نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اصفهان، ایران.
2 دانشیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه اصفهان، اصفهان.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش درک روابط فضایی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضیانجام شد. روش پژوهش، آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان پایه سوم ابتدایی با ناتوانی یادگیری ریاضی شهر اصفهان در سال تحصیلی91-1390 بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 دانشآموز به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس هوش کودکان وکسلر4، آزمون تشخیص حساب نارسایی،و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. از میان دانشآموزان پسری که بر اساس این ابزارها دارای ناتوانی یادگیری ریاضی تشخیص داده شدند، 30 نفر به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند. دادههای به دست آمده با تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که که بین گروهها تفاوت معناداری وجود دارد (0001/0>P). بدین ترتیب متغیر مستقل تفاوت معناداری در گروه آزمایش ایجاد کرده، و توانسته به بهبود عملکرد تحصیلی ریاضی کودکان پسر با ناتوانی یادگیری ریاضی در دوره دبستان در مرحله پسآزمون بینجامد. بنابراین پیشنهاد میشود که از آموزش درک روابط فضایی در آموختن ریاضی به دانشآموزان استفاده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Spatial Relations Perception Training on the Mathematics Performance of Boy Students with Math Learning Disability
نویسندگان [English]
- moslem asliazad 1
- ahmad abedi 2
- ahmad iarmohammadian 2
چکیده [English]
The present study was to investigate the effectiveness of spatial relations perception training on the mathematics performance of boy students with math learning disability. The research method was experimental with pretest-posttest control group design. The statistical population of the study included elementary students in grade three with mathematics learning disability in the city of Isfahan in year 2011-12. In order to do the study 30 students were selected through cluster random sampling method. The applied instruments included WexlerIntelligence Scale for Children4, dyscalculia diagnosis test, math academic performance test. 30 students were randomly selected and they were put into experimental and control groups among the boy students who had been diagnosed to have math learning disability. The data were analyzed through Covariance method. The results showed that there was a significant difference between groups (P<0.0001). Therefore, the independent variable had made a significant difference in the experimental group and it leaded to the improvement of math academicperformance in male children with math learning disability in elementary school. It is suggested to apply spatial relations perception training in teaching mathematics to students.
کلیدواژهها [English]
- mathematics learning disability
- Spatial Relation Comprehension Training
- Mathematical Function