نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،

2 دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان بانیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22054/jpe.2025.85937.2825

چکیده

تأخیر در رشد مغزی در دوره تحول، به شدت توانایی‌های تحصیلی، اجتماعی، هیجانی و رفتاری افراد دارای ناتوانی هوشی را محدود می‌کند. در سالهای اخیر تئوری پلی واگال به عنوان یک مبنای قوی برای رویارویی با بسیاری از مشکلات روانشناختی مطرح شده است.لذا هدف پژوهش حاضر اثربخشی درمان مبتنی بر تئوری پلی واگال بر مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش آموزان دارای ناتوانی هوشی تحولی بود. این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی شامل پیش‌آزمون، پس‌آزمون بود. روش نمونه‌گیری به-صورت در دسترس بود که 30 نفر از دانش آموزان دارای ناتوانی هوشی تحولی انتخاب شده و در دوگروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش در10جلسه 90 دقیقه‌ای (هفتهای دو جلسه) تحت مداخله قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس درجه بندی مهارتهای اجتماعی به منظور ارزیابی مهارت‌های اجتماعی و مشکلات رفتاری گرشام و الیوت1990 بود. تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس در نرم-افزار Spss انجام گرفت. نتایج حاکی از آن بود که بسته درمانی مبتنی بر تئوری پلی واگال بسته درمانی به‌طور معناداری باعث افزایش مهارت های اجتماعی( F=19/94وp=0/001) و کاهش مشکلات رفتاری( 99992=P و F=16/43) تأثیر مثبت و معناداری در سطح سطح خطای 05/0 داشت. طبق یافته‌های این مطالعه، درمان مبتنی بر تئوری پلی واگال بر مهارت های اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش آموزان دارای ناتوانی هوشی تحولی تأثیر معناداری داشته است.این یافته ها دستاوردهای مثبتی برای کودکان با نیاز خاص به همراه دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Polyvagal Theory-Based Therapy on Social Skills and Behavioral Problems in Students with Developmental Intellectual Disabilities

نویسندگان [English]

  • Zahra Abbasi Kerdabadi 1
  • Amir Ghamarani 2

1 Ph.D. Student, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, Isfahan, Iran.

چکیده [English]

Developmental delays in brain growth significantly limit the academic, social, emotional, and behavioral abilities of individuals with intellectual disabilities. In recent years, Polyvagal Theory has emerged as a robust framework for addressing various psychological challenges. Therefore, the aim of this study was to investigate the effectiveness of Polyvagal Theory-based therapy on social skills and behavioral problems in students with developmental intellectual disabilities. This quasi-experimental research employed a pre-test, post-test design with a control group. A convenience sampling method was used to select 30 students with developmental intellectual disabilities, who were then assigned to either the experimental or control group. The experimental group underwent 10 sessions of 90-minute interventions (two sessions per week). The research tools included the Social Skills Rating Scale (SSRS) by Gresham and Elliott (1990) to assess social skills and behavioral problems. Data were analyzed using analysis of covariance (ANCOVA) in SPSS software. The results indicated that the Polyvagal Theory-based intervention package significantly improved social skills (F = 19.94, p = 0.001) and reduced behavioral problems (F = 16.43, p = 0.001) at a significance level of 0.05. According to the findings of this study, Polyvagal Theory-based therapy had a significant impact on enhancing social skills and reducing behavioral problems in students with developmental intellectual disabilities. These findings offer positive outcomes for children with special needs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Polyvagal Theory
  • Developmental Intellectual Disability
  • Social Skills
  • Behavioral Problems