نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استادیار گروه علوم تربیی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

10.22054/jpe.2025.83311.2772

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هیجان‌های منفی، باورهای فراشناختی و خودمراقبتی والدین دارای فرزندان با ناتوانی‌های ذهنی در شهر کرمان انجام شد. این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی والدین دارای فرزند ناتوان ذهنی در شهر کرمان در سال تحصیلی 1402- 1403 بودند که از بین آنان نمونه‌ای به حجم 160 نفر (پدر یا مادر) به صورت در دسترس انتخاب شدند. جهت گرداوری داده‌ها از پرسشنامه هیجانات منفی (برگرفته از پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی پاناس)، پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز (1997) و پرسشنامه خودمراقبتی سازمان بهداشت جهانی (2016) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری شده در دو سطح توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار و...) و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون همزمان و گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد هیجانات منفی با باورهای فراشناختی، رابطه مثبت و معنادار و با خودمراقبتی، رابطه منفی و معنادار دارند. همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین باورهای فراشناختی و خودمراقبتی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که هیجانات منفی و باورهای فراشناختی به صورت منفی و معنادار قادر به پیش‌بینی خودمراقبتی در والدین دارای کودک ناتوان ذهنی می‌باشند. بنابراین می‌توان با کاهش هیجانات منفی و همچنین با استفاده از درمان‌های فراشناختی مناسب، خودمراقبتی را در والدین دارای کودک ناتوان ذهنی افزایش داد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigate the Relationship between Negative Emotions, Metacognitive Beliefs and Self-Care of Parents with Children with Mental Disabilities

نویسندگان [English]

  • akbar jadidi mohammadabadi 1
  • Fariba Dortaj 2
  • Azita Salajegheh 3

1 Assistant Professor, Education Sciences, Payame Noor University, tehran, iran

2 Assistant Professor, Department of Education Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Education Sciences, Payame Noor University, tehran, iran.

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between negative emotions, metacognitive beliefs and self-care of parents with children with mental disabilities in Kermanin the academic year 2023-2024. This research was descriptive and correlational. The study population included all parents with mentally retarded children in Kerman that among them, a sample of 160 people (parents) were selected by Available. The negative emotions questionnaire (taken from Panas positive and negative emotion questionnaire), Wells Metacognitive Beliefs Questionnaire (1997) and World Health Organization Self-Care Questionnaire (2016) were used to collect data. Collected data were analyzed at two levels of descriptive (frequency, mean, standard deviation, etc.) and inferential (Pearson correlation, simultaneous regression and stepwise) using SPSS software. Findings showed that negative emotions have a positive and significant relationship with metacognitive beliefs and a negative and significant relationship with self-care. Also, the results of Pearson correlation showed that there is a significant negative relationship between metacognitive beliefs and self-care. The results of stepwise regression also showed that negative emotions and metacognitive beliefs are negatively and significantly able to predict self-care in parents with mentally retarded children. Therefore, it is possible to increase self-care in parents with mentally retarded children by reducing negative emotions and also by using appropriate metacognitive therapies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Negative Emotions
  • Metacognitive Beliefs
  • Self-Care
  • Parents with Mentally Retarded Children