نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه اصفهان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد

3 کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان

چکیده

چکیده :

آسیب‌دیدگی‌های جسمی- حرکتی به‌عنوان یک آسیب که یک یا بیش از یکی از فعالیت‌های عمده‌ی زندگی فرد را محدود می‌کند، تعریف‌شده است، این نوع آسیب‌دیدگی‌ها مانع بروز کارآمد توانایی‌های بدنی یا روانی در فرد می‌شوند. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش هویت، نیازهای بنیادی روان‌شناختی و متغیرهای جمعیت شناختی در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان آسیب‌دیده جسمی- حرکتی بود. روش بررسی به این صورت بود که نمونه‌ای آماری مشتمل بر 200 نفر از دانش‌آموزان با اختلال جسمی– حرکتی که به شیوه‌ی نمونه در دسترس انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس پرسشنامه‌های ابعاد هویت (AIQ-IV)(چیک، اسمیت و تروپ، 2003)، بهزیستی روان‌شناختی (کارول ریف،1980) و مقیاس نیازهای بنیادی روان‌شناختی (گاردیا، دسی و ریان، 2000) استفاده شد. داده‌ها با آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه‌وتحلیل شدند. تحلیل داده‌ها نشان داد که هویت، نیازهای بنیادی روان‌شناختی و متغیرهای جمعیت شناختی می تواند بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان با آسیب‌دیدگی جسمی – حرکتی را پیش‌بینی کند (001/0P<)، (005/0P<). در آخر می‌توان نتیجه گرفت که مؤلفه‌های هویت، نیازهای بنیادی روان‌شناختی و متغیرهای جمعیت شناختی عامل اثرگذاری در ایجاد بهزیستی روان‌شناختی دانش‌آموزان با آسیب‌دیدگی جسمی– حرکتی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Identity Elements, Basic Psychological Needs and Demographic Variables in Predicting Psychological Well-being of Students with Physical and Motor Disabilities

نویسندگان [English]

  • Ahmad Yarmohamadian 1
  • majid akbari 2
  • amir university 1
  • sanayat moradi 3

1 Esfahan universituy

2 MA

3 esfahan university

چکیده [English]

Abstract

Introduction: Physical and motor disabilities have been defined as a trauma that limits one or more of individual’s main life activities which these disabilities prevent effective demonstration of individual’s physical or mental abilities. Thus the goal of the current research is investigating the role of identity, basic psychological needs and demographic variables in predicting psychological well-being of students with physical and motor disabilities. This means that a sample statistical methods, including 200 students with physical and motor disabilities that were chosen using available sample method. The Aspects of Identity Questionnaire IV (Cheek, J. M. Smith, S.M. & Tropp, L. R. 2003), Psychological Well-being (Carol Ryff, 1980), and Basic Psychological Needs Scale (La Guardia, Ryan, Couchman, & Deci, 2000) were used for collecting the data. The data was analyzed by Pearson correlation and Regression multicollinearity tests.
Data analysis showed that identity elements, basic psychological needs and demographic variables could predict psychological well-being of students with physical and motor disabilities. (p<0/0001،p<0/0005).
Discussion: Finally, we can conclude that the identity elements, basic psychological needs and demographic variables are elements that affect psychological well-being of students with physical and motor disabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Identity
  • Basic psychological needs
  • Psychological well-being
  • physical and motor disabilities
جوکار، ب؛ لطیفیان، م. (1384). رابطه بین جنبه‌های هویت و هدف گرایش در میان دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی شهر شیراز و یاسوج. مجله علوم اجتماعی و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، 49 (4)، 27-58.
ستاری، ب؛ امیدوار، خ؛ یعقوبی، و. (1384). رویکرد مقایسه با افراد ناتوان در خانواده‌هایشان. نوتوان، 6 (3)، 32-35.
سفیدی، ف؛ فرزاد، و. (1391). رواسازی آزمون بهزیستی روان‌شناختی ریف در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 16 (1)، 71-66.
فرامرزی، س؛ همایی، ر؛ ایزدی، ه. (1390). اثربخشی آموزش گروهی شناختی – رفتاری مهارت‌های زندگی بر سلامت رولنی زنان دارای همسر معلول. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، 11 (40)، 235-217.
قربانی، ع؛ محمدی آریا، ع؛ کوچکی عاشور، م. (1385). بررسی وضعیت سبک‌های هویت‌یابی و رابطه آن با سلامت عمومی و پایگاه اقتصادی – اجتماعی. مجله علمی- پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد، 7(2)، 172-153.
قربانی، ن. (1383). بازنگری در مبادی معنایی خودشناسی. معاونت پژوهشی دانشگاه تهران.
مرادی، ا؛ کلانتری، م؛ معتمدی، م.(1386). رابطه بین متغیرهای جمعیت شناختی و سلامت روانی معلولان جسمی شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 9(31)،83-10.
Brown RL, Turner RJ. (2012). Physical Disability and Depression. Journal of Aging Health, 22 (7), 977-1000.
Brown, K. W, Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in Psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84 (1), 822-848.
Carrasco R, Eser E, Hao Y, McPherson KM, Green A, KullmannL and THE WHOQOL-DIS Group. (2011). The Quality of Care and Support (QOCS) for people with disability scale: Development and psychometric properties. Research in Developmental Disabilities, 32 (3), 1212-1225.
Cheek, J. M. S. M. Smith & L. R. Tropp (2002). Relational identity orientation: a fourth scale for the AIQ". Paper presented at the meeting of the society for personality and social psychology. Savannah, GA.
Cheek, J. M. Tropp, L. R. and Chen, L. C. (1994). Identity orientations: Personal, social, and collective aspects of identity. Paper presented at the meeting of the American Psychological Association, Los.
Coatsworth, J. D. Palen, L. Sharp, E. H. & Ferrer-Wreder, L. (2006). Self- defining activities, expressive identity, and adolescent wellness. Applied Developmental Science, 10(3), 157–170.
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.
Deci, E. L. Ryan, R. M. Gagné, M. Leone, D. R. Usunov, J. & Kornazheva, B. P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former Eastern Bloc country. Personality and Social Psychology Bulletin, in press.27, 930–942.
Gallucci, M., Ongaro, F., Meggiolaro, S., Antuono, P., Gustafson, D. R., Forloni, G. L., & Zanardo, A. (2011). Factors related to disability: Evidence from the “Treviso Longeva (TRELONG) Study”. Archives of gerontology and geriatrics, 52(3), 309-316.
Ghorbani, N. & Watson, P. J. (2006). Validity of Experiential and Reflective Self-Knowledge Scales: Relationships with Basic Need Satisfaction among Iranian Factory Workers. Psychological Report, 98, 727-733.
Ghorbani, N. Watson, P. J. (2008). Integrative self-knowledge: Correlations and incremental validity of a cross-cultural measure developed in Iran and the United States. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 142, 395-412.
Guardia, G. J. Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). Within person variation in security of attachment: A self-theory perspective on attachment, Need Fulfillment and wellbeing. Journal of personality and social psychology, 79, 367-384.
Lengua, L. J., & Stormshak, E. A. (2000). Gender, gender roles, and personality: Gender differences in the prediction of coping and psychological symptoms. Sex Roles43(11), 787-820.
Boland, M. C., Daly, L., & Staines, A. (2009). Self-rated health and quality of life in adults attending regional disability services in Ireland. Disability and health journal2(2), 95-103.
Park J. and Parks P.K. (1995). Textbook of prevention and social medicine.15th edition, India: Banarsids.
Ryff, C. D., & Singer, B. (1998). The contours of positive human health. Psychological inquiry9(1), 1-28.
Ryff, C.D., & Keyes, C.L. (1995). The structure of Psychological well–being revisited, Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719-727.
Segerstrom, S, & Miller, G. (2004). Psychological stress and the human immune system: A meta- analytic study of 30 years of inquiry, Psychological Bulletin, 130, 610-630.
Sheldon, K. M. Elliot, A. J. Kim, Y. & Kasser, T. (2001). What is satisfying about satisfying events? Testing 10 candidate psychological needs. Journal of Personality and Social Psychology, 80(2), 325-339.
Sheldon, K. M. Ryan, R. M. & Reis, H. T. (1996). What makes for a good day? Competence and autonomy in the day and in the person. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 1270-1279.
SPENCER, T. (2007). The Role of Research in the Lives of People with Disabilities: Too Little Too Late? Exceptional Parent Magazine, 78-82.
Shafranske, E. P., & Sperry, L. (2005). Addressing the spiritual dimension in psychotherapy: Introduction and overview. Washington, DC: American Psychological Association.
Trani, J. F., & Bakhshi, P. (2008). Challenges for assessing disability prevalence: the case of Afghanistan. ALTER-European Journal of Disability Research/Revue European Journal of Disability Research2(1), 44-64.
Vleioras, G., & Bosma, H. A. (2005). Are identity styles important for psychological well-being?. Journal of adolescence28(3), 397-409.
Vleioras, G., & Bosma, H. A. (2005). Are identity styles important for psychological well-being?. Journal of adolescence28(3), 397-409.
White, R. W. (1959). Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66, 297-333.
World Health Organization. (2001). International Classification of Functioning, Disability and Health: ICF. World Health Organization.
Yoder, A. E, (2000).Barriers to ego identity status formation: contextual qualification of Marcia's identity status paradigm. Journal of Adolescence, 23, 95-106.