. S., & Van Rensburg, E. (2019). The effect of technology assisted therapy for intellectually and visually impaired adults suffering from separation anxiety: Conquering the fear. Assistive Technology, 31(2), 98-105.
Hwang, J. (2006). A processing model of emotion regulation: Insights from the attachment system.116p.
Ivarsson, T. (2006). Normative data for the Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC) in Swedish adolescents. Nordic Journal Psychiatry, 60(2): 107-113.
Karami, R., Sharifi, T., Nikkhah, M., & Ghazanfari, A. (2019). Effectiveness of Emotion Regulation Training Based on Grass Model on Reducing Rumination and Social Anxiety in Female Students with 60-Day Follow-up. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 7(1), 1-9.
Karataş, S., Crocetti, E., Schwartz, S. J., & Rubini, M. (2021). Psychological and social adjustment in refugee adolescents: The role of parents’ and adolescents’ friendships. New Directions for Child and Adolescent Development2021(176), 123-139.
Kazemi, A., Peyman, A., Kazemie Rezaei, S. V., & Salehi, A. (2020). Emotion Regulation Training Based on Dialectical Behavior Therapy Effectiveness on Reducing Students' Anxiety and Anger. Armaghane danesh25(4), 451-465.
Khodabakhshi-koolaee, A., Falsafinejad, M. R., & Rezaei, S. (2018). Effectiveness puppet play therapy on adaptive behavior and social skills in boy children with intellectual disability. Caspian Journal of Pediatrics4(1), 271-277.
Kuftyak, E. (2018). Adaptive behaviour as a factor of psychological health. In SHS Web of Conferences (Vol. 40, p. 03008). EDP Sciences.
Lent, R. W., & Brown, S. D. (2013). Social cognitive model of career self-management: Toward a unifying view of adaptive career behavior across the life span. Journal of counseling psychology60(4), 557.
Lotfi, M., Amini, A., & Shiasi, Y. (2014). The effectiveness of group therapy on emotion regulation training on symptoms of anxiety and depression. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 30 (184), 60-50.
Lücke, J., Sabihi, M., Zhang, T., Bauditz, L. F., Shiri, A. M., Giannou, A. D., & Huber, S. (2021, April). The good and the bad about separation anxiety: roles of IL-22 and IL-22BP in liver pathologies. In Seminars in Immunopathology (pp. 1-17). Springer Berlin Heidelberg.
Mashhadi, A., Soltani, S. R., Mirdoraghi, F., & Bahrami, B. (2012). Psychometric properties of the multidimensional anxiety scale for Iranian children, 6(1), 70-87.
Milrod, B., Keefe, J. R., Choo, T. H., Arnon, S., Such, S., Lowell, A., ... & Markowitz, J. C. (2020). Separation anxiety in PTSD: A pilot study of mechanisms in patients undergoing IPT. Depression and anxiety37(4), 386-395.
Mirsadeghi, S., Sohrabi, F., Eskandari, H., Borjali, A., & Farokhi, N. (2018). Comparison of parenting styles and the quality of thematic relationships between mothers of children with separation anxiety disorder and mothers of normal children. Quarterly Journal of Psychology of Exceptional People, 8 (29), 201-212.
Momeni, F. (2016). Effectiveness of Emotion Regulation Training on Depression, Anxiety, and Emotional Dysregulation in Female University Students Living in Dormitories, 14(1), 64-71
Mousavi, R., Moradi, A. R., Farzad, V., Mahdavi Harsini, S. E., Spence, S., & Navabinejad, S. (2007). Psychometric properties of the Spence children's anxiety scale with an Iranian sample. International Journal of Psychology, 1(1),17-26.
Nangle, D. W., Hansen, D. J., Erdley, C. A., & Norton, P. J. (Eds.). (2009). Practitioner's guide to empirically based measures of social skills. Springer Science & Business Media.
Orenes, A., García-Fernández, J. M., & Méndez, X. (2019). Separation Anxiety Assessment Scale—Parent Version: Spanish Validation (SAAS-P: Spanish Validation). Child Psychiatry & Human Development50(5), 826-834.
Parsi, S. (2020). Gross emotion regulation training based on academic self-concept and social well-being of high school students. Quarterly Journal of New Ideas, 5 (9), 11-1.
Perry, N. B., Donzella, B., Parenteau, A. M., Desjardins, C., & Gunnar, M. R. (2019). Emotion regulation and cortisol reactivity during a social evaluative stressor: A study of post‐institutionalized youth. Developmental psychobiology61(4), 557-572.
Pirzadi, H. (2018). Separation Anxiety Disorder: Characteristics, Etiology, and Treatment Strategies. Exceptional Education, 18 (4), 33-39.
Posavac, S. S., & Posavac, H. D. (2020). Adult separation anxiety disorder symptomology as a risk factor for thin-ideal internalization: The role of self-concept clarity. Psychological reports123(3), 674-686.
Price, J. A., Morris, Z. A., & Costello, S. (2018). The application of adaptive behaviour models: a systematic review. Behavioral Sciences8(1), 11.
Renna, M. E., Fresco, D. M., & Mennin, D. S. (2020). Emotion Regulation Therapy and Its Potential Role in the Treatment of Chronic Stress-Related Pathology Across Disorders. Chronic Stress4,1-10.
 Rezaiepour, F., Jabarifar, T., & Barzgar Befrooi, K. (2019). Comparative study of attachment dimensions, fear of negative evaluation, social and academic adjustment based on academic achievement in students with visual impairment. Quarterly Journal of Psychology of Exceptional People, 9 (35), 215-232.
Sackl-Pammer, P., Jahn, R., Özlü-Erkilic, Z., Pollak, E., Ohmann, S., Schwarzenberg, J., ... & Akkaya-Kalayci, T. (2019). Social anxiety disorder and emotion regulation problems in adolescents. Child and adolescent psychiatry and mental health13(1), 1-12.
Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2015). Kaplan & Sadock's Psychiatry with the pyramid logo tradcmark of Lippincott Williams & Wilkins.
Sarrami, N., & Yazdkhasti, F. (2018). The effectiveness of psychodrama with transactionalanalysiscontent on emotion regulation and social-adaptive functions in femaleadolescent with bad parenting. Journal of Clinical Psychology9(4), 83-94.
Schiele, M. A., Bandelow, B., Baldwin, D. S., Pini, S., & Domschke, K. (2020). A neurobiological framework of separation anxiety and related phenotypes. European Neuropsychopharmacology33, 45-57.
Schneider, R. L., Arch, J. J., Landy, L. N., & Hankin, B. L. (2018). The longitudinal effect of emotion regulation strategies on anxiety levels in children and adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology47(6), 978-991.
Shamsedini Lori, S., Dokanehi Fard, F., & Shafiabadi, A. (2018). The prediction of emotional-behavioral disorders student aged 8 to 12 years based on social skills and anxiety of mothers. Knowledge & Research in Applied Psychology18(4), 35-43.
Sloan, E., Hall, K., Moulding, R., Bryce, S., Mildred, H., & Staiger, P. K. (2017). Emotion regulation as a transdiagnostic treatment construct across anxiety, depression, substance, eating and borderline personality disorders: A systematic review. Clinical psychology review57, 141-163.
Sparrow, S. S., Cicchetti, D. V., & Balla, D. A. (2005). Vineland Adaptive Behavior Scales: Survey forms manual (2nd Ed.). Minneapolis, MN: NCS Pearson, Inc.
Taghavi, S. M. R. (2005). The normalization of revised children's manifest anxiety scale (RCMAS) for Students in Shiraz.
Talaienejad, N., Ghanbari, S., Mazaheri, M. A., & Asgari, A. (2016). Preliminary Properties of Sepration Anxiety Assessment Scale (Parent Version), 12(47),225-235.
Tarazi, Z., Khademi Ashkezari, M., & Akhavan Tafti, M. (2018). effectiveness of attributional retraining program, emotion regulation and social-cognitive problem solving on Improvement of social adjustment in Students with Learning Disabilities. Psychology of Exceptional Individuals8(30), 73-111.
Tice, A. M. (2019). Adapting an Exposure and Response Prevention Manual To Treat Youth Obsessive-Compulsive Disorder and Comorbid Anxiety Disorder: The Case of "Daniel". Pragmatic Case Studies in Psychotherapy, 15(1), 1-74.
Tyra, A. T., Griffin, S. M., Fergus, T. A., & Ginty, A. T. (2021). Individual differences in emotion regulation prospectively predict early COVID-19 related acute stress. Journal of Anxiety Disorders81, 102411.
Zooashkiyani, Y., & Mojtabaie, M. (2019). The Eff
ectiveness of CPRT Therapy Method in Decreasing Symptoms of Separation Anxiety Disorder in Children of Divorce. Research in Clinical Psychology and Counseling9(1), 107-114.
منابع
بیرامی، م؛ هاشمی، ت و عاشوری، م. (1396). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سازگاری اجتماعی و حساسیت بین‌فردی دانش‌آموزان مقطع متوسطه. پژوهش‌هایی روان‌شناسی اجتماعی، 7(27)، 14-1.
پارسی، س (1399). آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس بر خودپنداره تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان مقطع متوسطه. فصلنامه ایده‌های نوین، 5(9)، 11-1.
پیرزادی، ح (1397). اختلال اضطراب جدایی: ویژگی‌ها، سبب‌شناسی و راهکارهای درمانی. تعلیم و تربیت استثنایی، 18(4)، 39-33.
ترازی، ز؛ خادمی‌اشکذری، م و اخوان‌تفتی، م. (1397). اثربخشی باز‌آموزی اسنادی و تنظیم هیجانی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و بهبود سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با ناتوانی‌های یادگیری. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 16(2)، 161-151.
تقوی، م. (1387). هنجاریابی مقیاس اضطراب کودکان. مجله علوم اجتماعی و انسانی شیراز، 22(4)؛ 88-79.
حاجبی، ا؛ متولیان، ع؛ امین اسماعیلی، م، رحیمی‌موقر، ا؛ شریفی و؛ حسینی، ل؛ شادلو، ب و مجتبایی، ر (1398). انطباق و اعتبار سنجی ارزیابی‌های کوتاه برای ارزیابی پریشانی روانی در ایران: کا 10 و کا 6. مجله بین‌المللی روش‌ها در تحقیقات روان‌پزشکی، 27(3)، 9-1.
دهاقین و؛ عاطف‌وحید، م و اضغرنژادفرید، ع (1393). اثر‌بخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش اضطراب و افسردگی افراد با ناتوانی جسمی. فصلنامه روان‌شناسی استثنایی، 3(13)، 22-1.
دهقانی، ی؛ حکمتیان فرد، ص و کامران، ل. (1398). اثربخشی تنظیم هیجان بر بهبود سازگاری و کفایت اجتماعی دانش‌آموزان دچار ناتوانی یادگیری. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 13(2)، 250-229.
رضایی‌پور، ف؛ جباری‌فر، ت و برزگربفرویی، ک (1398). بررسی مقایسه‌ای ابعاد دلبستگی، ترس از ارزیابی منفی، سازگاری اجتماعی و تحصیلی بر اساس پیشرفت تحصیلی در دانشجویان با آسیب بینایی. فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی، 9(35)، 232-215.
زواشکیانی، ی و مجتبایی، م. (1398). اثربخشی درمان بهبود رابطه والد کودک بر کاهش علائم اختلال اضطراب جدایی در کودکان طلاق. پژوهش‌هایی روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 9(1)، 121-114.
سادوک، ب و سادوک و. (1394). خلاصه روان‌پزشکی علوم رفتاری/ روان‌پزشکی بالینی. ترجمه فرزین رضایی (1395). تهران: نشر ارجمند.
شمس‌الدینی‌لری، س؛ دوکانه‌ای‌فرد، ف و شفیع‌آبادی، ع (1396). پیش‌بینی اختلالات عاطفی- رفتاری دانش‌آموزان پسر 8-12 سال بر اساس مهارت‌های اجتماعی و اضطراب مادران. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 18(2)، 43-35.
صرامی، ن؛ یزدخواستی، ف و عریضی‌سامانی، ح (1396). اثربخشی سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل بر تنظیم هیجانی و عملکرد اجتماعی انطباقی دختران نوجوان بدسرپرست، 9(4)، 94-83.
طلایی‌نژاد، ن؛ قنبری، س؛ مظاهری، م و عسگری، ع (1395). ویژگی‌های مقدماتی مقیاس اضطراب جدایی (فرم والدین). روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 12(47)، 235-225.
غلامی، ف؛ رنجبر، م؛ کریمیان‌پور، غ و دولتی، ح. (1394). اثر‌بخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان بر سازگاری نوجوانان. کنفرانس ملی روان‌شناسی علوم تربیتی و اجتماعی، 7-1.
قزلسفلو، م و همتی‌پویا (1397). اثربخشی آموزش نظم‌بخشی هیجانی بر سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی پسرهای 10 تا 14 سال دچار اختلال سلوک. فصلنامه علمی- پژوهشی روان‌شناسی کاربردی، 12(2)، 202-183.
کاظمی، ا؛ پیمان، ع؛ کاظمی رضایی و صالحی، ا. (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیکی بر کاهش اضطراب و خشم دانش‌آموزان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، 25(4)، 465-451.
گل­ پور، ر و ترخان، م. (1396). نقش تعدیلی افسردگی و اهمال‌کاری در تأثیر خوددلسوزی بر عملکرد اجتماعی- انطباقی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 18(2)، 101-92.
لطفی، م؛ امینی، ا و شیاسی، ی (1399). اثربخشی گروه‌درمانی آموزش تنظیم هیجان بر علائم اضطراب و افسردگی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 30(184)، 60-50.
مشهدی، ع؛ سلطانی‌شال، ر؛ میردورقی، ف و بهرامی، ب. (1391). ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 6(1)، 87-70.
مؤمنی، ف. (1395). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر افسردگی، اضطراب و مشکلات تنظیم هیجانی دختران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی ساکن در خوابگاه‌های دانشجویی. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 14(1)، 71-64.
میرصادقی، س؛ سهرابی، ف؛ اسکندری، ح؛ برجعلی، ا و فرخی، ن (1397). مقایسه سبک‌های فرزندپروری و کیفیت روابط موضوعی مادران کودکان با اختلال اضطراب جدایی و مادران کودکان عادی. فصلنامه روان‌شناسی افراد استثنایی، 8(29)، 212-201.
References
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
Bassi, G., Mancinelli, E., Di Riso, D., Lis, A., & Salcuni, S. (2021). Separation anxiety in a community sample of Italian emerging adults and its relationship with dimensions of borderline personality. Research in Psychotherapy: Psychopathology, Process, and Outcome24(1),22-30.
Byramy, M., Hashemy, T., & Ashory, M. (2017). Effectiveness of Emotional Regulation Training on Students Social Adaptation and Interpersonal Sensitivity. Quarterly Social Psychology Research7(27), 1-14.
Dehaghian, V., Atefeh Vahid, M., & Asgharnejad farid, A. (2014). The effectiveness of life skills training on reducing anxiety and depression in people with physical disabilities. Exceptional Psychology Quarterly, 3 (13), 1-22.
Dehghani, Y., Hekmatian Fard, S., & Kamran, L. (2019). Effectiveness of Emotional Regulation Training in improving adaptability and social adequacy of students with learning disabilities. Quarterly of Applied Psychology, 13 (2): 229-250.
Eres, R., Lim, M. H., Lanham, S., Jillard, C., & Bates, G. (2021). Loneliness and emotion regulation: Implications of having social anxiety disorder. Australian Journal of Psychology73(1), 46-56.
Garcia, I., & O’Neil, J. (2021). Anxiety in adolescents. The Journal for Nurse Practitioners17(1), 49-53.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire. European Journal of Psychological Assessment23(3), 141-149.
Ghezelsfloo, M., & Hemmatipouya, S. (2018). The effectiveness of emotional regulation training on emotional, social and educational adjustment of boys aged 10 to 14 years with conduct disorder. Journal of Applied Psychology, 12 (2), 202-183.
Gholami, F., Karimian Poor, G., & Dolati, H. (2015). The effectiveness of group emotion regulation training on adolescent adjustment. National Conference on Psychology of Educational and Social Sciences,1-7.
Golpoor, R., & Tarkhan, M. (2018). The moderating role of depression and procrastination in the effects of self-compassion on adaptive social functioning in high school students. Knowledge & Research in Applied Psychology18(4), 92-101.
Graczyk, P. A., & Connolly, S. D. (2008). Anxiety disorders in childhood. In T.Gullotta (Ed.), Handbook of child behavioral issues: Evidence-based approaches (pp. 215-238).New York: Taylor and Francis, Publishers.
Gross, J. J. (1998). Antecedent-and response-focused emotion regulation: divergent consequences for experience, expression, and physiology. Journal of personality and social psychology74(1), 224.
Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology39(3), 281-291.
Hajebi, A., Motevalian, A., Amin‐Esmaeili, M., Rahimi‐Movaghar, A., Sharifi, V., Hoseini, L., & Mojtabai, R. (2018). Adaptation and validation of short scales for assessment of psychological distress in Iran: The Persian K10 and K6. International journal of methods in psychiatric research, 27(3), 1-9.
Hayward, J. I. (2018). A Latent Profile Analysis of Baseline Difficulties in Emotion Regulation and Experiential Avoidance on Depression and Anxiety in a Psychiatric Inpatient Sample: A Person Centered Approach (Doctoral dissertation, University of Toledo),132p.
Hoffman, N., Sterkenburg, P. S., & Van Rensburg, E. (2019). The effect of technology assisted therapy for intellectually and visually impaired adults suffering from separation anxiety: Conquering the fear. Assistive Technology, 31(2), 98-105.
Hwang, J. (2006). A processing model of emotion regulation: Insights from the attachment system.116p.
Ivarsson, T. (2006). Normative data for the Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC) in Swedish adolescents. Nordic Journal Psychiatry, 60(2): 107-113.
Karami, R., Sharifi, T., Nikkhah, M., & Ghazanfari, A. (2019). Effectiveness of Emotion Regulation Training Based on Grass Model on Reducing Rumination and Social Anxiety in Female Students with 60-Day Follow-up. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 7(1), 1-9.
Karataş, S., Crocetti, E., Schwartz, S. J., & Rubini, M. (2021). Psychological and social adjustment in refugee adolescents: The role of parents’ and adolescents’ friendships. New Directions for Child and Adolescent Development2021(176), 123-139.
Kazemi, A., Peyman, A., Kazemie Rezaei, S. V., & Salehi, A. (2020). Emotion Regulation Training Based on Dialectical Behavior Therapy Effectiveness on Reducing Students' Anxiety and Anger. Armaghane danesh25(4), 451-465.
Khodabakhshi-koolaee, A., Falsafinejad, M. R., & Rezaei, S. (2018). Effectiveness puppet play therapy on adaptive behavior and social skills in boy children with intellectual disability. Caspian Journal of Pediatrics4(1), 271-277.
Kuftyak, E. (2018). Adaptive behaviour as a factor of psychological health. In SHS Web of Conferences (Vol. 40, p. 03008). EDP Sciences.
Lent, R. W., & Brown, S. D. (2013). Social cognitive model of career self-management: Toward a unifying view of adaptive career behavior across the life span. Journal of counseling psychology60(4), 557.
Lotfi, M., Amini, A., & Shiasi, Y. (2014). The effectiveness of group therapy on emotion regulation training on symptoms of anxiety and depression. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 30 (184), 60-50.
Lücke, J., Sabihi, M., Zhang, T., Bauditz, L. F., Shiri, A. M., Giannou, A. D., & Huber, S. (2021, April). The good and the bad about separation anxiety: roles of IL-22 and IL-22BP in liver pathologies. In Seminars in Immunopathology (pp. 1-17). Springer Berlin Heidelberg.
Mashhadi, A., Soltani, S. R., Mirdoraghi, F., & Bahrami, B. (2012). Psychometric properties of the multidimensional anxiety scale for Iranian children, 6(1), 70-87.
Milrod, B., Keefe, J. R., Choo, T. H., Arnon, S., Such, S., Lowell, A., ... & Markowitz, J. C. (2020). Separation anxiety in PTSD: A pilot study of mechanisms in patients undergoing IPT. Depression and anxiety37(4), 386-395.
Mirsadeghi, S., Sohrabi, F., Eskandari, H., Borjali, A., & Farokhi, N. (2018). Comparison of parenting styles and the quality of thematic relationships between mothers of children with separation anxiety disorder and mothers of normal children. Quarterly Journal of Psychology of Exceptional People, 8 (29), 201-212.
Momeni, F. (2016). Effectiveness of Emotion Regulation Training on Depression, Anxiety, and Emotional Dysregulation in Female University Students Living in Dormitories, 14(1), 64-71
Mousavi, R., Moradi, A. R., Farzad, V., Mahdavi Harsini, S. E., Spence, S., & Navabinejad, S. (2007). Psychometric properties of the Spence children's anxiety scale with an Iranian sample. International Journal of Psychology, 1(1),17-26.
Nangle, D. W., Hansen, D. J., Erdley, C. A., & Norton, P. J. (Eds.). (2009). Practitioner's guide to empirically based measures of social skills. Springer Science & Business Media.
Orenes, A., García-Fernández, J. M., & Méndez, X. (2019). Separation Anxiety Assessment Scale—Parent Version: Spanish Validation (SAAS-P: Spanish Validation). Child Psychiatry & Human Development50(5), 826-834.
Parsi, S. (2020). Gross emotion regulation training based on academic self-concept and social well-being of high school students. Quarterly Journal of New Ideas, 5 (9), 11-1.
Perry, N. B., Donzella, B., Parenteau, A. M., Desjardins, C., & Gunnar, M. R. (2019). Emotion regulation and cortisol reactivity during a social evaluative stressor: A study of post‐institutionalized youth. Developmental psychobiology61(4), 557-572.
Pirzadi, H. (2018). Separation Anxiety Disorder: Characteristics, Etiology, and Treatment Strategies. Exceptional Education, 18 (4), 33-39.
Posavac, S. S., & Posavac, H. D. (2020). Adult separation anxiety disorder symptomology as a risk factor for thin-ideal internalization: The role of self-concept clarity. Psychological reports123(3), 674-686.
Price, J. A., Morris, Z. A., & Costello, S. (2018). The application of adaptive behaviour models: a systematic review. Behavioral Sciences8(1), 11.
Renna, M. E., Fresco, D. M., & Mennin, D. S. (2020). Emotion Regulation Therapy and Its Potential Role in the Treatment of Chronic Stress-Related Pathology Across Disorders. Chronic Stress4,1-10.
 Rezaiepour, F., Jabarifar, T., & Barzgar Befrooi, K. (2019). Comparative study of attachment dimensions, fear of negative evaluation, social and academic adjustment based on academic achievement in students with visual impairment. Quarterly Journal of Psychology of Exceptional People, 9 (35), 215-232.
Sackl-Pammer, P., Jahn, R., Özlü-Erkilic, Z., Pollak, E., Ohmann, S., Schwarzenberg, J., ... & Akkaya-Kalayci, T. (2019). Social anxiety disorder and emotion regulation problems in adolescents. Child and adolescent psychiatry and mental health13(1), 1-12.
Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2015). Kaplan & Sadock's Psychiatry with the pyramid logo tradcmark of Lippincott Williams & Wilkins.
Sarrami, N., & Yazdkhasti, F. (2018). The effectiveness of psychodrama with transactionalanalysiscontent on emotion regulation and social-adaptive functions in femaleadolescent with bad parenting. Journal of Clinical Psychology9(4), 83-94.
Schiele, M. A., Bandelow, B., Baldwin, D. S., Pini, S., & Domschke, K. (2020). A neurobiological framework of separation anxiety and related phenotypes. European Neuropsychopharmacology33, 45-57.
Schneider, R. L., Arch, J. J., Landy, L. N., & Hankin, B. L. (2018). The longitudinal effect of emotion regulation strategies on anxiety levels in children and adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology47(6), 978-991.
Shamsedini Lori, S., Dokanehi Fard, F., & Shafiabadi, A. (2018). The prediction of emotional-behavioral disorders student aged 8 to 12 years based on social skills and anxiety of mothers. Knowledge & Research in Applied Psychology18(4), 35-43.
Sloan, E., Hall, K., Moulding, R., Bryce, S., Mildred, H., & Staiger, P. K. (2017). Emotion regulation as a transdiagnostic treatment construct across anxiety, depression, substance, eating and borderline personality disorders: A systematic review. Clinical psychology review57, 141-163.
Sparrow, S. S., Cicchetti, D. V., & Balla, D. A. (2005). Vineland Adaptive Behavior Scales: Survey forms manual (2nd Ed.). Minneapolis, MN: NCS Pearson, Inc.
Taghavi, S. M. R. (2005). The normalization of revised children's manifest anxiety scale (RCMAS) for Students in Shiraz.
Talaienejad, N., Ghanbari, S., Mazaheri, M. A., & Asgari, A. (2016). Preliminary Properties of Sepration Anxiety Assessment Scale (Parent Version), 12(47),225-235.
Tarazi, Z., Khademi Ashkezari, M., & Akhavan Tafti, M. (2018). effectiveness of attributional retraining program, emotion regulation and social-cognitive problem solving on Improvement of social adjustment in Students with Learning Disabilities. Psychology of Exceptional Individuals8(30), 73-111.
Tice, A. M. (2019). Adapting an Exposure and Response Prevention Manual To Treat Youth Obsessive-Compulsive Disorder and Comorbid Anxiety Disorder: The Case of "Daniel". Pragmatic Case Studies in Psychotherapy, 15(1), 1-74.
Tyra, A. T., Griffin, S. M., Fergus, T. A., & Ginty, A. T. (2021). Individual differences in emotion regulation prospectively predict early COVID-19 related acute stress. Journal of Anxiety Disorders81, 102411.
Zooashkiyani, Y., & Mojtabaie, M. (2019). The Eff
ectiveness of CPRT Therapy Method in Decreasing Symptoms of Separation Anxiety Disorder in Children of Divorce. Research in Clinical Psychology and Counseling9(1), 107-114.