اشتراوس، ا؛ و کوربین، ج. (1391). مبانی پژوهش کیفی؛ فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمه ابراهیم افشار (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1990)، تهران: نشر نی.
افشاری، ر. (1383). بررسی رابطه راهبردهای مقابلهای در والدین مبتلا به اختلالات فراگیر تحولی و والدین کودکان عادی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی
آرانی، ز؛ خاری آرانی، م؛ حاج باقری، ع؛ و علیاکبرزاده آرانی، ف. (1392). «سازگاری اجتماعی و مادران کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر». فصلنامه علمی- پژوهش در سلامت روانشناختی، 7، 2، 65-56.
آقابابایی، س؛ استکی آزاد، ن؛ و عابدی، ا. (1392). «مقایسه شیوههای مقابله با فشار روانی مادران کودکان عقبمانده ذهنی، فلج مغزی و عادی». مجله علمی- پژوهشی پژوهشهای علوم شناختی و رفتاری، 3، 1 (پیاپی 4)، 69-80.
حریری، ن. (1385). اصول و روشهای پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی. واحد علوم و تحقیقات.
خیاطزاده ماهانی، م. (1388). «بررسی مقایسهای کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی، عقبماندگی ذهنی و مادران کودکان سالم». دانشور پزشکی، 16(83)، 58- 49.
شهریاری، ظ؛ میری، م؛ شریفزاده، غ؛ دستجردی، ر؛ و مولوی، م. (1391). «تأثیر آموزش آرامسازی بر تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر کمتوان ذهنی آموزش پذیر». فصلنامه علمی مراقبتهای نوین، 9، 4، 284-279.
عاقبتی، ا؛ حکیم شوشتری، م؛ و غرایی، ب. (1392). اثربخشی رابطه والد- کودک بر رضایت از برنامه فرزندپروری مثبت در درمان کودکان مبتلا به کمتوانی ذهنی. کنگره بینالمللی روانپزشکی کودک و نوجوان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کنگره 6 (11085)، 11-10.
کرین، و. (1392). پیشگامان روانشناسی رشد. ترجمه فربد فدایی (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1943). تهران: اطلاعات
کیمیایی، س؛ مهرابی بشرآبادی، ح؛ و میرزایی، ز. (1389). «مقایسه وضعیت سلامت روان پدران و مادران کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر شهر مشهد». مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11، 1، 278-261.
محمدخان کرمانشاهی، س؛ ونکی، ز؛ احمدی، ف؛ آزادفلاح، پ؛ و کاظم نژاد، ا. (1385). «تجربیات مادران از داشتن کودک عقبمانده ذهنی». توانبخشی، 7(3)، 33- 26.
مرادپور، ج؛ میری، م؛ علیآبادی، س؛ و پورصادق، ع. (1392). اثربخشی آموزش مهارتهای خودآگاهی و ابراز وجود بر سازگاری و عزتنفس مادران دارای کودک کمتوان ذهنی. فصلنامه علمی مراقبتهای نوین، 10، 1، 54-43.
Akmese, P. P., Kayhan, N., & Mutlu, A. (2011). "Investigation of depression levels of mothers with physically handicapped children". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2162-2164.
Albuquerque, C., Beja, F., Martins, R., Bica, I., & Andrade, A. (2015). "Quality of life perception in mentally handicapped adolescents". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 268-275.
Azeem, M. W., Dogar, I. A., Shah, S., Cheema, M. A., Asmat, A., Akbar, M., & Haider, I. I. (2013). "Anxiety and depression among parents of children with intellectual disability in Pakistan". Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 22(4), 290.
Bayat, M., Salehi, M., Bozorgnezhad, A., & Asghari, A. (2011). "The comparison of psychological problems between parents of intellectual disabilities children and parents of normal children". World Applied Sciences Journal, 12(4), 471- 475.
Bertule, D., & Vetra, A. (2014). "The family needs of parents of preschool children with cerebral palsy: The impact of child's gross motor and communications functions". Medicina, 50(6), 323-328.
Glasser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Adline De Gruyter. New York.
Gogoi, R. R., Kumar, R., & Deuri, S. P. (2017). "Anxiety, depression, and quality of life in mothers of children with intellectual disability". Open Journal of Psychiatry & Allied Sciences, 8(1), 71-75.
Gupta, R. K., & Kaur, H. (2010). "Stress among parents of children with intellectual disability". Asia Pacific Disability Rehabilitation Journal, 21(2), 118-126.
Hallahan, D.P., Kauffman, J.M. & Pullen, P.C. (2015). Exceptional learners: an introduction to special education, 13th Ed. Published by Pearson Education.
Harris, J. C. (2013). "New terminology for mental retardation in DSM-5 and ICD-11". Current opinion in psychiatry, 26(3), 260-262.
Hastings, R. P. (2003). "Child behavior problems and partner mental health as correlates of stress in mothers and fathers of children with autism". Journal of Intellectual Disability Research, 47(4‐5), 231-237.
Hayes, S. A., & Watson, S. L. (2013). "The impact of parenting stress: A meta-analysis of studies comparing the experience of parenting stress in parents of children with and without autism spectrum disorder". Journal of autism and developmental disorders, 43(3), 629-642.
Jenaabadi, H. (2013). "Comparison of social-psychological interaction between parent of mentally-retarded children and parents of normal children". Journal of Education and Instructional Studies in the World, 3)3(, 34-39.
Kavanagh, D. J. (2013). Schizophrenia: An overview and practical handbook. Springer.
Kazmi, S. F., Praveen, S., Karamat, S., & Khan, A. M. (2014). "Depression and quality of life of parents of disabled children". Ann. Pak. Inst. Med. Sci, 10(3), 125-127.
Koydemir, S., & Tosun, Ü. (2009). "Impact of autistic children on the lives of mothers". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2534-2540.
McConkey, R., Truesdale-Kennedy, M., Chang, M. Y., Jarrah, S., & Shukri, R. (2008). "The impact on mothers of bringing up a child with intellectual disabilities: A cross-cultural study". International Journal of Nursing Studies, 45(1), 65-74.
Miltiades, P., & Pruchno, R. (2006). "The effect of religious coping on caregiving appraisals of mothers of adults with developmental disabilities". The Gerontologist, 42, 82-91.
National Information Center for Children and Youth with Disabilities (NICHCY). (2001).
Mental retardation fact sheet #8.
http://www.nichcy.org.
Nemati, Sh., Afrooz, Gh. A., Ghobari-Bonab, B., Beh-Pajooh, A. (2016). "The Relationship between the components of Forgiveness with Marital Satisfaction in Mothers of Children with Intellectual and Developmental Disabilities". Applied Psychological Research Quarterly, 7(3), 103-1 8.
Pisula, E., & Kossakowska, Z. (2010). "Sense of coherence and coping with stress among mothers and fathers of children with autism". Journal of autism and developmental disorders, 40(12), 1485-1494.
Plant, K. M., & Sanders, M. R. (2007). "Predictors of care‐giver stress in families of preschool‐aged children with developmental disabilities". Journal of Intellectual Disability Research, 51(2), 109-124.
Shaver, P. R., & Mikulincer, M. (2002). "Attachment-related psychodynamics". Attachment and Human Development, 4, 133–161.
Strauss, A. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Second Edition; Thousand Oaks, CA: Sage.
Turnball, K. & Jackson, I. (2004). How a deaf child affects family life? Available at: www.hands and voices.