نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه اصفهان
2 دانشجوی کارشناسی ارشد
3 کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
چکیده
چکیده :
آسیبدیدگیهای جسمی- حرکتی بهعنوان یک آسیب که یک یا بیش از یکی از فعالیتهای عمدهی زندگی فرد را محدود میکند، تعریفشده است، این نوع آسیبدیدگیها مانع بروز کارآمد تواناییهای بدنی یا روانی در فرد میشوند. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان آسیبدیده جسمی- حرکتی بود. روش بررسی به این صورت بود که نمونهای آماری مشتمل بر 200 نفر از دانشآموزان با اختلال جسمی– حرکتی که به شیوهی نمونه در دسترس انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پرسشنامههای ابعاد هویت (AIQ-IV)(چیک، اسمیت و تروپ، 2003)، بهزیستی روانشناختی (کارول ریف،1980) و مقیاس نیازهای بنیادی روانشناختی (گاردیا، دسی و ریان، 2000) استفاده شد. دادهها با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیهوتحلیل شدند. تحلیل دادهها نشان داد که هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی می تواند بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با آسیبدیدگی جسمی – حرکتی را پیشبینی کند (001/0P<)، (005/0P<). در آخر میتوان نتیجه گرفت که مؤلفههای هویت، نیازهای بنیادی روانشناختی و متغیرهای جمعیت شناختی عامل اثرگذاری در ایجاد بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با آسیبدیدگی جسمی– حرکتی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Identity Elements, Basic Psychological Needs and Demographic Variables in Predicting Psychological Well-being of Students with Physical and Motor Disabilities
نویسندگان [English]
- Ahmad Yarmohamadian 1
- majid akbari 2
- amir university 1
- sanayat moradi 3
1 Esfahan universituy
2 MA
3 esfahan university
چکیده [English]
Abstract
Introduction: Physical and motor disabilities have been defined as a trauma that limits one or more of individual’s main life activities which these disabilities prevent effective demonstration of individual’s physical or mental abilities. Thus the goal of the current research is investigating the role of identity, basic psychological needs and demographic variables in predicting psychological well-being of students with physical and motor disabilities. This means that a sample statistical methods, including 200 students with physical and motor disabilities that were chosen using available sample method. The Aspects of Identity Questionnaire IV (Cheek, J. M. Smith, S.M. & Tropp, L. R. 2003), Psychological Well-being (Carol Ryff, 1980), and Basic Psychological Needs Scale (La Guardia, Ryan, Couchman, & Deci, 2000) were used for collecting the data. The data was analyzed by Pearson correlation and Regression multicollinearity tests.
Data analysis showed that identity elements, basic psychological needs and demographic variables could predict psychological well-being of students with physical and motor disabilities. (p<0/0001،p<0/0005).
Discussion: Finally, we can conclude that the identity elements, basic psychological needs and demographic variables are elements that affect psychological well-being of students with physical and motor disabilities.
کلیدواژهها [English]
- Identity
- Basic psychological needs
- Psychological well-being
- physical and motor disabilities