نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 کارشناس ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور ،تهران ،ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبرد های شناختی بر اصلاح مشکلات بیان نوشتاری دانش آموزان نابینای مقطع ابتدایی انجام شد. این پژوهش یک مطالعه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموز نابینا دوره دوم مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی1402-1401 در نظر گرفته شد که 31 نفر بودند. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 20 نفر دانش آموز نابینای کلاس پنجم و ششم به عنوان نمونه انتخاب و با انتساب تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل 10 نفری جایگزین شدند. آموزش راهبردهای شناختی در 40 جلسه 45 دقیقه ای و در پنج مرحله برای گروه آزمایش اجرامورد پیگیری قرار گرفت . در این پژوهش از پرسشنامه بیان نوشتاری آدم زاده (1386) مبتنی بر برنامه جلسات آموزشی اقتباس شده از انگلرت (1990) استفاده شد. داده ها با روش تحلیل کوریانس چند متغیری با به کارگیری نرم افزار spss 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که گروه آزمایش و کنترل در بیان نوشتاری تفاوت معناداری داشتند )01/0P< ( و آموزش برنامه (power ) اثر مثبت و معنا داری داشته است. بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که آموزش راهبرد های شناختی بر اصلاح مشکلات بیان نوشتاری دانش آموزان نابینا اثر دارد و می تواند به عنوان یک روش کارآمد در اصلاح مشکلات بیان نوشتاری دانش آموزان نابینا مفید و مؤثر باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Teaching Cognitive Strategies to Correct Written Expression Problems Blind Students
نویسندگان [English]
- nafiseh rafiei 1
- Marzieh Beygi Habib Abadi 2
1 Assistant Professor, Department of educational sciences &amp; Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Master's degree in Educational Psychology, Department of Educational Sciences & psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of teaching cognitive strategies on correcting the problems of written expression of blind elementary school students. This research was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all blind students of the second year of elementary school in Isfahan city in the academic year of 2023- 2024, which were 31 people. Using available sampling method, 20 blind students of fifth and sixth grade were selected as samples and replaced by random assignment in two experimental and control groups of 10 people. Cognitive strategies training was conducted in 40 sessions of 45 minutes and in five stages for the experimental group. In this research, the written expression questionnaire of Adamzadeh (2016) based on the program of educational sessions adapted from Englert (1990) was used. The data were analyzed by multivariate correlation analysis using spss 23 software. The results showed that the experimental and control groups had a significant difference in written expression (P<0.01) and the training program (power) had a positive and significant effect. Therefore, it can be concluded that the training of cognitive strategies improves the problems of written expression. Blind students has an effect and can be useful and effective as an efficient method in correcting the problems of written expression of blind students.
کلیدواژهها [English]
- teaching cognitive strategies
- blind students
- problems of written expression