نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص،. دانشگاه اصفهان

2 گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه اصفهان

3 گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22054/jpe.2025.82505.2760

چکیده

پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش کارایی والدین بر استرس والدگری و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مهاجر با اختلال یاد گیری خاص در شهر اصفهان انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. برای این منظور از میان دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی ساکن اصفهان و والدین آن‌ها که در سال تحصیلی 1403- 1402 در مدارس دوره ابتدایی و در پایه‌های تحصیلی سوم تا ششم در حال تحصیل بودند به روش نمونه گیری چند مرحله ای و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش تعداد 30 نفر انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) وکنترل (15 نفر) قرار گرفتند. والدین گروه آزمایش به مدت دو ماه و طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش برنامه کارایی قرار گرفتند،گروه گواه در این مدت هیچ گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از ابزارهای معتبر و استاندارد شامل پرسشنامه استرس والدگری آبدین (1990)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی‌زاده و حسین‌چاری (1391)، و ماتریس‌های پیش‌رونده ریون استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای استرس والدگری و سرزندگی تحصیلی در مرحله پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد، به طور خلاصه می‌توان نتیجه گرفت که آموزش کارایی والدین درکاهش استرس والدگری والدین و بهبود سرزندگی تحصیلی دانش آموزان مؤثر بوده است و استفاده از آن به درمانگران، مربیان، روانشناسان و مشاوران توصیه می‌ شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of parental efficacy training on Parenting Stress and Academic Buoyancy of Migrant Students with Specific Learning Disabilities

نویسندگان [English]

  • Abdulqahir Hamed 1
  • Salar Faramarzi 2
  • Ahmad Abedi 3

1 Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran

2 Department of Education and Psychology of Children with Special needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan

3 Department of Psychology and Educational of children with special needs, faculty of Education and Psychology, University of Isfahan,Isfahan,Iran

چکیده [English]

The study aimed to investigate the effectiveness of parenting effectiveness training on parenting stress and academic vitality of Afghan immigrant students with specific learning disabilities living in Isfahan.

The research utilized a quasi-experimental method with a pre-test and post-test design, including a control group. For this purpose, 30 Afghan students living in Isfahan and their parents who were studying in the second year of primary school and in grades four to six in the academic year 2023-2024 were selected using a multi-stage sampling method and according to the criteria for entering the study and were randomly assigned to two experimental groups (15 people) and control (15 people). Parents in the experimental group underwent performance program training for two months, in eight 90-minute sessions. The control group did not receive any intervention during this period. To collect data, valid and standard instruments were used, including the Abdin Parenting Stress Questionnaire (1990), the Dehghanizadeh and Hosseinchari Academic Vitality Questionnaire (2012), and Raven's Progressive Matrices. The data were examined and analyzed using the analysis of covariance statistical method.The results showed that there was a significant difference between the performance of the two experimental and control groups in the variables of parenting stress and academic vitality in the post-test phase.In summary, it can be concluded that parenting effectiveness training was effective in reducing parenting stress and improving students' academic vitality, and its use is recommended to therapists, educators, psychologists, and counselors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parental Effectiveness
  • Parenting Stress
  • Academic Buoyancy
  • Students
  • Specific Learning Disabilities.Afghan migrants